
به گزارش خبرنگار تابناک از استان کرمانشاه، «سلیمان محبی» مدیرکل آموزش وپرورش استان کرمانشاه امروز چهارشنبه در مراسم نخستین هنرستان «جوار صنعت» کرمانشاه و نخستین هنرستان سهجانبه کشور که با حضور استاندار کرمانشاه به بهرهبرداری رسید،اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته، حدود ۶۱ درصد دانشآموزان استان در رشتههای نظری و تنها ۳۹ درصد در شاخههای فنی و کاردانش مشغول به تحصیل بودند؛ اما با تلاشها و هماهنگیهای صورتگرفته، امسال این رقم در شاخه فنی و کاردانش به ۴۲ درصد افزایش یافته و سهم رشتههای نظری به ۵۸ درصد رسیده است.
وی ضمن تأکید بر اهمیت هدایت تحصیلی آگاهانه گفت: با وجود جلسات توجیهی برای خانوادهها، هنوز بسیاری از والدین تمایل دارند فرزندانشان بهویژه دختران، در رشتههای نظری مانند علوم تجربی ادامه تحصیل دهند؛ در حالیکه کشور امروز بیش از هر زمان دیگر به نیروهای فنی و مهارتی نیاز دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه با اشاره به وضعیت بازار کار استان اظهار کرد: در کرمانشاه برای جذب نیروهای فنی گاهی ناچاریم از استانهای دیگر مانند آذربایجان، همدان و اصفهان نیرو تأمین کنیم؛ در حالیکه استانهایی مانند یزد که ۵۵ درصد دانشآموزان در رشتههای فنی و کاردانش تحصیل میکنند، از نظر اشتغال و موفقیت تحصیلی نیز در وضعیت بسیار بهتری قرار دارند.
وی از توسعه زیرساختهای آموزشی استان خبر داد و افزود: خوشبختانه امسال هشت هنرستان جدید به چرخه آموزشی استان افزوده شده و در برخی نواحی توازن ۵۰ درصدی بین شاخه نظری و فنی–کاردانش محقق شده است. با این حال در بسیاری از شهرستانها هنوز به دلیل کمبود هنرستان، توازن مورد نظر برقرار نشده است.
محبی ادامه داد: بر اساس مصوبات شورای برنامهریزی و شورای آموزش و پرورش استان و با همکاری سازمان مدیریت و برنامهریزی، مقرر شده است طی دو سال آینده ۱۴ هنرستان جدید در شهرستانهای مختلف ساخته شود و همچنین بخش خصوصی و صاحبان صنایع نیز برای توسعه هنرستانها و جذب فارغالتحصیلان فنی پای کار آمدهاند.
وی تأکید کرد:در کشورهای توسعهیافته، تحصیلات فنی و مهارتی جایگاه ویژهای دارد و دانشآموزان علاقهمند زودتر وارد بازار کار میشوند. ما نیز باید با همکاری فرهنگی و آموزشی، این نگرش را در جامعه نهادینه کنیم تا دانشآموزان با علاقه به سمت رشتههای فنی هدایت شوند و سطح بیکاری در استان کاهش یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه خاطرنشان کرد: اکنون سهم رشته ریاضی در استان به حدود ۲۰ درصد کاهش یافته و این ناهماهنگی رشتهای میتواند بر آینده اشتغال تأثیر منفی بگذارد. همه ما باید کمک کنیم تا توازن رشتهای به جایگاه واقعی خود بازگردد و دانشآموزان متناسب با نیازهای کشور آموزش ببینند.
انتهای پیام/