وقتی پای مد به مبحث مهریه باز می شود

ازدواج يك قرارداد است كه حقوق و تكاليفي را بر دوش مرد و زن قرار مي‌دهد، اما برخی رسم و رسوم ها زوجین را به حاشیه می کشاند و گاهی آنها تا حدی به حاشیه کشانده می شوند که هدف اصلی خود را فراموش می کنند.
کد خبر: ۲۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹ 29 April 2015
ازدواج يك قرارداد است كه حقوق و تكاليفي را بر دوش مرد و زن قرار مي‌دهد، اما برخی رسم و رسوم ها زوجین را به حاشیه می کشاند و گاهی آنها تا حدی به حاشیه کشانده می شوند که هدف اصلی خود را فراموش می کنند. 

به گزارش تابناک همدان؛ متاسفانه بیشتر مردم عادت دارند هر چیزی را نخوانده امضا كنند، اين مساله در ازدواج بيشتر اتفاق مي افتد و همیشه تصور بر این است که هیچگاه این نوع قرارداد ها را مرور نخواهند کرد در حالیکه بعد از امر ازدواج رقم مهریه به موضوعی بسیار مهم تبدیل می شود.

 از طرفي اصطلاحات فني و حقوقي موجب می شود که زوجین قرارداد را نخوانده امضا کنند و از طرف ديگر آن موقع دو طرف حال و هواي ديگري دارند و آنقدر محو تحولات زندگیشان شده اند که تنها به دنبال امضا کردن و رهایی از آن لحظه و پرداختن به مراسم هستند. 

بهگفته یکی از کارشناسان مسائل دینی در همدان مهریه در دین اسلام حلال بوده و هر فردی در توان خود رقم مورد نظر را که در نظر می گیرد باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند، اما رقمی که در مهریه ها در نظر گرفته می شود گاهی بر اساس چشم و هم چشمی بوده و گاهی بر اساس مد روز رقم آن تعیین می شود.

 اما اگر هر خانواده متناسب با عرف خانوادگی خود عمل کنند هیچگاه در این زمینه مشکلی برای زوجین پیش نمی آید.

اگر مهریه متناسب با وضع مالی داماد و  متناسب با عرف خانواده ها به ویژه عرف خانواده ها در نظر گرفته شود هیچگاه پشیمانی حاصل نمی شود.

 اما در شرایطی که خانواده ای دارای چندین پسر باشد بهترین راه این است که عرف خانوادگی رعایت شود تا دختر دچار انزوای عاطفی نشود و همگی در یک رقم تقریبی مشخصی مهریه داشته باشند.

 مهریه که در دین اسلام صداق است و در برابر سرمایه هایی که زن در اختیار مرد قرار می دهد صداق حلال است، اما نباید رقم مهریه پایین تر از حدی باشد که شانیت دختر را تحت تاثیر قرار دهد.

 همچنین مهریه نباید آنقدر سنگین باشد که پسر از توانایی پرداخت آن ناتوان باشد، بنابراین در نظر گرفتن عرف خانواده ها بسیار حائز اهمیت است.

 امروزه مهریه ها به خاطر چشم و هم چشمی ها به تاریخ سال تولد عروس در نظر گرفته می شود که این نوع مهریه تنها با دید مد روز بوده و هیچ پشتوانه منطقی در این رقم قرار ندارد.

در حالیکه اگر خانواده ها از مد روز صرف نظر کرده و خانواده داماد نیز شان عروس را حفظ کنند و مهریه متناسب با وضع مالی و عرف خانواده در نظر گرفته شود تمامی مشکلات در حوزه مهریه و عواقب آن برطرف می شود.

 طلاق هایی که در جامعه شاهد هستیم همگی نشان از عقب رفت ما از نظر  اجتماعی و فرهنگی است چرا که در هنگام ازدواج تنها به مباحث جزئی توجه داریم و از مباحثی که در آینده ممکن است به معضلی بزرگ در زندگی مشترک تبدیل شود صرف نظر می کنیم و همین موضوع زمینه های جدایی زوجین را فراهم می کند.

 نباید به رقم مهریه سطحی نگاه کنیم چرا که در زندگی مشترک به موضوعی مهم تبدیل می شود که در برخی موارد انزوای عاطفی را به همراه دارد و اثرات مخربی بر زندگی زوجین بر جای می گذارد.

 مهریه آرمانی و بالا تبعات زیادی برای داماد به دنبال دارد. همچنین مهریه پایین شانیت دختر را تحت تاثیر قرار می دهد و این رقم که در هر خانواده ای متناسب با عرف آن خانواده متفاوت است باید به گونه ای باشد شانیت عروس حفظ شود و دختر دچار انزوای عاطفی نشود.

 حال بهتر است نسبت به این موضوع فرهنگ سازی شود و مسئولان و متولیان فرهنگ کسی نیست جز خود مردم که این موضوع را در بین خود به مد روز تبدیل کرده و گاهی از آن طرف با در نظر گرفتن مهریه پایین تر از عرف هر خانواده زمینه های انزوای عاطفی را دردختر فراهم می کنند و گاهی آنقدر رقم بالا در نظر گرفته می شود که این رقم بالا تبعات زیادی برای داماد به دنبال دارد و برای برخی افراد به درآمد تبدیل می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
مهریه اگرچه اسما پشتوانه زن به حساب می اید ولی رسما در بیشتر ازدواج ها خانمها مجبور میشوند انرا ببخشند .به دلیل نبود ارامش در زندگی اکثر خانمها از مهریه خود که حتی رقم بالایی دارد میگذرند
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار