
به گزارش خبرنگار تابناک از استان کردستان، آیین تجلیل از ۳۸۵ دانشآموز برتر ناحیه دو سنندج که در سال جدید تحصیلی موفق به ورود به دانشگاههای روزانه کشور شدهاند، فراتر از یک مراسم تقدیر ساده بود. این رویداد فرصتی فراهم کرد تا فرماندار سنندج، «علم» را بهعنوان راه برونرفت از مشکلات اجتماعی، رهایی از خرافات و تحقق عدالت معرفی کند؛ مفاهیمی که در شرایط کنونی جامعه میتواند نگاهی راهبردی به نقش آموزش در توسعه ارائه دهد.
«غریب سجادی»، فرماندار سنندج، عدالت آموزشی را نه صرفاً یک اصل فرهنگی بلکه «سیاست محوری دولت» دانست. وی با اشاره به لزوم توسعه فضاهای آموزشی و جلوگیری از تغییر کاربری زمینهای آموزشی، هشدار داد که کاهش سرانه آموزشی شهر خط قرمز مدیریت اجرایی است.
این تأکید نشان میدهد که عدالت آموزشی بدون زیرساخت، صرفاً یک شعار است و حفظ و توسعه فضاهای آموزشی، شرط اولیه دسترسی برابر به فرصتهای تحصیلی محسوب میشود.
فرماندار سنندج، با نگاهی جامعهشناسانه، علم و آگاهی را درمان بسیاری از دردهای اجتماعی معرفی کرد. وی گفت: هر اندازه از علم و آموزش بهرهمندتر شویم، فاصله ما با جهل کمتر خواهد شد.
این سخن، فقط یک توصیه اخلاقی نیست؛ بلکه اشارهای به نقش واقعی آموزش در کاهش ناهنجاریها، پیشگیری از خشونت، ارتقای فرهنگ عمومی و افزایش مشارکت اجتماعی دارد. وی با استناد به اندیشههای سقراط، یادآور شد: دانایی از دیرباز بهعنوان راه رهایی از رذایل اخلاقی شناخته شده و هنوز هم این اصل پابرجاست.
یکی از مهمترین بخشهای سخنان فرماندار، هشدار درباره جدایی علم از اخلاق بود: «علم بدون اخلاق میتواند خطرناکتر از جهل باشد.» این جمله در شرایطی مطرح میشود که جامعه امروز با چالشهایی مانند سوءاستفاده از موقعیت، نابرابری، فساد و مصرفگرایی مواجه است. انتقال دانش بدون تربیت انسانی، میتواند به افزایش مهارت بدون مسئولیت منجر شود. بنابراین، فرماندار در واقع بر «تربیت انسان کامل» تأکید کرد، نه صرفاً تولید نیروی متخصص.
سجادی موفقیت ۳۸۵ دانشآموز برتر را حاصل همافزایی خانواده، مدرسه و جامعه دانست. این نگاه نشان میدهد که آموزش یک فرایند تکبُعدی نیست و برای تداوم موفقیت، باید همه نهادهای اجتماعی در آن مشارکت داشته باشند.
براساس آمار ارائهشده، ۳۰ درصد از دانشآموزان پایه دوازدهم ناحیه دو وارد دانشگاه شدهاند؛ رقمی که علاوه بر نشان دادن ظرفیت آموزشی منطقه، میتواند الگویی برای سایر نواحی باشد.
فرماندار سنندج در حرکتی نمادین و معنادار، از معلم دوره راهنمایی خود تقدیر کرد. این اقدام پیام روشنی داشت: هیچ موفقیتی بدون نقش معلم شکل نمیگیرد و تکریم علم، با تکریم معلم آغاز میشود. این رفتار، علاوه بر بار احساسی، یک پیام فرهنگی برای سیاستگذاران آموزشی نیز بود.
بنابراین، سخنان فرماندار سنندج را میتوان در سه محور اصلی خلاصه کرد: علم و آموزش برابر است با رهایی از جهل، خرافه و مشکلات اجتماعی و عدالت آموزشی برابر است با زیرساخت توسعه و کاهش نابرابری اجتماعی و اینکه، علم همراه با اخلاق برابر است با تضمین امنیت فرهنگی و پیشرفت پایدار.
در نهایت، پیام اصلی این مراسم فراتر از تجلیل از دانشآموزان بود. فرماندار سنندج نشان داد که اگر علم با اخلاق و عدالت همراه شود، میتواند به ستون اصلی توسعه استان و حتی کشور تبدیل گردد. اکنون پرسش اساسی این است: آیا ساختارهای اجرایی، بودجهای و فرهنگی نیز برای تحقق این نگاه آمادهاند یا علم همچنان در حد یک ارزش نمادین باقی خواهد ماند؟
انتهای پیام/