به گزارش خبرنگار تابناک از فارس؛ به گفته سعید پرویزی خبرنگار صداوسیما؛ سالهاست که در حوزه قاچاق فعالیت میکنم و گزارشهای مختلفی از این معضل تهیه کردهام. اما موضوعی که همیشه آزارم میداد، انگشت اتهامی بود که به سمت ملوانان و بندرنشینان نشانه میرفت.
این افراد اغلب قشر زحمتکشی هستند که برای امرار معاش تلاش میکنند، اما شبکههای بزرگ قاچاق سوخت با سوءاستفاده از نام آنها، میلیاردها تومان سود به جیب میزنند که به همین منظور تصمیم گرفتم با این مستند، حقیقت را نشان دهم و بگویم قاچاقچیان واقعی نه ملوانان، بلکه سرشبکههایی هستند که با اسناد ظاهراً قانونی، سوخت یارانهای را قاچاق میکنند.
به گفته وی در این مستند به موضوع کارتهای سوخت مهاجر و حوالههای صوری و همچنین یکی از روشهای اصلی قاچاق سوخت، استفاده از کارتهای سوختی است که به آنها «کارتهای مهاجر» اشاره می شود.
پرویزی با بیان اینکه این کارتها متعلق به برخی کامیونها، اتوبوسها و مینیبوسهایی است که در اختیار ادارات و ارگانهای دولتی یا شبهدولتی قراردارد و این وسایل نقلیه بدون هیچگونه پیمایش واقعی، حواله سوخت دریافت میکنند.
وی ادامه داد: ما در مستند نشان دادیم که بارنامهها، برگههای حمل مسافر و اسناد صوری چگونه برای دریافت گازوئیل یارانهای با قیمت هر لیتر ۳۰۰ تومان استفاده میشود و سپس این سوخت در بازار سیاه یا از طریق دریا با قیمت هر لیتر تا ۵۰ هزار تومان فروخته میشود.
این خبرنگار در پاسخ به اینکه در مستند به کشتیهای غولپیکری اشاره شده که در قاچاق سوخت نقش دارند این کشتیها چگونه وارد این چرخه میشوند؟ گفت: این کشتیها معمولاً در بنادر خاصی پهلو میگیرند و سوخت قاچاق را از لنجها یا منابع دیگر دریافت میکنند. ما موفق شدیم یکی از این کشتیهای توقیفشده را بررسی کنیم و مسیری که سوخت از شرکتهای پخش فرآوردههای نفتی تا این کشتیها طی میکند را ردیابی کردیم.
وی ادامه داد:نکته تکاندهنده این است که روزانه بیش از ۲۵ میلیون لیتر گازوئیل فقط از طریق دریا از کشور خارج میشود. این حجم عظیم، حق مردم ایران است که به جیب قاچاقچیان میرود.
پرویزی با اشاره به صحبت های یاسر سوادکوهی، دبیر ستاد کالای قاچاق کشور، از گم شدن روزانه ۲۵ میلیون لیتر سوخت افزود: ما در مستند به اسناد و مدارکی دست یافتیم که نشان میدهد این حجم عظیم سوخت از طریق شبکههای سازمانیافته قاچاق میشود که متأسفانه، این شبکهها با سوءاستفاده از خلأهای قانونی و نظارتی، سوخت یارانهای را دریافت میکنند و به راحتی از کشور خارج میکنند.
این مستد ساز بیان داشت:رانندگان ماشینآلات سنگین و کشاورزان، به دلیل کمبود گازوئیل، مجبورند سوخت را در بازار آزاد با قیمتهای گزاف ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان به ازای هر لیتر خریداری کنند.
به گفته پرویزی در جریان تهیه این مستند با مشکلات و حتی تهدیدهایی مواجه شدیم که در یکی از استانها برای چند ساعت من وبه همراه تصویر بردار این مستند مهدی ثابت بازداشت شدیم و حتی از من تعهد گرفتند تهدیدهای مختلفی هم دریافت کردم، اما وقتی هدفم روشن کردن حقیقت و دفاع از حقوق مردم است، این سختیها قابل تحمل میشود.
وی گفت:پیام اصلی مستند بر این است که ملوانان و بندرنشینان قاچاقچی نیستند؛ آنها قربانی شبکههای مافیایی هستند که با سوءاستفاده از امکانات دولتی، ثروت ملی را به تاراج میبرند.
به گزارش تابناک با توجه به افشاگریهای مطرح شده در این مستند، آیا انتظار میرود شاهد برخوردهای جدیتر با مافیای سوخت و اصلاح ساختارهای نظارتی باشیم؟
گزارش: مهرداد شبیری
/س/