به گزارش خبرنگار تابناک از خراسان جنوبی، حکایت مرگ شوتی سواران در جاده های خراسان جنوبی حکایت امروز و دیروز نیست و تراژدی تلخی است که در حال تکرار است، هفته و ماهی نشده که به پایان برسد و در آن خبر سوختن یک سوخت بر در جاده های خراسان جنوبی را نشنویم.
راه صد ساله را می خواهند یک شب طی کنند
بررسی ها نشان داده که بیشتر سوخت برانی که راهی جاده ها می شوند سنشان پایین است و برای رسیدن به خواسته ها و آرزوهایشان مسیر صد ساله را می خواهند در یک شب طی کنند، مسیری که ممکن است برایشان گران تمام شود و در آن جانشان را از دست بدهند!
به سراغ یکی از شهروندان نهبندانی نیز رفتیم تا از او علت وجود سوخت کش ها را در این منطقه جویا شویم او گفت: بیشترین علت روی آوردن جوانان به این کار، نبود شغل است و از سوی دیگر اگر این فرد در یک ماه با حقوق کارمندی بخواهد زندگی کند با سوخت بری در چند شب، می تواند به این حقوق برسد.
او که تمایلی به آوردن نامش در گزارش نداشت ادامه داد: جوانانی را می شناسم که با بردن ۲ سرویس سوخت در شب به منطقه حیدرآباد ۳ میلیون تومان به جیب می زنند و طبیعی است کسی که به این راه می رود و درآمدش از سوخت کشی است دیگر نمی تواند از این راه خارج شود، زیرا با کمترین زحمت به بیشترین درآمد می رسد، هر چند ممکن است در این راه جانش را هم از دست بدهد!
اختلاف قیمت، هیزم قاچاق سوخت
به دلیل اختلاف بالای قیمت گازوئیل در داخل کشور نسبت به آن سوی مرزها سوخت برها طمع به بردن سوخت می کنند.هم اکنون قیمت هر لیتر گازوئیل یارانه ای ۳۰۰ تومان و نیمه یارانه ای ۶۰۰ تومان است و این درحالی است که تا نزدیکی نهبندان به گفته خود سوخت بران، هر گالن ۲۰ لیتری گازوئیل از سوخت بر با مبلغ300 تا 350 هزار تومان خریداری می شود.
با توجه به آن که سوخت برها به دلیل فرار در تاریکی شب بیشتر در شب ها در جاده های استان تردد می کنند و حتی گاها برای دیده نشدن توسط پلیس با چراغ خاموش با سرعت بالا رانندگی می کنند ، حضورشان در جاده ها نه تنها برای خودشان حادثه ساز است بلکه ممکن است جان دیگر افراد را هم به خطر بیندازند. حالا در این بین این سوال پیش می آید که سر منشأ ورود این گازوئیل ها کجاست؟ از ۲ باب می توان به این موضوع نگاه کرد: یا افرادی سوخت خودروی خود را به سوخت بران می فروشند و یا کارت سوخت خودرویشان را به سوخت بران اجاره می دهند و یا اینکه تخلفاتی در جایگاه های سوخت رخ می دهد که همه ی این ها نظارت بیشتر مسئولین را می طلبد.
توقیف هزار و 47 خودروی شوتی در استان
گلچین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماه نخست ابتدای سال هزار و ۴۷ خودرو شوتی در استان توقیف شده است.
گلچین مقدار فرآوردههای نفتی قاچاق کشف شده در استان را سه میلیون و ۷۱ هزار و ۱۴۲ لیتر اعلام کرد و گفت: کشف این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳ درصدی دارد.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اجرای دوازدهمین طرح استانی مقابله با خودروهای شوتی در استان تاکنون ۱۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شده است و همچنین 30 خودروی شوتی و ۹ دستگاه خودروی سنگین توقیف شده است.
سردار حسن شجاعی نست اظهار کرد: در بازرسی های صورت گرفته 180 هزار لیتر سوخت کشف شد که ارزش این سوخت ها 9 میلیارد تومان است.
وی در انتها از شهروندان خواست به منظور مشارکت در این امر هر گونه اخبار و اطلاعاتی از فعالیت قاچاقچیان دارند، با مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ تماس و یا از طریق پیامک با سامانه ۱۱۰۵۶ موضوع را به پلیس اطلاع دهند.
طمع سوخت کشان یا نبودن جرائم بازدارنده؟
هرچند توقیف ماشین ،جریمه و... در کاهش قاچاق سوخت تاثیر گذار است اما با توجه به آنکه پارکینگ های توقیف خودرو مملو از خودرو های سوخت بران شده است باید مسئولان و دستگاه های استانی به دنبال راهکارهای دیگری باشند تا شاهد سرازیری سرمایه ملی کشور با قیمت اندک به سوی مرز ها نباشیم و از سوی دیگر جوانان این مرز و بوم هم در شعله طمع آتش زنده ، زنده جان ندهند .
انتهای پیام/س