معاون رئیس جمهور خبر داد:

راه‌اندازی سامانه ۳ رقمی شکایات اداری/ شکایات مردم در کمتر از ۳ ساعت رسیدگی می‌شود

گروه استان‌ها - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، با بیان اینکه برای نجات بودجه کشور، باید از فرآیند‌های زائد و تکراری جلوگیری کنیم، گفت: سامانه سه‌رقمی شکایات اداری را راه‌اندازی کردیم تا مردم در صورت مواجهه با بی‌احترامی یا مشکلات اداری، شکایت خود را اعلام کنند و ما در کمتر از سه ساعت به آن رسیدگی کنیم.
کد خبر: ۱۲۰۸۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۰ 18 October 2025

راه‌اندازی سامانه ۳ رقمی شکایات اداری / شکایات مردم در کمتر از ۳ ساعت رسیدگی می‌شود

به گزارش خبرنگار تابناک در استان کرمانشاه، «علاءالدین رفیع‌زاده» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور صبح امروز در بیستمین جشنواره شهید رجایی که با حضور «منوچهر حبیبی» استاندار کرمانشاه، «فضل‌الله رنجبر» نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان اداری در دولت چهاردهم، تکریم مردم و ارائه خدمات با کیفیت است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه هویت اداری در کشور، افزود: شماره سه‌رقمی را در کشور راه‌اندازی کردیم که فعلاً در سه استان قزوین، البرز و تهران فعال است. مردم هنگام مراجعه به ادارات در صورت مواجهه با بی‌احترامی یا مشکلات اداری می‌توانند از این طریق شکایت خود را اعلام کنند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: هدف‌گذاری ما این است که شکایات مردم از نحوه رفتار یا عملکرد کارمندان در خط مقدم ارائه خدمت را در کمتر از سه ساعت حل و فصل کنیم.

رفیع زاده با بیان اینکه در آزمون استخدامی سیزدهم نزدیک به ۹۰۰ نفر سهمیه به استان کرمانشاه اختصاص یافت، بیان کرد: رویکرد اصلی سازمان این است که از سهمیه‌هایی برای ستاد دستگاه‌ها که بخشی از آنها انسانی بیشتری دارند، اجتناب کنیم و به نقاط عملیاتی که در شهرستان‌ها و بخش‌ها به مردم ارائه خدمت مستقیم می‌دهند، توجه کنیم.

وی ادامه داد: هرچقدر نیرو‌های ستادی ما بیشتر باشد، به همان اندازه در خطوط عملیاتی ضعف داریم و این ناترازی است که مردم را در مرحله ارائه خدمات مستقیم اذیت می‌کند.

معاون رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت برقراری عدالت در پرداخت حقوق کارمندان، اظهار کرد: یکی از محور‌های اصلی ما در برنامه سازمان اداری، پرداخت مبتنی بر عملکرد است. کارمندانی که تلاش بیشتری می‌کنند و عملکرد بهتری دارند، باید در پرداخت‌ها مورد توجه قرار گیرند.

وی با انتقاد از استثنا شدن برخی دستگاه‌ها از قانون مدیریت خدمات کشوری،گفت: در وضعیت فعلی حدود ۴۵ تا ۴۶ درصد دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون نیستند. این یعنی نظم‌دهی و نظم‌پذیری این دستگاه‌ها را پیچیده می‌کند و عدالت در پرداخت را به چالش می‌کشد.

رفیع‌زاده درباره کارمندان قراردادی و پیمانی تأکید کرد: هر نوع جذب، استخدام یا تبدیل وضعیت به رسمی یا پیمانی فقط از طریق آزمون امکان‌پذیر است و قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه تبدیل وضعیت بدون آزمون را نمی‌دهد.

وی همچنین از توجه ویژه به جذب نخبگان خبر داد و عنوان کرد: در تمام مجوز‌هایی که به دانشگاه‌ها به عنوان هیئت علمی می‌دهیم، ۲۰ درصد آنها اجباراً باید از نخبگان باشد و در فرایند جذب کارمندان نیز مسیر راحت‌تری برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور چهار اولویت اصلی برنامه اصلاح نظام اداری را اینگونه برشمردو افزود: اولین اولویت فوریت‌های اداری و پاسخگویی سریع به شکایات مردم، دومین اولویت بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی دستگاه‌های اجرایی سومین اولویت حذف دستگاه‌های موازی و زائد و چهارمین اولویت هوشمندسازی دولت و بهبود اطلاع‌رسانی است.

‌وی با تأکید بر ضرورت حذف تشکیلات موازی،بیان کرد: اغلب بودجه ما صرف هزینه‌های جاری و اداری می‌شود. برای نجات بودجه کشور، ارتقای بهره‌وری و روان‌سازی فرایند‌های اداری، باید از فرایند‌های زائد و تکراری جلوگیری کنیم.

رفیع‌زاده با انتقاد از وضعیت سایت‌های دستگاه‌های اجرایی خاطرنشان کرد: یکی از بازخورد‌هایی که از فوریت‌های اداری می‌گیریم این است که مردم به دلیل اطلاع‌رسانی صحیح نشدن، چندین بار مجبور به مراجعه می‌شوند. قابل قبول نیست که اطلاعات درج شده در سایت دستگاه‌ها مال یک یا پنج سال پیش باشد.

وی در پایان تصریح کرد: فصل سوم قانون مدیریت خدمات کشوری تکلیف مشخصی را به دستگاه‌های اجرایی داده است که باید به‌روزرسانی اطلاعات در سایت‌ها انجام شود تا مردم با اطلاعات کامل مراجعه کنند.

انتهای پیام/

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار