مدیر موسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی:

قانون جدید ساماندهی سطوح عالی حوزه مانع تخصص‌گرایی نباشد

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی بابیان اینکه قانون جدید ساماندهی سطوح عالی حوزه اولویت دوم است، گفت: تخصص‌گرایی مهم‌تر است و تخصص‌گرایی در کنار انضباط علمی مدنظر قرار بگیرد.
کد خبر: ۲۹۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۱ 05 September 2016
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدتقی اکبر نژاد با اشاره به اینکه قوی‌ترین و مهم‌ترین جریان غالب حوزه علمیه بعد از جریان آموزش، پژوهش‌های بنیادین است، اظهار داشت: هنوز حوزه علمیه نتوانسته جنبه‌های پژوهشی خود را در سطح آموزش فعال کند، همچنین نتوانسته تعاملات خود را با فضای بیرونی مانند مراکز تصمیم‌گیری در حکومت اسلامی و دولت فعال کند. 

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی بابیان اینکه سبقه آموزشی حوزه علمیه سبقه تأثیرگذاری است و رابطه مستقیمی با  فعال شدن تعاملات حوزه علمیه با فضای بیرونی و نیازسنجی متناسب با آن دارد، افزود: ازاین‌رو تحول در نظام آموزشی سهم زیادی در راستای تحول در حوزه علمیه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: قبل از صحبت از نظم باید بگوییم آنچه می‌خواهد منظم شود مهم‌تر از خود نظم است، اگر برنامه‌ای به‌صورت منظم غلط اجرا شود آسیب‌های آن به‌مراتب بیشتر است، به‌عنوان نمونه اگر انسان یک دارویی را به‌صورت منظم مصرف کند که به بدن انسان آسیب می‌رساند ضرر آن بیشتر خواهد بود.

اکبر‌نژاد با بیان اینکه نیازسنجی حوزه علمیه براساس واقعیت‌های جامعه یکی از رسالت‌های حوزه علمیه است، تصریح کرد: طلبه‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی وارد حوزه علمیه شده‌اند دارای استعدادها و علاقه‌های متفاوت هستند و طلبه‌ها آبستن نیازهای جامعه هستند.

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی بابیان اینکه اگر حوزه علمیه بر اساس واقعیت‌های بیرونی نظام علمی و پژوهشی خود را ساماندهی کند می‌تواند موفق باشد، خاطرنشان کرد: مهم‌تر از تحولات در نظام حضوروغیاب، تخصصی کردن گرایش‌های حوزوی متناسب با نیازهای نظام اسلامی و استعداد سنجی متناسب با آن در میان طلاب است تا شاهد نشاط علمی و رشد متعادل ایشان باشیم

وی با تأکید بر اینکه جامعه به مبلغ، قاضی، مدیر و پژوهشگر علوم دینی نیاز دارد، گفت: اگر به نیازهای طلبه‌ها بر اساس نیازهای جامعه توجه نشود حوزه علمیه سر از فرصت سوزی درمی‌آورد، ازاین‌رو در حال حاضر شاهد عدم توازن مناسب در برنامه‌های حوزه علمیه هستیم چراکه نیازهای جامعه و طلاب از اولویت‌سنجی برخوردار نیست.

اکبر نژاد بابیان اینکه تصمیم مدیریت حوزه علمیه در مورد ایجاد تحول در نظام آموزشی حوزه درجای خود تاثیرگذار است، گفت: درجایی که تخصص‌گرایی در کنار انضباط علمی مدنظر قرار بگیرد حداقل طلبه‌ای که رشته دیگر علاقه دارد آن رشته را می‌خواند و امتحان می‌دهد اما با صرف ایجاد نظم اجازه به طلبه‌ها نمی‌دهیم که به دنبال علایق خودشان بروند بنابراین در پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید نیازمند اولویت‌بندی هستیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار