آزمون حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای نظام‌مهندسی؛

مرتضی گواهی
کد خبر: ۲۸۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰ 29 August 2016
باتوجه به روند آزمونهای ورود به حرفه مهندسی درایران وافزایش خروجی فارغ التحصیل مهندسی دانشگاه های متعددوعدم آموزش کامل مفاهیم مرتبط مهندسی در فضای آکادمیک ,بازبینی روند آزمون را در خور توجه میداند .

در سالهای اخیر برگزاری آزمون ورود به حرفه و اخذ پروانه طراحی معماری نظام مهندسی در قالب ساختار غیر استاندارد وسوالات خارج از صلاحت مهندس پایه3درمدت زمان محدود برگزار میگردد. 

فرایند طراحی معماری در موازات حفظ ابعاد مفهومی عملکردی است که به اقتضای آن آموزش آن الزامی است واین درحالی است که درفضای آکادمیک دانشگاهی هیچ نوجه ای به آموزش کامل معماری با توجه به ابعاد موردنیاز فضای حرفه ای مهندسی بیرون ازفضای دانشگاهی توجه نشده و مهندس بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه مقابل آزمونی قرار میگیردکه اطلاعات صحیح از ضوابط  رانداشته وهیچ نهادی معتبری مسولیت آموزش و اعلام ضوابط و اصول مدون طراحی را به عهده نمیگیرد .

لذا مهندسین در فضای ابهام راهی جز استناد به گفته های مدرسین و مراکز مختلف آموزشی که به وفور به دور از ضوابط صحیح بوده نخواهند داشت .

که این امر بازنگری روند آموزش و مطالب اموزشی را در فضای دانشگاهی و حرفه ای را مورد اهمیت قرار میدهد. براساس دیدگاه نظریه پردازان بزرگ جهان، معماری از دو دیدگاه متفاوت نقد و بررسی می شود 1- جنبه هنری و زیبایی 2- جنبه سازه ای و مهندسی پس از دوران رنسانس و انقلاب صنعتی بیشتر مدارس معماری دنیا ، آن را به (عنوان هنر معماری) معرفی مینمایند و ذکر مهندسی در آن جایگاهی ندارد. 

آنچه که بصورت جدی در این نقد و بررسی انجام میگیرد، رسیدن به این مهم است که دانستن الفبای معماری در مدارس معماری ازپایه و بصورت ریشه ای باید مورد تحلیل اساتید و مدرسین محترم این رشته تحصیلی باشد ؛ چراکه معماری از جنبه هنری و زیبایی شناسی به تنهایی کافی نبوده و دانستن علم معماری از جنبه محاسبات سازه ای و علم به ضوابط  منطقی و اصول طراحی، لازم و ملزوم یکدیگرند.

 لزوم تجدید نظر و نقد و بررسی و همفکری اساتید محترم علم معماری از باب آموزش صحیح وآشنایی دانشجویان این حرفه بصورت علمی و یادگیری بصورت علمی، و آشنایی با زیرساخت های صحیح معماری و دانستن مسائل بزرگ ومهم درخصوص جزئیات ساختمان سازی و ایجادکارگاه های بزرگ معماری در مدارس معماری، ازجمله مهمترین دغدغه ماجامعه مدرسین بایدباشد چرا که دانشجو پس از اتمام تحصیلات عالیه وارد دنیای بزرگ کار و جامعه شده و با انبوهی از اطلاعاتی که در دنیای حرفه ای کمتر میتوانیم از آنها استفاده کنیم . 

اصول طراحی و یادگیری علم طراحی بر اساس آموخته های صحیح دانشگاهی و هماهنگی آن با مقررات ملی ساختمان که برای استحکام بناها پایه ریزی می کنند،ازملزومات یادگیری حرفه معماری است. 

یک معمار باید به دو هنر مهم مسلط باشد بطوریکه در هر دوعلم بهترین و اصولی ترین را در فضای مورد نظر جانمایی کند و بهترین طرح را به کارفرما تحویل دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
پرهیزکاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
نقد منصفانه ای بود.
بسیار بسیار عالی
فقط خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
شما خودتون بیشتر کاسب مسلک هستید و بازار خوبی هم راه انداختید و ماشاالله همانند حاجی بازاری ها بازار رو خوب میشناسید بعد می آیید دم از معماری و نحوه آموزش می زنید و در نگرانی اندر احوالات مهندسین جوان قلم میفرسایید؟. بهتر است به همون کاسبی خود ادامه بدهید و از تب بازار و درماندگی نسل جوان مخصوصا دهه 60 نهایت بهره اتون رو ببرید و لطفا ژست ریاکارانه و مثلا دلسوز رو به خودتون نگیرید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
واقعا عالی
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار