خانواده هاتاخيردرتكلم كودكان راجدي بگيرند

كارشناس گفتار درماني مركز جامع توانبخشي اداره كل بهزيستي استان ايلام گفت: خانواده ها بايد تاخير در تكلم كودكان را جدي بگيرند.
کد خبر: ۲۱۵۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ 20 April 2016

كارشناس گفتار درماني مركز جامع توانبخشي اداره كل بهزيستي استان ايلام گفت: خانواده ها بايد تاخير در تكلم كودكان را جدي بگيرند.


به گزارش تابناک ایلام؛خديجه مهدي زاده روز چهارشنبه و به مناسبت فرا رسيدن اول ارديبهشت روز گفتار درماني اظهار كرد: كودك از سه ماهگي با صداهايي كه از دهانش خارج مي شود حركات لب را براي گفتار آغاز مي كند و به طور طبيعي در يك سالگي بايد انتظار گفتن كلمه را از او داشت و در دو سالگي نيز دو كلمه اي حرف بزند.
وي ادامه داد: كودكاني كه بعد از يك سالگي هيچ كلمه اي را به زبان نمي آورند مشكوك هستند و بايد با مراجعه به گفتار درمان ها مورد معاينه و بررسي قرار گيرند.
مهدي زاده با اشاره به تفاوت هاي فردي كه بين كودكان وجود داشته كه ممكن است در زمينه زمان راه رفتن، حرف زدن و غيره با هم اختلاف داشته باشند، افزود: در اين زمينه تصميم اصلي را گفتار درمان با مصاحبه اي كه از خانواده و اطلاعات كودك كسب مي كند، خواهد گرفت.
اين كارشناس گفتار درماني توضيح داد: كودكان ممكن است به علت سابقه مشكل تكلم در خانواده، حين بارداري مادر، زايمان و يا تولد دچار حوادثي شده كه از ديدگاه گفتار درمان مهم است و با بررسي آنها وجود مشكل در تكلم كودك را تشخيص مي دهد.
وي تاكيد كرد: چنانچه كودكي در هر يك از اين زمينه ها مشكل داشت توسط كارشناس با مداخله مستقيم در جلسات منظم گفتار درماني حضور يافته و درمانش از هفت يا هشت ماهگي با انجام برخي ورزش ها و تحركات آغاز مي شود.
مهدي زاده گفت: چنانچه مشكل كودك حاد نباشد با ارائه مشاوره و آموزش هاي لازم به خانواده ها كودك تحت درمان قرار مي گيرد تا تاخير در تكلم او رفع شود.
وي با بيان اينكه طول مدت درمان كودكاني كه مشكل تكلم دارند بسته به نوع علت آن از 10 جلسه تا سال ها ممكن است ادامه داشته باشد، يادآور شد: ممكن است كودك به علت مشكل حاد در تكلم با وجود جلسات گفتار درماني درمان كامل نشود ولي وضعيت بهتري نسبت به قبل خواهد داشت.
وي اضافه كرد: روزانه 10 نفر براي گفتار درماني به مركز جامع توانبخشي بهزيستي ايلام مراجعه مي كنند كه 70 درصد آنها داراي مشكلات جدي در تلكم هستند كه عمده علت آنها مسايل ژنتيكي و حوادث دوران بارداري و زايمان است.
مهدي زاده از والدين و خانواده ها خواست گفتار كودكان خود را جدي گرفته و باورهاي سنتي در اين زمينه را ناديده بگيرند.
اول ارديبهشت در سالنامه رسمي كشور به عنوان روز گفتار درماني نامگذاري شده است./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار