حرم را با پول قفل و بند نکنید!

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: دریافت وجه از زائران حرم رضوی در ازای به امانت سپردن وسایل کار خوبی نیست و بازتاب منفی برای زائران دارد و به نام آستان قدس رضوی تمام شده است بنابراین آستان قدس از امکانات خود برای رفع این مشکل بهره ببرد.
کد خبر: ۱۵۱۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸ 24 December 2015
مومن، نماینده آستان قدس رضوی در جلسه ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی ماه در خصوص مطرح شدن موضوع دریافت وجه از زائران حرم رضوی اظهار کرد: آستان قدس مصوبه شورای تامین استان را با توجه به مسائل امنیتی اجرایی کرد و تصمیم گیری انجام شده ربطی به آستان قدس رضوی ندارد و باید این کار انجام می شد.
وی افزود: در سال های گذشته هم قراربود گرفتن امانات به بخش خصوصی واگذار شود و شرکت آبادگران در قبال خدماتی که انجام می دهد مبلغی را از زائران دریافت کند.
 رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان  در پاسخ به این اظهارات گفت: این مسئله دریافت وجه از زائر هر چند توسط شرکت خصوصی انجام می شود اما به اسم آستان قدس تمام شده است و موضوع خوبی نیست چون زائر روستایی، کشاورز یا زائر پیاده از جای دور با تمام خستگی می آید و وسیله ای دارد که مجبور است به این دفاتر بدهد و هزینه ای بابت این مسئله بپردازد به این دلیل که قبلا این پرداخت وجه در ازای امانت مرسوم نبوده است الان زائر به مشکل بر می خورد و کار خوبی هم نیست.
وی افزود: موضوع مهم دریافت وجه از زائر است. این مسئله دقیقا شبیه فروش برگ تردد برای محدوده حرم بود که شهرداری از افرادی که می خواستند وارد محدوده طرح ترافیک شوند 2000تومان دریافت می کرد.

حرم را با پول قفل و بند نکنید!

حجت الاسلام و المسلمین سلطانی ادامه داد: در آن زمان این گونه جا افتاده بود که اگر مردم می خواهند برای تفریح به طرقبه و شاندیز و جاغرق بروند رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای به شهرداری به راحتی می توانند گردش کنند و لذت ببرند اما اگر بخواهند به حرم مشرف شوند و به بحث معنویات بپردازند باید هزینه کنند. این مسئله باعث شد که تولیت آستان قدس رضوی و مسئولان شهر موضع گیری کنند که اگر شهرداری می خواهد از مردم پول بگیرد باجه ای در محدوده پارک ملت تعریف کند و از مردم هزینه دریافت کند.
حرم را با پول قفل و بند نکنید
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر این که  حرم را با پول قفل و بند نکنید و مانع حضور زائر نشوید، اظهار کرد: ما باید تسهیلات ایجاد کنیم تا زائر با سهولت و امتیاز وارد و خارج شود و با رضایت کامل از مشهد و شهرداری و آستان قدس خارج شود.
وی خاطرنشان کرد: این قضیه برای زائرانی که می خواهند حرم بروند بازتاب منفی دارد زیرا در بیشتر موارد زائران مجبورند وسیله ای را با خود به همراه ببرند و به مدت یک شب یا چند ساعت در حرم بمانند و باید وسیله شان را به جایی امانت بسپارند .
وی با اشاره به دریافت هزینه توسط کفشداری های حرم در قبل از انقلاب گفت: کفشداری ها هم در قبل از انقلاب از مردم پول دریافت می کردند اما انقلاب شد و گفته شد که ارائه خدمات در حرم پولی نیست و کفشداری ها به صورت مردمی و افتخاری اداره شد و چقدر خوب و بدون حاشیه کار انجام شد.
وی تصریح کرد: این قضیه همین طور است آستان قدس نیروی انسانی و امکانات دارد و می تواند از شهرداری یا از خودش امکانات صرف کند تا از زائر وجهی دریافت نشود البته این مسئله با دریافت وجه در پارکینگ ها ی حرم قابل مقایسه نیست که البته همین پارکینگ در روزهای جمعه برای ارائه تسهیلات به نمازگزاران نماز جمعه از ساعت 9 تا 14 رایگان است.
حجت الاسلام و المسلمین سلطانی گفت: چون دریافت وجه از زائر به واسطه ورود به حرم است و هر زائری که بخواهد به حرم مشرف شود باید این هزینه را بابت به امانت گذاشتن وسیله اش بپردازد بازتاب منفی دارد هرچند ربطی به حرم و آستان قدس نداشته باشد. هر چقدر هم به مردم بگوییم این مربوط به حرم نیست مردم می گویند چون می خواهم حرم بروم باید این هزینه را بپردازم پس به حرم مربوط است.
وی با توجه به نارضایتی های زائران پیش بینی کرد: اجرای این طرح در دراز مدت متوقف خواهد شد.رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در این جلسه همچنین گفت: مراسم روز نهم دی ماه با سخنرانی آیت ا... سید احمد خاتمی صبح روز چهارشنبه نهم دی ماه از ساعت 9 تا 11 در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار می شود.در این نشست نمایندگان سازمان ها و نهادهای استانی برنامه های خود را برای برگزاری باشکوه تر مراسم بزرگداشت نهم دی ماه اعلام کردند.

 سمیه صادقی- خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
واقعا از وقتی ..استان قدس شده وضع استان قدس و حرم رو بهم ریخته داره همه کارای استان قدس رو به قوم وخویشای خودش میده مثل کارهای خدماتی سرویس کارکنان و.....
حج فقرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
به نام خدا
1- آستان قدس دور کردن چند ده متری امانت داری ها را موضوع امنیتی اعلام کرده در صورتیکه بر فرض مذکور این مقدار جابجایی بسیار اندک است!!!
2- آستان قدس جهت برقراری امنیت، امانت داری ها را به بخش خصوصی واگذار کرده، حال آنکه در صورت ناامنی کجا امن تر از خود آستان قدس؟!!!
3- دریافت وجه از زائر چه ارتباطی با برقراری امنیت دارد؟
4- کار کفش داری ها هم نوعی امانت داری است، از کجا معلوم با جا انداختن بحث امانت داری ها نوبت به کفش داری ها نرسد؟!!!
نمی دانم آقایان نسبت به عقل و شعور مردم چه حسابی کرده اند؟
آیا آستان قدس با درآمد سرشارش توان پرداخت هزینه امانت داری های خصوصی را ندارد؟
آیا برای شانه خالی کردن از زیر بار خدمت به زائر مضحک تر ... از این سناریو می توان نوشت؟
همیشه با دیدن زوار کثیر آن حضرت با خود می گفتم آقاجان شما کجا و غربت کجا حالا می فهمم غریب الغربا یعنی چه.
آقاجان به خدا قسم شما در میان شیعیان خودت هم غریبی.
اللهم عجل لولیک الفرج.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار