مدیرکل ثبت احوال کرمانشاه: 

الکترونیکی کردن خدمات ثبت احوال سبب تسهیل به ویژه در حوزه استعلام شده است

گروه استان‌ها_مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه گفت:الکترونیکی کردن خدمات ثبت احوال سبب تسهیل در فرایند و انجام کار سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه در حوزه استعلامات شده است.
کد خبر: ۱۱۹۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶ 23 December 2024

منصور عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در کرمانشاه در رابطه با تاریخچه ثبت احوال، اظهار کرد: بعد از انقلاب مشروطیت در سال ۱۲۹۵ شمسی در کابینه اول وثوق الدوله اداره‌ای به نام ثبت احوال تاسیس شد و ۲ سال بعد در کابینه دوم وثوق الدوله، اداره مذکور رسماً تحت نظر وزارت داخله (وزارت کشور فعلی) تشکیل شد.

وی افزود: سازمان ثبت احوال ایران جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور ایران را به عهده دارد. این سازمان با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است و وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند تولد، فوت، ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.

مدیر کل ثبت احوال کرمانشاه تصریح کرد:  در تاریخ ۳ دی ماه ۱۲۹۷ هجری شمسی اولین شناسنامه ایرانی به شماره ۱ صادر شد و با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور سوم دی ماه به عنوان روز ثبت احوال در تقویم رسمی کشور وارد شد.

عزیزی اضافه کرد: با تاسیس سازمان ثبت احوال، ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامه‌های موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسایی ملی، جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن و همچنین وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان گذاشته شده، از جمله مأموریت‌های این سازمان محسوب می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: اولین سند سجلی استان کرمانشاه در سال ۱۳۰۵ و به نام محمدتقی رهبر ثبت شد.

عزیزی اظهار کرد: در چند سال اخیر بسیاری از خدمات سجلی ثبت احوال که به صورت قدیمی و سنتی ارائه می‌شد به روش هوشمند انجام شده است و الکترونیکی کردن خدمات ثبت احوال سبب تسهیل در فرایند و انجام کار سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه در حوزه استعلامات شده است.

 
مدیرکل ثبت احوال کرمانشاه در پایان با اشاره به برنامه‌های سراسری ثبت احوال گفت: طرح تجمیع صدور شناسنامه در مرکز استان یکی از این برنامه‌هاست؛ در گذشته هر۱۹  اداره استان متولی دریافت درخواست و چاپ شناسنامه بودند و اکنون به منظور تسهیل در فرایند کار، درخواست‌ها از طریق دفاتر پیشخوان دریافت می‌شود و صدور شناسنامه توسط مرکز ثبت احوال مرکز شهرستان یا استان انجام می‌شود.

 

انتهای پیام/

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار