به گزارش خبرنگار تابناک استان خراسان رضوی به نقل از شهرداری مشهد، محمدرضا قلندرشریف در حاشیه بازدید میدانی از کلان پروژه اتصال بولوار امام خمینی (ره) به بولوار نماز و تحویل ۴۹ دستگاه تاکسی ون جدید و رونمایی از هشت دستگاه اتوبوس و اعلام پایان نهضت چهار میلیون متر مربع آسفالت و آغاز نهضت پنج میلیون متر مربع آسفالت جدید به خبرنگاران اظهارکرد: امروز در قالب بازدید از این کلانپروژه مهم و تأثیرگذار، چند فعالیت دیگر نیز بهطور همزمان در حال اجراست.
شهردار مشهد افزود: اتصال بولوار امام خمینی(ره) به بولوار نماز یکی از طرحهای بزرگ و راهبردی حوزه ترافیکی شهر است که با اجرای آن، کریدور شمال به جنوب مشهد تکمیل خواهد شد.
قلندر شریف اضافه کرد: در گذشته میدان انقلاب بهنوعی بنبست بود و تقاطع و میدان آن نیز بهصورت ناقص اجرا شده بود، اما اکنون این نقص در حال رفع شدن است. انشاالله تا دو هفته آینده شاهد بازگشایی رسمی این اتصال خواهیم بود.
شهردار مشهد بیان کرد: پیش از این، در فاز نخست این پروژه و در پایان سال 1403، شش زیرپروژه در ضلع شمالی به بهرهبرداری رسیدند. همچنین دو بخش دیگر شامل یک راستگرد و یک لوپ باقیمانده که پس از بازگشایی اولیه تکمیل خواهند شد و انشاالله تا دهه فجر به اتمام میرسند.
وی در ادامه به یکی دیگر از پروژههای حیاتی شهر اشاره کرد و گفت: در کنار این پروژه، عملیات اجرایی کال اقبال نیز در مراحل نهایی است؛ این پروژه با هدف هدایت روانآبهای ارتفاعات جنوبی شهر به داخل کال، برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سیلابها اجرا میشود و خود بهتنهایی یک طرح بسیار بزرگ محسوب میشود.
قلندرشریف همچنین از رونمایی پنج دستگاه اتوبوس جدید خبر داد و گفت: در قالب برنامه تحویل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، امروز پنج دستگاه اتوبوس جدید و سه دستگاه اتوبوس بازسازیشده وارد چرخه خدمت رسانی به شهروندان می شود.
وی گفت: فرایند بازسازی اتوبوس ها ادامه خواهد داشت و حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز بازسازی و دوباره وارد ناوگان خواهند شد تا حداقل برای یک دهه آینده خدماترسانی کنند.
شهردارمشهد در ادامه افزود: امروز همچنین تحویل کلید ۴۹ دستگاه از مجموع ۱۳۰ دستگاه ون نیز انجام شد. این مهم با همراهی نمایندگان مجلس از جمله جناب آقای عظیمیراد، جناب آقای پژمانفر و دیگر نمایندگان شهر مشهد، مشکلات مربوط به این بخش حل و فصل شد و انشاالله با تداوم همکاری وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریها، ۸۱ دستگاه باقیمانده نیز تأمین و تحویل خواهد شد.
قلندر شریف در ادامه با اشاره به وعده سال گذشته درباره نهضت آسفالت گفت: طی یک سال گذشته، چهار میلیون مترمربع آسفالت در معابر شهر اجرا شد که این اقدام موجبات رضایتمندی قابلتوجهی را در میان شهروندان و زائران فراهم کرده است. امروز نیز آغاز نهضت پنج میلیون مترمربع آسفالت برای سال جاری کلید میخورد که انشاالله روند خدماترسانی را در شهر بهبود خواهد داد.
وی در ادامه افزود: از تمام رسانههایی که در انعکاس اخبار خوب، حالخوبکن و امیدآفرین برای مردم همراه ما هستند، صمیمانه تشکر میکنم.
کمبود ناوگان حملونقل مشهد باید با کمک دولت جبران شود
در ادامه این مراسم حجتالاسلام نصرالله پژمانفررئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تأمین اعتبارات دولتی جهت رفع نیازهای حملونقل شهری مشهد تاکید کرد و گفت: با توجه به حضور سالانه 30 میلیون زائر ما در مشهد با کمبود جدی ناوگان حملونقل مواجه هستیم؛ چه در بخش اتوبوس، چه مینیبوس و چه ون برآورد ما این است که برای رسیدن به وضعیت نرمال، بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس باید به ناوگان موجود اضافه شود.
وی اضافه کرد: بخشی از این کمبود توسط شهرداری و شورای شهر در حال جبران است، اما بخش مهمی نیز نیازمند تأمین اعتبارات از سوی دولت است. بر اساس قانون هوای پاک، دولت موظف به تأمین منابع مالی مورد نیاز حملونقل درونشهری است و ما نیز بهطور جدی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مشهد به لحاظ تعداد ناوگان از متوسط کشوری عقب تر بوده و اگر بخواهیم با تهران مقایسه کنیم این میزان بیشتر خواهد بود.
پژمانفر در خصوص زمان احتمالی تعیین تکلیف نهایی ونهای باقیمانده گفت: زمان مشخص را نمیتوان اعلام کرد، اما قطعاً جلساتی با وزیر کشور برگزار خواهیم کرد تا این موضوع هرچه سریعتر به نتیجه برسد.
وعده 4 میلیون مترمربع آسفالت محقق شد
مهدی ناصحی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه این مراسم با اشاره به تحقق یکی از وعدههای مهم مدیریت شهری اظهار کرد: قولی که به مردم عزیز برای روکش ۴چهار میلیون متر مربع آسفالت در معابر شهر مشهد داده بودیم، محقق شد.
وی گفت: این موفقیت جز با هماهنگی و همکاری میان تمامی مجموعههای مدیریت شهری امکانپذیر نبود.
ناصحی ادامه داد: شاید این جهش بزرگ که امروز مورد توجه مردم قرار گرفته، پشتوانههایی داشته باشد که برای عموم شهروندان مشهود نباشد. اما لازم است بدانند که تأمین منابع مورد نیاز برای این میزان آسفالت، اقدامی بزرگ و زمانبر بود که با استفاده از ظرفیتهای اقتصادی شهر مشهد مقدس و جذب منابع برای خرید قیر مورد نیاز به انجام رسید.
وی با اشاره به نقش شورا در این فرآیند افزود: مصوبات شورای اسلامی شهر بحمدالله در این حوزه بسیار کمککننده بود. همچنین مشارکت بخش خصوصی و اجرای دقیق و مهندسیشده توسط همکاران ما در سازمان عمران شهرداری مشهد تأثیر فراوانی در تحقق این پروژه داشت.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: خوشبختانه اجرای این چهار میلیون متر مربع به پایان رسیده و از امروز نهضت پنج میلیون متر مربع آسفالت در معابر شهری آغاز خواهد شد.
مشهد ارزانترین نرخ خدمات حملونقل عومی کشور را دارد
در ادامه مراسم موسی الرضا حاجی بگلو عضو هیئت رئیسه و سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: این اقدامات حاصل همراهی شورای اسلامی شهر مشهد با مجموعه مدیریت شهری است که توانسته گامی در جهت تحقق عدالت اجتماعی در سطح شهر بردارد.
وی با بیان اینکه توسعه مناطق کمبرخوردار اولویت شورای اسلامی شهر بوده است، افزود: منابع مالی و عمرانی در این دوره به صورت متوازن در سطح شهر توزیع شده تا مناطقی که در گذشته از خدمات محروم مانده بودند نیز شاهد توسعه عمرانی باشند. به گفته وی، پروژه چهار میلیون مترمربعی آسفالت در سال گذشته و آغاز پروژه پنج میلیون مترمربعی برای سالهای ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۵، از شاخصترین جلوههای عدالت اجتماعی در این حوزه است.
رئیس شورای عالی استانها در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از محورهای اصلی عدالت اجتماعی، ارائه خدمات حملونقل عمومی به شهروندان و زائران است.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دوره ششم شورا، تأکید ما بر این بوده که خدمات حملونقل عمومی باید با قیمت مناسب یا حتی رایگان در اختیار مردم قرار گیرد و این سیاست تا امروز ادامه داشته است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: با وجود مشکلات و کمبودهایی که در کشور در حوزه حملونقل عمومی وجود دارد، شهر مشهد توانسته با افزودن تعداد قابل توجهی اتوبوس، ون و تاکسی به ناوگان حملونقل، پیشتاز این عرصه باشد. همچنین مشهد ارزانترین نرخ خدمات حملونقل را در سطح کشور ارائه میدهد که نشان از رویکرد عدالتمحور مدیریت شهری دارد.
هر هفته 5 دستگاه اتوبوس جدید وارد مشهد می شود
مجید نژاد حسین رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه این مراسم گفت: در راستای نوسازی ناوگان، خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در دستور کار قرار دارد که هر هفته بهطور متوسط پنج دستگاه اتوبوس جدید وارد شهر میشود.
وی افزود: امروز عملیات اجرایی روکش چهار میلیون مترمربع آسفالت در شهر به پایان رسید و از امروز، اجرای نهضت جدید پنج میلیون مترمربع روکش آسفالت معابر در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد : آسفالت معابر بر اساس درخواستهای مردمی که به شهرداری واصل میشود و پس از ارزیابی و بازدید میدانی توسط کارشناسان معاونت عمران اجرایی خواهد شد.
نژاد حسین ادامه داد: یکی از خبرهای خوش برای شهروندان، زائران و مجاوران این است که ایستگاه قطارشهری بسیج، که محل تلاقی خط یک و خط سه مترو مشهد خواهد بود، انشاءالله تا پایان سال آماده بهرهبرداری میشود. با راهاندازی این ایستگاه، شهروندانی که از خط یک استفاده میکردند میتوانند از طریق ایستگاه بسیج وارد خط سه شوند و بهراحتی به حرم مطهر رضوی مشرف شوند.
وی با اشاره به توسعه ناوگان حملونقل عمومی در مشهد تصریح کرد: در راستای نوسازی ناوگان، خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در دستور کار قرار دارد که هر هفته بهطور متوسط پنج دستگاه اتوبوس جدید وارد شهر میشود.
نژادحسین همچنین از بهرهبرداری همزمان ۴۹ دستگاه ون برای خدمترسانی مطلوبتر به شهروندان خبر داد و گفت: در فاز بعدی نیز پیگیری برای ورود ۸۱ دستگاه ون دیگر در حال انجام است که امیدواریم در اسرع وقت در اختیار شهروندان قرار گیرد.
اتصال بولوار امام خمینی(ره) به بلوار نماز یکی از بزرگترین پروژههای شهری مشهد است
حسن موحدیان، عضور شورای اسلامی شهرمشهد، نیز در ادامه این مراسم گفت: خوشبختانه با پیگیریهای اعضای شورای ششم و تلاشهای شهردار، معاون حملونقل و همکاران سازمان عمران، پروژههای مهمی در حوزه حملونقل عمومی و زیرساختهای شهری به ثمر رسیده است.
وی با اشاره به اولویت شورای ششم در توسعه حملونقل عمومی افزود: از ابتدای فعالیت این دوره از شورا، تأکید ویژهای بر بهبود ناوگان حملونقل عمومی داشتیم. در همین راستا، فاز نخست خط سه قطار شهری به طول ۶.۵ کیلومتر به بهرهبرداری رسید و ایستگاههای شهید فکوری و الندشت نیز تکمیل و افتتاح شدند. این دستاورد گامی بزرگ در مسیر خدمترسانی به شهروندان مشهدی است، چرا که مترو بهعنوان یک سیستم انبوهبر، نیاز کلانشهرهاست.
موحدیان با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه اتوبوسرانی بیان کرد: با تلاشهای صورتگرفته، قرارداد خرید اتوبوس های جدید نهایی شد و امروز شاهد ورود پنج دستگاه از آنها به ناوگان حملونقل بودیم.
وی درباره پروژه اتصال بولوار امام خمینی(ره) به بلوار نماز نیز گفت: این پروژه یکی از بزرگترین پروژههای شهری در این منطقه به شمار میآید که شامل چندین زیرپروژه است.
آسفالت معابر مشهد با جدیت دنبال می شود
در ادامه ایمان فرهمندی نایب رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: عملیات روکش آسفالت در سطح شهر مشهد با جدیت ادامه دارد.
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین وظایف مدیریت شهری در شهری مانند مشهد مقدس، توسعه عمرانی و تأمین زیرساختهای موردنیاز از جمله راهها و وسایل حملونقل عمومی است.
فرهمندی ادامه داد: در این دوره، با اهتمام ویژه مدیریت شهری، شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد، عملیات ۴ میلیون متر مربع آسفالت در سطح شهر در سال ۱۴۰۳ به پایان رسید و اجرای پنج میلیون متر مربع دیگر برای سال ۱۴۰۴ از امروز آغاز شده است.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد همچنین به توسعه ناوگان حملونقل عمومی اشاره کرد و گفت: امروز در مراسمی، پنج دستگاه اتوبوس جدید، سه دستگاه اتوبوس بازسازیشده و ۴۹ دستگاه ون که فرایند واگذاری آنها نهایی شده، رونمایی شد. وی افزود: سایر ونها نیز بهزودی واگذار خواهند شد.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: قرارداد تأمین ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز در حال اجراست که از حدود یک ماه دیگر، نخستین اتوبوسها وارد شهر میشوند و روند ورود آنها تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
آغاز نهضت ۵ میلیون مترمربع آسفالت از اول مرداد در مشهد
پوریا محمدیان یزدی معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: عملیات آسفالت چهار میلیون متر مربع آسفالت از تیرماه سال گذشته آغاز شده بود و تا تیرماه امسال ادامه داشت.
وی افزود: از ابتدای مردادماه امسال، نهضت جدیدی را با هدف اجرای پنج میلیون متر مربع آسفالت در سطح شهر آغاز کردهایم که امید داریم تا مردادماه سال آینده بهطور کامل به انجام برسد.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه با اشاره به نوسازی ناوگان ون در مشهد گفت: از مجموع ۱۳۰ دستگاه ون که بهعنوان سهمیه از سوی وزارت کشور به مشهد اختصاص یافته بود، ۴۹ دستگاه پس از رفع مشکلات حقوقی و با پیگیری نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، به مالکان ونهای فرسوده تحویل داده شد.
او با اشاره به آینده این طرح خاطرنشان کرد: برنامهریزی برای تحویل ۸۱ دستگاه باقیمانده نیز در حال انجام است و پس از نهاییشدن قیمت و مشخص شدن تسهیلات مربوطه توسط وزارت کشور، این بخش از پروژه نیز عملیاتی خواهد شد تا ناوگان تاکسیرانی شهر مشهد بیش از پیش نوسازی شود.
محمدیان یزدی همچنین از تحویل چند دستگاه اتوبوس جدید در حاشیه این مراسم خبر داد و افزود: در راستای پروژه اضافه شدن ۴۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حملونقل عمومی مشهد، امروز نیز چند دستگاه اتوبوس به شهر افزوده شد.
