بزمان، مستعد زندگی گونه های گیاهی و جانوری

کد خبر: ۳۳۷۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲ 01 December 2016
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و استادیار دانشكده جفرافیا و برنامه ریزی محیطی گفت: منطقه بزمان با حدود داشتن 35 درصد گونه های جانوری ایران كمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

دكتر غلامرضا نوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: از حیات وحش منطقه می توان به كل و بز، قوچ، میش، پلنگ، تیهو، كبك و خزمدگان اشاره كرد و یكی از پتانسیل های بالقوه این منطقه حضور پرنده حمایت شده هوبره كه در دشت های بزمان آن را می توان یافت اشاره كرد.

وی تاکید کرد: این منطقه مستعد زندگی گونه های گیاهی و جانوری است.

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه گفت: بر اساس مطالعات انجام شده و مشاهدات میدانی، بیش از 70 گونه گیاهی با تراكم های متفاوت و با ارزش های خوراكی، دارویی و حفاظتی می توان در این منطقه مشاهده كرد.

نوری تصریح كرد: پوشش گیاهی این ناحیه جزء فلور بلوچی است و گیاهان مهم مراتع استپی از قبیل درمنه، بادام و بنه گونه های غالب منطقه هستند و پوشش گیاهی نشات گرفته از عوامل اكولوژیكی، توپوگرافی اقلیم و خاك هر ناحیه است و 67 گونه گیاهی متعلق به 29 تیره و 59 جنس با ارزشهای گوناگون خوراكی، دارویی، حفاظتی، فرمهای رویشی گوناگون از علفی تا درختی و گونه های یكساله و چند ساله شناسایی شده است.

به گفته وی كاهش نزولات جوی از مهمترین عوامل كاهش تنوع و تراكم پوشش گیاهی و جانوری منطقه بزمان است و خشكسالیهای چند سال اخیر در استان بر شدت آن افزوده است.

وی با اشاره به كوه آتشفشانی بزمان گفت: آتشفشان نیمه فعال بزمان در 115 كیلومتری شمال غرب ایرانشهر و 120 كیلومتری غرب خاش در ارتفاع 3503 متری از سطح دریا در شمال و داخل منطقه شكار ممنوع واقع شده است كه قطر دهانه بلندترین قله به حدود 5 هزار متری می رسد و وجود چشمه های آب گرم و گازهای خروجی كه سبب تغییر رنگ سنگهای موجود در قله شده آن را به عنوان یك آتشفشان نیمه فعال معرفی می كند.

نوری در ادامه بيان كرد: قله اسپیدز یكی دیگر از آثار تاریخی و گردشگری بزمان است و نام این قله از دوره اسلامی است كه با سنگ لاشه سفید رنگ ساخته شده و در فاصله 40 كیلومتری جنوب غرب بزمان و در داخل منطقه شكار ممنوع بزمان قرار گرفته و این منطقه با تركیبی از قلعه زیبا، نخلستانهای سرسبز و انبوه، چشمه ای گوارا و تپه ای باستانی می تواند به عنوان یكی از نقاط جاذب برای گردشگران مطرح باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: باورها، اعتقادات، لهجه ها، آداب و رسوم مردم منطقه و شیوه زندگی نیز از جمله مهمترین عناصر گردشگری محسوب می شود و آمیختگی زندگی آنها با طبیعت و اطلاعات مردم شناسی و جمعیت شناسی از جمله نكاتی هستند كه جاذبه های گردشگری منطقه را ارتقاء می دهد.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار