فرماندار مشهد مطرح کرد:

اختصاص یک روز در ماه برای مدیریت واحد آلودگی هوا در شهرستان مشهد

فرماندار مشهد از اختصاص یک روز در ماه برای مدیریت واحد آلودگی هوا در فرمانداری این شهرستان خبر داد و گفت: به زودی در فرمانداری مشهد یک روز در ماه را جهت مدیریت واحد و نظارت هماهنگ بر نحوی عملکرد دستگاه‌های متولی در امر مدیریت آلودگی هوای مشهد اختصاص خواهیم داد.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹ 31 January 2025
به گزارش خبرنگار تابناک استان خراسان رضوی، سید حسن حسینی شب گذشته در میزگرد «هزینه‌های پیدا و پنهان آلودگی هوای مشهد» که با حضور تعدادی از استادان  دانشگاه و مسئولان دولتی، شهرداری و اداره محیط زیست در محل پژوهشکده ثامن برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: دغدغه هوای پاک در تمام شهر‌ها و بخصوص در کلان شهر مشهد به وضوح احساس می‌شود، برابر آماری که داده شده در طی ۳۱۵ روز گذشته ۲۵ روز هوای پاک، ۲۰۱ روز هوای قابل قبول، ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز هوای ناسالم برای تمام افراد در شهر مشهد داشته‌ایم.
رودخانه مشهد باید برای آیندگان حفظ شود
فرماندار مشهد تصریح کرد: بر اساس قانون هوای پاک شهرداری‌ها بر اساس گستره وسیع عملکردی که دارند یکی از اساسی‌ترین سازمان‌هایی هستند که در این زمینه تأثیرگذار می‌باشند و شهرداری مشهد در این رابطه اقدامات مثبتی را در کشف‌رود انجام شده از جمله آزاد‌سازی یک هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی مجاور کشف رود و واگذاری آن به شهرداری مشهد جهت احداث فضای سبز به عنوان یک تنفسگاه مهم برای این شهر که تاکنون در ۲۳۰ هکتار از این اراضی گونه‌های گیاهی که اثر‌گذاردر تصفیه هوای مشهد هستند، کشت شده است.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به رودخانه چهل‌بازه شهر مشهد عنوان کرد: رودخانه چهل‌بازه یک رودخانه استراتژیک و مهم برای شهر مشهد است که دارای حریم و بستر وسیعی نیز می‌باشد و متأسفانه همین وسعت اراضی مرغوب در آنجا برای عده‌ای از همان زمان‌های قدیم آنقدر وسوسه‌انگیز بوده که آن‌ها مبادرت به تصرف اراضی آن منطقه کرده‌اند تا از آن انتفاعاتی ببرند که مغایر با صلاحیت‌های محیط‌زیستی و هوای پاک شهر مشهد است.
حسینی افزوذ: مجموعه مدیران شهری مشهد باید این اهتمام ویژه را داشته باشند که این رودخانه مهم را برای آیندگان حفظ کنند و آنجا را به فضای تفرجگاهی و تنفسگاهی برای شهر مشهد تبدیل کنند.
فرماندار مشهد با بیان اینکه فاصله زمانی رسیدن اتوبوس به‌ایستگاه‌ها زیاد است، تأکید کرد: همین عامل یک علت مهم در عدم رغبت مردم در استفاده از اتوبوس برای حمل‌ونقل بین شهری آنهاست و باید ضمن نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر مشهد، تعداد اتوبوس‌ها را نیز افزایش دهیم.
وی در ادامه سخنانش با تأکید بر نقش مهم فرهنگ‌سازی در بین شهروندان عنوان کرد: رفتار مردم در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است، زیرا یک منبع مهم آلودگی هوای شهر مشهد، منابع متحرک از جمله انواع وسایل نقلیه و خودرو‌های شخصی می‌باشد که می‌توان با تشویق مردم به استفاده از دوچرخه و همچنین تردد با وسایل حمل و نقل عمومی تا حدود زیادی از آلودگی هوا شهر کاست.
کاهش اتوبوس‌ها ناوگان حمل‌ونقل شهری و عدم جایگزینی
فرماندار مشهد با اشاره به آمار تعداد دستگاه‌های اتوبوس موجود در دهه ۹۰ و مقایسه آن با وضعیت فعلی عنوان کرد: ما در دهه نود در شهر مشهد دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس داشته‌ایم با تردد ۸۵۰ هزار نفر مسافر در طی روز اما هم اکنون تعداد اتوبوس‌ها به یک هزار و ۳۰۰ دستگاه رسیده است با پذیرش یک میلیون ۳۵۰ هزار نفر در روز برای همین فاصله رسیدن اتوبوس‌ها به‌ایستگاه‌ها به نیم ساعت رسیده است.
وی ادامه داد: چرا به اینجا رسیده‌ایم چون شهرداری پول خریداری تعداد اتوبوس مورد نیاز خود را ندارد و همچنین به تعداد مورد نیاز اتوبوس اصلاً در کشور وجود ندارد و در کل کشور تنها پنج اتوبوس در سال ساخته می‌شود.
حسینی در پایان سخنانش با تأکید بر لزوم مدیریت واحد و نظارت آن بر عملکرد درست مجموعه دستگاه‌های متولی در زمینه کاهش آلودگی هوای شهر مشهد گفت: بنا به ضرورت و اهمیت بحث آلودگی هوا و نظارت جدی بر آن تا هفته آینده یک روز مشخص خواهد شد که در هر ماه برای رسیدگی به کارنامه دستگاه‌های متولی در امر صیانت از هوای پاک و کاهش آلودگی هوا در فرمانداری مشهد مورد بررسی قرار گیرد تا سال آینده با دستی پر و با سربلندی جلوی مردم حاضر شویم و وضعیت آلودگی هوا را به درستی مدیریت کنیم.
سهم ۶۴ درصدی منابع متحرک در آلودگی هوای مشهد
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در این جلسه اظهار کرد: تاکنون برای بررسی دلایل آلودگی هوا شهر مشهد و راهکار‌های برون رفت از آن جلسات متعددی بر پا شده است اما نکته حائز اهمیت رفع موانع بر سر اجرایی شدن راهکار‌های رفع آلودگی هوا است.
مهدی یعقوبی تصریح کرد: اساتید دانشگاه باید بگویند راهکار‌های اجرایی چه مواردی است. نباید سیستم‌های رویایی برای خودمان بچینیم به هر حال ما در ایران زندگی می‌کنیم و با خیل عظیمی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم و باید در هنگام ارائه راهکار‌های اجرایی مشکلات بر سر راه تحقق آن‌ها را هم در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: تمام برنامه‌ها و الگوبرداری‌ها از جوامع پیشرفته باید با شرایط پیش رو مملکت و شهر ما متناسب‌سازی و بومی‌سازی شود تا قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: چرا باید هم اکنون احداث فضای سبز رودپارک چهل‌بازه متوقف شود در حالی که ما حدود چندین هکتار را در آنجا زیرسازی کرده‌ایم اما چرا متوقف شده است.
وی با بیان اینکه از سهم ۶۴ درصدی منابع متحرک آلاینده هوا شهر مشهد قسمت اعظم این منابع آلاینده سهم خودرو‌ها و وسایل حمل و نقل است، ابراز کرد: آیا طبق قانون خودرو‌های فرسوده اسقاط می‌شود، آیا تسهیلات دولتی جهت خرید خودرو نو به مردم ارائه می‌شود، آیا خودرؤسازان خودرو‌های با کیفیت می‌سازند و آیا سوخت مصرفی ما از استاندار‌های لازم برخوردار است؟ ما باید برای رسیدن به پاسخ درست جهت رفع آلودگی هوا تمام موارد را با هم بررسی کنیم.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه حدود ۵۲ درصد از آلودگی هوا سهم منابع داخلی است عنوان کرد: باید بررسی کنید، ببینید ما در این سال‌ها آیا به فضای سبز خود افزوده‌ایم یا با قطع و خشک کردن درختان و از بین بردن مراتع باعث کاهش فضای تنفسگاه‌های شهری شده‌ایم، ما می‌توانیم ریز گرد‌ها و پدیده غبار و آلودگی هوا را مدیریت کنیم در صورتی که اجازه ندهیم روز به روز بر وسعت بیابان‌ها ما افزوده شود و همچنین با شناسایی منابع آلاینده آن‌ها را کنترل کنیم و در گام بعدی تکالیفی برای هر مجموعه در نظر بگیریم به اندازه توان و منابع آن مجموعه و در وهله بعدی پلیس راهور با نظارت بر تردد کامیون‌ها از معابر کنار شهری مانع تردد آن‌ها در داخل شهر و همچنین در شناسایی و توقیف خودرو‌های آلاینده می‌تواند مؤثر باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار