
به گزارش خبرنگار تابناک از استان مرکزی، «سیدجواد حسینی» رئیس سازمان بهزیستی کشور، امروز در سفر به استان مرکزی در جلسه شورای سالمندان استان در سالن جلسات امیرکبیر استانداری مرکزی با اشاره به نقش مدرسه بهعنوان محور اصلی تحولات اجتماعی و فرهنگی، گفت: چرا انتخاب مدرسه بهعنوان پایگاه فعالیتهای اجتماعی و توانمندسازی جامعه، تصمیمی راهبردی بوده است، در حالی که مکانهای متعددی همچون مسجد، پایگاه بسیج، هلال احمر و کانونهای فرهنگی میتوانستند محل اجرای برنامهها باشند، اما مدرسه به دلیل ظرفیتهای ذاتی و جایگاه بنیادین در سند تحول آموزش و پرورش، بهترین گزینه تشخیص داده شد.
وی افزود: مدرسه باید فراتر از یک نهاد آموزشی صرف عمل کند و به کانونی برای پرورش نسل آینده، شناسایی استعدادها و آمادهسازی جوانان برای نقشآفرینی اجتماعی و شغلی تبدیل شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: مدرسه باید محلی باشد که بازاریان، پزشکان، مهندسان و سایر اقشار جامعه در آن حضور یابند و ارتباط میان نسلها برقرار شود.
وی با اشاره به تجربههای شخصی خود در مطالعه و اجرای سند تحول بنیادین، تأکید کرد: مدرسه باید به جامعهای کوچک در دل محله بدل شود؛ جایی که آموزش رسمی با مهارتآموزی، هدایت تحصیلی و پرورش شخصیت تلفیق شود.
حسینی عنوان کرد: برنامه غربالگری و استعدادیابی برای نوجوانان طراحی شده است تا در سنین ۱۳ تا ۱۸ سالگی مسیر تحصیلی و شغلی آنان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و توانمندیهای فردی مشخص شود. این طرح شامل چهار محور اصلی، شناخت شخصیت، شناسایی استعداد، تعیین مسیر آینده و آموزش مهارتهای شغلی است.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست، ۳۰ هزار نوجوان تحت پوشش این طرح قرار میگیرند و هدف نهایی، ایجاد مشاغل پایدار و متناسب با توانمندیهای فردی است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موضوع توانبخشی مبتنی بر جامعه اظهار کرد: این رویکرد میتواند در ۹۵ درصد مناطق کشور اجرایی شود و مدارس بهترین بستر برای تحقق آن هستند.
وی با اشاره به پژوهشهای ملی و بینالمللی بیان کرد: بزرگترین مشکل سالمندان نه مسکن و اشتغال، بلکه احساس تنهایی و نیاز به تعامل اجتماعی است. به همین دلیل، مدارس میتوانند در ساعات بعد از ظهر به محلی برای حضور سالمندان تبدیل شوند؛ جایی برای گفتگو، خاطرهگویی، آموزش مهارتهای هنری و ایجاد نشاط اجتماعی است.
حسینی افزود: همکاری با انجمنهای تخصصی و استقرار نیروهای متخصص در مدارس، امکان معاینه رایگان سالمندان و ارائه مداخلات درمانی را فراهم میکند. تجربه موفق غربالگری بینایی در کودکان ۳ تا ۵ ساله که موجب کاهش آمار تنبلی چشم در کشور شده، میتواند الگویی برای خدمات مشابه در حوزه سالمندی باشد.
وی در پایان تصریح کرد: مدرسه باید به محور اصلی پیوند نسلها، ارتقای سلامت جسمی و روانی و بستری برای تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی تبدیل شود؛ نهادی که همزمان پاسخگوی نیازهای کودکان، نوجوانان و سالمندان باشد و با اجرای درست سند تحول بنیادین، جامعهای پویا و توانمند بسازد.
انتهای پیام/