
به گزارش خبرنگار تابناک از استان کهگیلویه و بویراحمد، هفته گذشته نشست فوقالعاده شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور آیتالله «سیدنصیر حسینی» نماینده ولی فقیه، «یدالله رحمانی» استاندار، «غلامرضا تاجگردون» و «محمد بهرامی» نمایندگان مجلس، «ایوب رضایی» مدیرکل آموزش و پرورش استان و مدیران ارشد استانی برگزار شد؛ نشستی که در پی انتقادات تند تاجگردون از وضعیت آموزشی استان و ایجاد فضای تقابلی سیاسی و منطقهای در فضاهای خبری رسمی و مجازی شده بود.
برگزاری این نشست، در عمل هم نشان میداد که مسئولان ارشد استان تلاش میکنند فضای تقابلی ایجاد شده را مدیریت کنند و هم به صورت فنی و تخصصی به جزئیات موارد مطرح شده در خصوص وضعیت آموزشی استان پرداخته شود.
هشدار نماینده ولی فقیه درباره مدارس محروم
آیتالله حسینی در ابتدای این نشست با ابراز نگرانی از وضعیت آموزشی استان گفت: «مدارس استان بهویژه در مناطق کمبرخوردار و عشایری نیازمند توجه و کار بیشتر برای رفع کمبودها هستند.»
وی با توصیف مسئولیت در نظام اسلامی به عنوان «امانت سنگین» تأکید کرد: «کسانی که با نیت خالصانه و تلاش خستگیناپذیر برای رفع مشکلات مردم میکوشند، خدمتگزاران واقعی نظام هستند.»
هشدار تاجگردون: ناترازی آموزشی از ناترازی انرژی خطرناکتر است
تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که بانی تشکیل این نشست بود، با ارائه آمارهای تکاندهنده هشدار داد: «در حالی که این روزها ناترازی انرژی به عنوان خطر جدی مطرح است، آنچه آینده کشور را به شدت تهدید میکند، ناترازی در آموزش است.»
وی با استناد به آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش، اشاره کرد و ادامه داد: «فاصله عملکردی استان کهگیلویه و بویراحمد با میانگین کشوری در شاخصهای آموزشی حدود دو نمره است و ما نباید اجازه دهیم این شکاف ادامه یابد.»
شکاف آموزشی فاجعهبار: معدل ۱۵ در مدارس خاص در مقابل معدل ۷ در مدارس عادی
تاجگردون به شکاف عمیق بین مدارس خاص و عادی اشاره کرد و گفت: «میانگین نمره در مدارس استعدادهای درخشان حدود ۱۵ است، در حالی که این میانگین در مدارس عادی و دولتی به عدد ۷ سقوط کرده است. این وضعیت نشاندهنده شکاف جدی و بحران نرمافزاری در جامعه آموزشی استان است.»
اعتراف مدیرکل آموزش و پرورش: دفاعی در کار نیست
ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان که تحت انتقادات شدید قرار داشت، با پذیرش کاستیها گفت: «دفاعی در کار نیست؛ میانگین ما خوب نیست و فاصله قابل توجهی ایجاد شده است. تلاش ما این است که امسال این فاصله را نسبت به میانگین کشوری کاهش دهیم.»
آمار غیبت گسترده در امتحانات نهایی
مدیرکل آموزش و پرورش استان از عامل مهم دیگری در کاهش میانگین نمرات پرده برداشت: «متأسفانه آمار غایبان در استان ما زیاد است. تنها ۱۱،۳۸۰ نفر در امتحانات نهایی شرکت کردهاند، در حالی که تعداد کل دانشآموزان پایه سوم حدود ۱۵ هزار نفر است. بالا بودن درصد غایبین، عامل مهمی در کاهش میانگین نمرات است.»
ضعف هدایت تحصیلی و استقبال کم از رشتههای فنی
رضایی به مشکل ساختاری دیگری اشاره کرد: «در استانهای پیشرو مانند یزد، حدود ۶۰ درصد دانشآموزان به سمت فنی و حرفهای میروند، اما در استان ما استقبال از رشتههای فنی بسیار کم است و فشار بر رشته علوم انسانی بسیار زیاد است.»
معلمان مجبور به کار در تاکسی اینترنتی و بنگاههای املاک
بهرامی، نماینده دیگر استان، با اشاره به شرایط دشوار معیشتی فرهنگیان گفت: «در گذشته شغل معلمی مهمترین و مقدسترین شغل جامعه بود، اما امروز برخی معلمان حتی روی خودشان نمیآورند بگویند معلم هستند! برخی فرهنگیان مجبور شدهاند با تاکسی اینترنتی یا در بنگاههای املاک کار کنند.»
تأکید استاندار بر پایان «فامیلبازی» در انتصابات
رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در جمعبندی نشست تأکید کرد: «در انتصاب مدیران، معاونان و مدیران مدارس، تعارفات و فامیلبازی را باید به حداقل برسانیم. ما نتوانستهایم بین دانشآموزان شوق یادگیری ایجاد کنیم.»
راهکارهای خروج از بحران
با توجه به مباحث مطرح شده این نشست علاوه بر آنچه که در مورد لزوم تلطیف فضای سیاسی بوجود آمده در این خصوص گفته میشود، اما سه راهکار پایانی سخنان تاجگردون را میتوان خروجی واقعی آن عنوان کرد.
این نماینده سه پیشنهاد زیر را مطرح کرد:
۱- تغییر مدل آموزشی و الگوبرداری از مدارس استعدادهای درخشان برای تمام مدارس
۲- حمایت از معیشت فرهنگیان و توجه به نقش حیاتی مشاوران
۳- چشمانداز واقعبینانه با هدف شکستن دیوار سنگین فاصله دو نمرهای با میانگین کشوری
جمعبندی گزارش تحلیل:
این نشست در شرایطی برگزار شد که بحران آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد به موضوعی سیاسی تبدیل شده بود، اما حضور گسترده مسئولان ارشد نشان میدهد که این استان قصد دارد برای نجات آینده آموزشی خود چارهاندیشی کند.
بحران آموزشی کهگیلویه و بویراحمد، ترکیبی از مشکلات ساختاری، معیشتی و مدیریتی است و تبدیل این موضوع به یک جنگ سیاسی بین نمایندگان، نه تنها راهکاری ارائه نمیدهد، بلکه توجه را از مسئله اصلی منحرف میکند.
برای خروج از این بحران، باید:
* معیشت فرهنگیان بهبود یابد
* هدایت تحصیلی اصلاح شود
* مدارس عشایری و محروم تقویت شوند
* و مدیریت آموزش بر اساس شایستگی باشد
انتهای پیام/
نمرات دانش آموزان غایب در معدل محاسبه نمیشه
جالبه مدارس غیرانتفایی خودش ۲۷ تومن شهریه زده آموزش پرورش نامه زده ۳۱میلیون تومان