خودکفایی کامل شهرداری مشهد در اجرای نهضت آسفالت
در ادامه احسان شریعتی مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد نیز اظهارکرد: این دوره از نهضت آسفالت اهمیت ویژهای دارد چرا که برخلاف دورههای گذشته، کل فرایند تولید و پخش آسفالت بهطور کامل توسط مجموعه شهرداری و سازمان عمران انجام شده است.
وی افزود: از استخراج مصالح سنگی از معادن گرفته تا تولید مصالح شکسته و قیر امولسیون که برای نخستینبار در مشهد انجام میشود و از نظر زیستمحیطی نیز اهمیت بالایی دارد ،همگی به دست کارکنان سازمان عمران صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد گفت: تنها مادهای که از خارج از مجموعه تهیه شده، قیر مورد نیاز بوده که از پالایشگاههای نفتی خریداری شده است.
شریعتی همچنین از آغاز عملیات نهضت جدید آسفالت با هدف اجرای پنج میلیون متر مربع روکش معابر از امروز خبر داد و گفت: در حال حاضر، بیش از ۳۵۰ هزار تن مصالح سنگی مورد نیاز در کارخانه شهید مجیدی سازمان عمران آماده شده است. خرید قیر نیز انجام شده و مراحل حمل آن آغاز خواهد شد.
ورود پنج دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
محسن شریعتی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز درادامه این مراسم گفت: پنج دستگاه اتوبوس جدید از محل قرارداد سال گذشته تأمین شدهاند و در خطوط شهری مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
وی افزود: همچنین سه دستگاه اتوبوس که توسط همکاران و بخش خصوصی به صورت کامل بازسازی شدهاند نیز امروز به خطوط شهری بازگشتند. این اتوبوسها دستکم ۲۰ سال در خطوط شهری فعالیت کردهاند و اکنون با بازسازی کامل، امکان استفاده از خدمات آنها برای دستکم پنج سال آینده فراهم شده است.
شریعتی با اشاره به آمادهسازی اتوبوسهای جدید گفت: این اتوبوسها از حدود یک هفته پیش وارد ناوگان شدهاند، تجهیزات بلیت برای آنها نصب شده و خطوط مورد نظر نیز تعیین شده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: از امروز این اتوبوسها در خطوط شهری، عمدتاً از مرکز به حاشیه شهر، فعالیت خود را آغاز میکنند.
وی ابراز امیدواری کرد که مسیر نوسازی و بازسازی ناوگان در سال ۱۴۰۴ با موفقیت طی شود و اقدامات پیشبینیشده طبق برنامه محقق گردد.
ورود 49 دستگاه خودرو «ون» به ناوگان تاکسی رانی
در ادامه مرتضی چایچی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد نیز اظهارکرد : این تعداد ون از سال ۱۴۰۲ به شهرداری مشهد تحویل داده شده بود، اما به دلیل مسائل مربوط به اسناد خودرو، روند واگذاری آن با پیچیدگیهایی همراه بود.
وی ادامه داد: با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، معاونت عمران، حملونقل و ترافیک، همکاران در شهرداری و بهویژه نماینده محترم مجلس، جناب آقای دکتر عظیمیراد، توانستیم موضوع اسناد و پلاک خودروها را پیگیری و نهایی کنیم.
چایچی مطلق افزود: پس از این مرحله، وزارت کشور مکاتبهای داشت و به دلیل چالشهایی در قرارداد بین وزارت کشور و شرکت ایرانخودرو، سهمیه ۱۳۰ دستگاهی شهرداری مشهد به دو بستهی ۴۹ دستگاهی و ۸۱ دستگاهی تفکیک شد. امروز، مراسم تحویل ۴۹ دستگاه برگزار شد که بهزودی در خدمت زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا علیهالسلام قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد ادامه داد : برای تحویل ۸۱ دستگاه باقیمانده نیز در حال مذاکره و هماهنگی با وزارت کشور هستیم تا پس از حصول توافق، این خودروها نیز تحویل مالکان شوند.
/ص/