به گزارش خبرنگار تابناک از استان قزوین، تقسیمات جغرافیایی اگرچه بارها و بارها در طول تاریخ برای مردم سرزمین های مختلف تصمیمات متعدد گرفته اند، اما هیچ گاه موفق نشدند همسایگی ملت ها را زیر سوال ببرند، مردمی که روزی در تختگاه پادشاهان جستانیان بخشی از دیلمستان محسوب می شدند و امروز در دو استان مختلف مازندران و قزوین تقسیم بندی می شوند.
رشته کوه البرز را میتوان مهم ترین نقطه اتصال مردم دو سوی این کوه ها دانست، ارتفاعاتی که از سمت جنوب به الموت و از سمت شمال به مازندران و گیلان می رسد و حالا با اجرای مسیر جنگلی بکر و کوتاه « قزوین،الموت تنکابن» جانی تازه در رگ های این همسایگی کهن تزریق می شود.
پروژه ای 20 ساله که به زودی به بهره برداری می رسد
نخستین گام ها برای اجرای پروژه اتوبان« قزوین، الموت -تنکابن» حوالی اوایل دهه 80 در استان برداشته شد، گام هایی که بعد ها در سال 1382 با سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین و تصویب آن در طی این سفر به رسمیت شناخته شده و اجرای آن آغاز گردید.
کوتاه شدن مسیر تا حدود 150 کیلومتر، کاهش مصرف سوخت جدی در سال، هدایت ترافیک سرسام آور مسیرهای منتهی به شمال کشور در ایام تعطیلات و مسافرت های نوروزی و رونق اقتصادی و گردشگری الموت و تنکابن از مهم ترین اهدافی بود که با اجرا ی این مسیر 330 کیلومتری برای آن پیش بینی شده بود.
کاهش زمان سفر از 6 ساعت به 3 ساعت، کاهش 3.8 میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت و احتمالا کاهش ترافیک شدید مسیرهای منتهی به شمال کشور در روزهای شلوغ سال از اثراتی است که در پی راه اندازی این راه بزرگ ایجاد خواهد شد.
با این حال متوقف شدن گاه و بیگاه پروژه به دلایل مختلف از جمله نبود اعتبار، عدم توافقات لازم با پیمانکاران و حتی مشکلات مرتبط با پیوست های زیست محیطی پروژه موجب شد تا این رویای خیال انگیز اتصال این دو منطقه تا کنون به تعویق بیفتد.
فاز نخست پروژه به زودی به بهره برداری می رسد
رحیم نصیر زاده مدیر طرح های شرکت ساخت و توسعه در استانهای قزوین و زنجان بیان کرد: اجرای پروژه راه بزرگ قزوین الموت به تنکابن به طول 164 کیلومتر در دست اجراست که حدود 64 کیلومتر آن در محدوده استان قزوین و در دست اجراست.
وی بیان کرد: هم اکنون اجرای این پروژه بزرگ با گذر از روستاهای کبریت میان، زرجه بستان، امرودک ، عسل سر، دینه کوه، باغدشت و شهرک به مرز استان مازندان خواهد رسید که اجرای همین میزان مسیر حدود 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیر طرح های شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: اصولا جاده احداثی نباید مورد تردد قرار گیرد اما به دلیل موقعیت ویژه مسیر و استفاده مردم منطقه از مسیر تلاش شده است تا برای جلوگیری از ایجاد حوادث علائم اولیه و خط کشی های موقت انجام شود که برخی کارها مانند نصب علائم مسیر، خط کشی، نصب روشنایی تونل شیرکوه و یک قسمت از کار شامل لایه آخر روکش آسفالت و ساخت پل دسترسی از ورودی اتوبان به مسافت 5 کیلومتر برای دسترسی به ابتدای مسیر در دست اقدام است.
نصیر زاده ادامه داد: بر اساس پیش بینی های انجام شده انتظار داریم تا تیرماه امسال شاهد بهره برداری کامل از این پروژه باشیم.
آغوش باز الموت برای مسافرین عبوری
در کنار همه کارکردهایی که برای این پروژه در نظر گرفته شده است نمیتوان تاثیر اقتصادی و گردشگری عظیم آن را بر الموت نادیده گرفت، تا جائی که محمد نوذری استاندار قزوین در بازدید از پروژه قزوین الموت تنکابن به رونق و آبادانی 10 شهر و روستای واقع شده در این مسیر اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای این پروژه میتواند برای منطقه الموت استان رونق و آبادانی را به همراه داشته باشد و اشتغال زایی خوبی در این بخش را شاهد خواهیم بود.
وی بیان کرد: اجرای این پروژه برای منطقه الموت هزاران فرصت شغلی به ارمغان خواهد آورد و میتواند منجربه خروج الموت از حالت بن بست کنونی شود از این رو میتوان انتظار داشت روزهای خوبی از نظر اقتصادی، گردشگری و اجتماعی در انتظار الموت قزوین باشد.
استاندار قزوین اظهار داشت: یکی از مهم ترین اولویت های امروز استان تکمیل و بهره برداری از این پروژه است و در گام نخست نیازمند است تا ورودی مسیر از اتوبان مشخص و مسیر دسترسی اصلاح گردد.
نوذری عنوان داشت: در گام اول نیاز است تا با ایجاد ورودی مشخص مسافرین به سمت این مسیر هدایت و راهنمایی شوند.
تکمیل پروژه 650 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
مجتبی دائی دائی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این زمینه می گوید: فاز اول پروژه قزوین، الموت به تنکابن در محدوده استان 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: این پروژه در 6 قطعه در حال اجراست که فاز 1 تا 4 آن در محدوده استان قزوین و 5 و 6 آن در محدوده استان مازندران است.
دائی دائی تصریح کرد: این پروژه در محدوده استان قزوین حدود 95 درشد پیشرفت فیزیکی دارد که 64 کیلومتر آن تا روستای شهرک تکمیل شده است که به دلیل صعب العبور و بکر بودن محدوده و ناکافی بودن اعتبارات تاکنون تکمیل نشده است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین یادآور شد: برای تکمیل این پروژه مهم حدود 650 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای علائم گذاری و خط کشی و نصب گاردیل و ساخت ورودی دسترسی مسیر از اتوبان هزینه خواهد شد که اگر اعتبارات به موقع تامین شود تا خرداد ماه سال آینده مسیر 64 کیلومتری افتتاح می شود.
پیمانکاران در انتظار مطالبات 250 میلیارد تومانی
مدیرعامل طرح های شرکت ساخت و توسعه در استان های قزوین و زنجان در ادامه از مشکلاات اعتباری در حوزه تامین مالی پروژه خبر داد و ظهار داشت: در حال حاضر مهم ترین چالش پیش روی اجرای پروژه تامین اعتبارات است تا جائی که امروز پیمانکاران حدود 250 میلیارد تومان از پروژه طلب دارند.
نصیر زاده عنوان کرد: همچنین برای اجرای کامل این پروژه حدود 650 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به دلایل اعتباری از یک سو و شروع فصل سرما از شدت اجرای پروژه کاشته شده است.
وی گفت: این در حالی است که تامین مالی پروژه میتواند به سرعت بیشتر و بهره برداری سریعتر از پروژه منتهی شود.
دومینوی به هم پیوسته پروژه میان استانی/ آیا پروژه در میانه راه متوقف می شود؟
اگرچه تمام توان استان برای تامین اعتبار و تکمیل زودهنگام این پروژه به کار گرفته شده است اما به نظر می رسد پروژه به زودی در میانه راه متوقف خواهد شد، چرا که شواهد نشان از عدم پیشرفت فیزیکی پروژه در محدوده استان مازندران دارد.
اتفاقی که نیاز است پیش از رویارویی با آن با مسئولان استان مازندران و شهر تنکابن بررسی و از رخ دادن آن جلوگیری شود، چرا که آنچه پر واضح است این است که تکمیل این پروژه اگر رونق اقتصادی و گردشگری به همراه داشته باشد هم قزوین و هم تنکابن از آن بهره مند خواهند بود و این بازی برد-برد جز با همکاری دو استان رخ نخواهد داد.
گزارش: مریم کشاورز مسعودیان
/س