حسین نجف زاده در گفت و گو با خبرنگار تابناک از ارومیه، اظهار داشت: با آغاز طرح نظارتی شب یلدا از ۱۵ آذرماه در سطح استان، گشتهای مشترک با همکاری دستگاههای نظارتی متعدد همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، میراث فرهنگی و اتاق اصناف سازماندهی شدهاند این طرح پاسخی به تقاضای بالای کالاهایی چون میوه، آجیل، خشکبار و شیرینی در شب یلدا است.
نجف زاده افزود: سه گشت در شیفتهای صبح و عصر بهطور ویژه در بازار حضور دارند تا بر قیمتها و کیفیت نظارت کنند هدف اصلی این گشتها رسیدگی به گزارشهای مردمی از طریق سامانه ۱۳۵ و ۱۲۴ و برخورد فوری و قاطع با تخلفات است تاکنون ۱۷۵ پرونده در این طرح تشکیل شده که بخش اعظم آن به تخلفات اقتصادی کالا و خدمات و بخش دیگری به مسائل بهداشتی بازمیگردد
مدیرکل تعزیرات با ابراز نگرانی از تخلفات بهداشتی، بهویژه استفاده از رنگها و افزودنیهای غیرمجاز در فرآوری آجیل و شیرینی اشاره کرد و اظهار داشت: این موارد در اولویت نظارتها قرار گرفتهاند و متخلفان با مجازاتهایی چون جریمه نقدی، نصب پارچه اخطار، تعطیلی محل کسب و حتی لغو پروانه مواجه خواهند شد.
نجفزاده، در خصوص بیشترین تخلفات، آرد و نان را بهعنوان مهمترین بخش تخلف اعلام کرد و افزود: ۲۰ درصد پروندههای کالا و خدمات در استان به حوزه آرد، نان و گندم اختصاص دارد. پروندههایی همچون قاچاق آرد از شبکه توزیع و فروش خارج از استان، موجب محکومیتهای میلیاردی شده است در یکی از پروندهها شبکهای متشکل از کارخانههای آرد، شرکتهای حملونقل و نانواییها به ۵۲ میلیارد تومان جریمه محکوم شدند.
نظارت بر کالاهای پرتقاضا و پیشگیری از تخلفات نجفزاده ضمن اشاره به همکاری چندجانبه دستگاههای نظارتی، اظهار داشت: نظارت بر مرغ با همکاری دامپزشکی و جهاد کشاورزی، بر نان با همکاری سازمان صمت و اتاق اصناف، و نظارت بهداشتی با بازرسان علوم پزشکی صورت میگیرد. همچنین در خصوص اقامتگاهها، سوخت و تولید مواد غذایی نیز اقدامات نظارتی مشترک در دستور کار است.
وی مردم را رکن اصلی در گزارش تخلفات و مشارکت مردمی را سنگ بنای موفقیت این طرح دانسته و خاطرنشان کرد: از مردم انتظار داریم خریدهای خود را از فروشگاههای معتبر و دارای پروانه کسب انجام دهند و با دریافت فاکتور، حقوق خود را مطالبه کنند پلهای ارتباطی ما با مردم شامل شماره ۱۳۵، سامانه اینترنتی ۱۳۵.ir و نشستهای رسانهای طراحی شده تا شکایات در سریعترین زمان ممکن رسیدگی شوند این اقدامات سبب شده استان ما جزو سه استان برتر کشور در سرعت رسیدگی به پروندهها باشد.
نجفزاده گفت: تا زمانی که مردم تخلفات را گزارش میدهند، یعنی به ما اعتماد دارند. وظیفه ما پیگیری سریع و نتیجهبخش است تا امید مردم به نظام حفظ شود همچنین استاندارد جرایم تعریفشده موجب کاهش تخلفات شده و ۲۵ درصد پروندههای موجود، نتیجه گزارشهای مردمی است.
مدیرکل تعزیرات آذربایجان غربی در پایان تاکید کرد: طرح نظارتی شب یلدا با همکاری دستگاههای متعدد در استان کلید خورده و تاکنون ۱۷۵ پرونده تخلف ثبت شده است بیشترین تخلفات مربوط به حوزه آرد و نان بوده و نظارت بر کالاهای پرتقاضای یلدا با جدیت ادامه دارد همچنین از مردم خواست تا با گزارش تخلفات و خرید آگاهانه به اجرای بهتر این طرح کمک کنند.
انتهای پیام/ن