تابناک گزارش می‌دهد؛

چالش نمرات پائین، فرصتی برای تحول/ کهگیلویه و بویراحمد در مسیر بازنگری نظام آموزشی؟ + فیلم

گروه استان‌ها - نشست شورای آموزش و پرورش استان با محوریت بررسی دلایل کاهش میانگین نمرات دانش‌آموزان و ارائه راهکار‌های ارتقای کیفیت آموزشی برگزار شد. مدیرکل و استاندار استان بر اجرای برنامه‌های جامع، هدایت تحصیلی هدفمند و استفاده از ظرفیت فناوری و خیرین آموزشی برای جبران شکاف‌های یادگیری تأکید کردند
کد خبر: ۱۲۱۰۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۰ 03 November 2025

چالش نمرات پایین، فرصتی برای تحول/ کهگیلویه و بویراحمد در مسیر بازنگری نظام آموزشی؟ + فیلم

به گزارش خبرنگار تابناک از استان کهگیلویه و بویراحمد، نشست اخیر شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تحت تأثیر کاهش میانگین نمرات نهایی دانش‌آموزان برگزار شد. این موضوع چند روز پیش نیز در جلسه فوق‌العاده با حضور مسئولان ارشد استان بررسی شده بود.

«ایوب رضایی»، مدیرکل آموزش و پرورش استان، از تدوین برنامه‌ای جامع برای بهبود کیفیت آموزش خبر داد که حوزه‌های ابتدایی، متوسطه، پرورشی و تربیت بدنی را دربر می‌گیرد. وی تأکید کرد که برنامه‌ها علاوه بر آموزش، شامل ارتقای شاخص‌های تربیتی، نماز، قرآن و کاهش ترک تحصیل نیز هستند.

مدرسه تراز تحول بنیادین؛ الگویی برای مدیریت و تربیت

رضایی اجرای طرح «مدرسه تراز تحول بنیادین» را اعلام کرد و آن را محور تحول در مدیریت مدارس و برنامه‌های تربیتی و آموزشی معرفی نمود.

وی افزود هدایت تحصیلی صحیح و کاهش افت تحصیلی، از اهداف اصلی این طرح هستند.

جزئیات برنامه عملکردی آموزش و پرورش برای بهبود کیفیت آموزشی/ فیلم

در حاشیه این نشست مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تابناک جزئیات طرح تدوین شده برای بهبود کیفیت آموزشی در استان را تشریح کرد.

تحلیل عملکرد آموزشی و خطا‌های انتخاب رشته

بررسی عملکرد دانش‌آموزان پایه دوازدهم نشان می‌دهد برخی دانش‌آموزان در انتخاب رشته دچار خطا شده‌اند؛ عاملی که به افت تحصیلی دامن زده است. اجرای برنامه ویژه سنجش استعداد و هدایت تحصیلی هدفمند در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته تا هر دانش‌آموز در مسیر مناسب با توانایی خود قرار گیرد.

 

نقش خیرین و حمایت از دانش‌آموزان دهک‌های پایین

«سید ریحان ناجی مقدم»، نایب رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کهگیلویه و بویراحمد، در حاشیه این نشست، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تابناک، اعلام کرد که برای ارتقای معدل دانش‌آموزان، به ویژه پایه دوازدهم، برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی گفت: «با همیاری برخی موسسات علمی، آموزشی، آزمون‌های منظم برای دانش‌آموزان دهک‌های یک، دو و سه استان برگزار خواهد شد. تهیه و تأمین کتاب‌های آموزشی ویژه از جمله کتاب پر تکرار (شامل اشتباهات متداول در آزمون‌ها) و کتاب مخصوص دانش‌آموزان متوسط و ضعیف، با تخفیف و حمایت، مجمع خیرین مدرسه‌ساز برای حدود یازده هزار دانش‌آموز استان صورت خواهد گرفت.» این برنامه با همکاری اداره کل آموزش و پرورش اجرا خواهد شد تا دسترسی تمامی دانش‌آموزان به منابع آموزشی با کیفیت فراهم شود.

چالش نمرات پایین، فرصتی برای تحول/ کهگیلویه و بویراحمد در مسیر بازنگری نظام آموزشی + فیلم

تأکید استاندار بر برنامه‌ریزی جامع و عدالت آموزشی

«یدالله رحمانی»، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، بر ضرورت برنامه‌ریزی از مقطع ابتدایی تا پایان متوسطه برای ارتقای کیفیت آموزشی تأکید کرد.

وی عوامل افت تحصیلی را ترکیبی از مسائل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی دانست و نقش نظارت، نظام مشاوره و ایجاد انگیزه و رقابت سالم را در کاهش آن مهم ارزیابی کرد.

استفاده از فناوری، آزمون‌های هدفمند و تجربه موفق سایر استان‌ها

استاندار با اشاره به تجربه موفق استان یزد در نظام آزمون‌های هماهنگ و مشارکت خیرین آموزشی، آن را الگویی مناسب برای کهگیلویه و بویراحمد معرفی کرد. وی تأکید کرد هدایت تحصیلی هدفمند می‌تواند دانش‌آموزان را به شاخه‌های فنی، مهارتی یا نظری متناسب با استعداد هدایت کند و بخشی از افت تحصیلی را جبران نماید.

تلاش برای تأمین منابع و کاهش شکاف مناطق شهری و روستایی

رحمانی همچنین بر اهمیت بررسی تفکیکی وضعیت آموزشی مناطق شهری، روستایی و عشایری تأکید کرد و گفت که شهرستان‌های مرکزی عملکرد بهتری نسبت به مناطق محروم دارند. شورای آموزش و پرورش با ارائه پیشنهاد‌های کاربردی در فصل بودجه، در تلاش است منابع مالی لازم برای اجرای برنامه‌های ارتقای یادگیری و کاهش شکاف آموزشی را تأمین کند.

ارتقای کیفیت آموزشی نیازمند رویکردی جامع

نشست شورای آموزش و پرورش استان نشان داد که ارتقای کیفیت آموزش در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند رویکردی جامع و چندبعدی است. هدایت تحصیلی هدفمند، بهره‌گیری از فناوری، مشارکت خیرین، آموزش مستمر معلمان و توجه به عدالت آموزشی در مناطق مختلف استان، محور‌های اصلی برنامه‌های پیش رو برای کاهش افت تحصیلی و ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان است.

انتهای پیام/ 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
منوچهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
دلیل اول نمرات پائین نادیده گرفتن مقطع راهنمایی بعتوان یک‌مقطع علمی ونمردادنهای بی دروپیکر بخصوص در پایه نهم میباشد دلیل دوم ولنگاری در دادن ارشیابی مستمر نوبت اول ودوم است بنده۱۳دانش آموز دهم در روستا دارم ۱۰نفرش هیچ رشته ای نرساندند با۶ امضا از مرکز شهر آمدن روستا بخوانند رشته انسانی میخ تو سنگ‌میره ریاضی تو کله اینها نمیره .چکار میتونم بکنم
دلیل سوم‌ عدم نظارت دقیق روی تصحیح اوراق .چرا نهم باید ورقه توسط معلم خودش تصحیح بشه وقتی امتحانات هماهنگ هست
رقابت درصد قبولی مدیران یک سال رفتم مدرسه راهنمایی فرهنگیان شهریور متوجه شدم مدیر جای تمام معلمان به دانش آموزان نمره قبول میداد.
بزرگترین مدرسه راهنمایی دخترانه شهرستان کل نهم بدون توجه به امتحان ورقه شهریور مدیر قبول کرد آمدند نهم
مطلب زدم در همین تابناک حراست ومدیریت شهرستان شاکی بنده شدند به جرم تهمت با وجود اثبات این حقیقت و لغو ابلاغ آن مدیر هیات تخلفات حکم تهمت علیه بنده زد
میان تخلفات حامی متخلفین در آموزش وپرورش هست نه حامی حقیقت گویان
حالا بعد لز ۶سال آموزش ریپ زد
چون ما تهمت میزدیم با وجود اثبات ادعاهامون
مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
شما هر شریک جرمی کامنتهای حقیقت منتشر نمی کتی
خیانت به مملکت زیر سر رسانه های جیره خواره
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار