سلمان محمدی در گفتوگو با خبرنگار تابناک در کرمانشاه با اشاره به اینکه معاونت آموزش ابتدایی عهده دار فرایند شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت بازماندگان از تحصیل رده سنی ۶ تا ۱۱ سال است، اظهار داشت:بازمانده از تحصیل به کودکی گفته میشود که با توجه به اینکه دارای شرایط سنی متعارف و نیازمند رفتن به مدرسه است، اما به دلایل مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روانشناختی، ذهنی از تحصیل بازمانده شده است.
وی افزود: براساس نرخ زاد و ولد در استان و تطبیق کودکان دارای سن متعارف برای ثبت نام در پایههای مختلف تحصیلی که هر ساله در ایام ثبت نام و در سیدا توسط مدیران مدارس صورت میپذیرد آن عده از کودکانی که به هر دلیل جهت ثبت نام مراجعه ننمودند بر اساس کد ملی به عنوان بازمانده از تحصیل در سامانه شهید محمودوند ثبت قابلیت پیگیری مییابند و معاون آموزش ابتدایی استان با ایجاد دسترسی برای مناطق ۲۴ گانه فرایند تخصیص پیگیری کننده به ازای هر کودک هر ۵ کودک یک پیگیری کننده فرایند شناسایی میدانی و بارگذاری مستندات و فراهم نمودن شرایط جذب را فراهم مینماید و سپس مستندات دستهبندی شده و دلایل بازماندگی مشخص میگردد تا میزان تحقق نرخ پوشش تحصیلی واقعی در دوره ابتدایی و نرخ جذب خالص برای کودکان ۶ سال تمام (پایه اول) مشخص گردد. در این فرایند قریب ۵۰ نفر مسئول استانی و نواحی مناطق و شهرستانها و بیش از ۵۰۰ نفر از مدیران معاونین آموزشی مدارس راهبران و آموزگاران در یک بازه زمانی ۱۰ روزه به صورت کاملاً جهادی مرحله شناسایی را به اتمام رساندهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه در ادامه با اشاره به دلایل بازماندن کودکان از تحصیل که به دو صورت بازمانده واقعی و غیرواقعی تقسیم میشوند،تصریح کرد: برخلاف آنچه تصور میرود کل آمار ثبت شده در سامانه شهید محمودوند هر استان بازمانده واقعی نیستند قریب به سه چهارم این آمار دلایلی از جمله و به ترتیب مهاجرت خارج از کشور، مهاجرت داخل کشور و کودکان استثنایی، فوت، ازدواج دارند که بازمانده محسوب نشده و در جای دیگر به تحصیل اشتغال دارند
وی گفت:قریب یک چهارم دیگر کودکانی هستند که با استفاده از تبصرههای موجود به دلایل روانشناختی از جمله ترس از مدرسه، اضطراب جدایی از والدین بویژه مادر، ریز جثه بودن، آسیبهای گفتار و زبان، بیماری با تاخیر و ۷ سال تمام ثبت نام میکنند. عدهای قلیل هم به دلایل فرهنگی اقتصادی ، سرپرستی یا بیسرپرستی کوچ نشینی ویژه عشایر اشتغال به کار کودک بیماریهای صعب العلاج و آدرس نامشخص از این دست مشکلات هستند که فراهم نمودن شرایط تحصیل برای این دسته از کودکان که زیر ۵۰۰ نفر در استان در پایههای مختلف تحصیلی هستند نیازمند مشارکت و همکاری و عزم تمامی دستگاههای برون سازمانی مرتبط است.
محمدی ضمن اشاره به وظایف ذاتی آموزش و پرورش در مورد تحصیل دانشآموزان بازمانده از تحصیل، عنوان کرد: ایجاد کلاس و تکمیل نیروی آموزشی، ثبت نام آنها با هر شرایطی، خدمات رسانی به کودکان متناسب با تفاوتهای فردی آنها و فراهم آوردن محیط امن، مثبت و آرام برای کودکان که موجب ایجاد انگیزه و شوق به یادگیری در آنها خواهد شد از وظایف ذاتی آموزش و پرورش بوده که به انواع مختلف این امکان حتی برای مناطق صعب العبور استان و تعداد دانش آموزان زیر نور ا اجرای طرحهای روستا مرکزی یک معلم دو روستا و حتی اختصاص معلم به زیر ۵ نفر دانش آموز این وظیفه به خوبی انجام شده است با این رویکرد توانستهایم در این فرایند سه ساله بیش از ۸۰۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل واقعی را سر کلاسهای درس بنشانیم البته نگهداشت این دسته از دانش آموزان به دلایل برخورداری از مشکلات متنوع کار مشکلی است و نیازمند مراهی و همکاری دستگاههای مرتبط و نجمنهای فعال در امور خیریه هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان از تمامی دستگاههای مرتبط به ویژه بهزیستی و معاونت بهداشت علوم پزشکی و تمامی همکاران جهادی روسا و معاونین آموزشی و کارشناسان مناطق ۲۴گانه استان از عموم درخواست کرد چنانچه کودکی را در محل زندگی خود میشناسند که از تحصیل بازمانده است در اسرع وقت به نزدیکترین اداره آموزش و پرورش منطقه گزارش و پیگیری نمایند