مجتبی بیاتی در گفت و گو با خبرنگار تابناک در کرمانشاه، اظهار کرد: فرودگاه کرمانشاه سال ۱۳۵۰ به بهرهبرداری رسید و تا سال ۱۳۷۵ هیچگونه اقدامی برای آن انجام نشد، سال ۱۳۷۵ یک لایه روکش توپکا روی باند انجام شد و از سال ۱۳۸۶ به بعد مشکلات اساسی برای باند پیش آمد که با یک لایه درزگیریهایی که به صورت طولی و عرضی روی باند اجرا شد و پس از یک سال نیاز به ترمیم داشت ولی تا سال ۱۳۹۶ با همین روال ادامه پیدا کرد.
وی افزود: فاز نخست پروژه سال ۱۳۹۶ شروع شد و هدف تعطیل نشدن فرودگاه کرمانشاه بود بر همین اساس تاکسیوی موازی تبدیل به باند احتیاطی شد، اما محدودیتهایی از جمله اینکه پروازهای پهن پیکر مجوز حج و پروازهای شبانه به خاطر موانع پروازی در ضلع شمالی و برج فرودگاه، وجود داشت.
مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه تصریح کرد: بازسازی فاز اول این پروژه باند فرودگاه در سال ۱۳۹۶ شروع شد و بهسازی و تبدیل تاکسیوی موازی به باند کانتجنسی که تا سال ۱۳۹۸ ادامه پیدا کرد ولی به خاطر داشتن معارض در ضلع شمالی نتوانستیم به پیمان ادامه دهیم و پیمانکار ماده ۴۸ شد و مجبور شدیم مجوز ضلع شمالی و معارض را داشته باشیم که به طول انجامید و در نهایت اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ این پروژه که پروژه بزرگی به ابعاد سه هزار و ۴۰۰ متر طول باند و ۶۰ متر عرض باند بود به پیمانکار واگذار شد و، چون زیرسازی مشکل داشت و باید به عمق ۸۰ الی ۸۵ سانت ترمیم میشد که ۴۵ سانت آن آسفالت بود.
بیاتی ادامه داد: قرارداد یک ساله منعقد شد ولی با توجه به شرایط پروژه از اردیبهشت ماه تا نهایت مهر ماه توانستند این کار را انجام دهند زیرسازیها در هشت لایه و کارهای زیرسازی انجام شد، از فروردین ماه لایههای آسفالت این پروژه شروع و حدود ۴۰ روز پیش آسفالت اصل باند به اتمام رسید.
وی عنوان کرد: این پروژه شامل باند تاکسیوی موازی، تاکسیوی ارتباطی و توسعه اپرون است، تعداد چهار پارک پوزیشن هواپیما داشتیم که با طرح توسعه به هشت میرسد، طول باند سه هزار و ۴۰۰ متر و عرض باند ۶۰ متر، آسفالت چهار لایهاش به اتمام رسید و کارهای استریپ سازی تا ۷۵ متر آماده شد، اکنون منتظر مجوز سازمان هواپیمایی کشوری هستیم به محض اینکه مجوزها صادر شود بهرهبرداری خواهیم کرد.
بیاتی اضافه کرد: با توجه به اینکه این پروژه یکی از بزرگترین پروژههای شرکت فرودگاهها است قرار بر این شد با حضور مقام عالی وزارت این پروژه افتتاح و به بهرهبرداری برسد که جا دارد از صبوری مردم تشکر کنم که در این ایام راه زمینی را انتخاب کردند و علیرغم تلاشهایمان نتوانستیم در این مدت سرویس خوبی به مردم ارائه دهیم.
وی همچنین اضافه کرد: طبق قرارداد اولیه مبلغ ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه بوده ولی با توجه به تعدیلهایی که سازمان مدیریت اعلام میکند این احتمال وجود دارد پروژه به ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد تومان برسد و محل اعتبار پروژه هم شرکت فرودگاهها و سفر استانی رئیسجمهور بوده است.
بیاتی تشریح کرد: یکی از مشکلاتی که برای فاز یک و فاز ۲ به خاطر معارض داشتیم و برای شروع فاز ۲ حدود ۶ تا هفت ماه منتظر بودیم، چون سه مرحله مناقصه بود، مناقصه نخست که مهرماه سال ۱۴۰۱ شرکتکننده نداشت، مناقصه دوم ۲۰ آذر سال ۱۴۰۱ بود که آن هم به حد نصاب نرسید و در نهایت اسفند ماه توانستیم پیمانکار را انتخاب کنیم که پیمانکار کمک خوبی کرد، ۲ کارخانه آسفالت در محل پروژه، ۲ بچینگ برای بتن اپرون فعال کرد و دستگاه فینیشر که سه دستگاه پخش آسفالت بود، داشتیم.
مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در پایان با بیان اینکه در تلاش هستیم که خدمات مطلوبتری را به مسافرین مردم استان کرمانشاه ارائه دهیم، گفت: با برنامهریزیهای انجام شده از فروردین ماه تاکنون توانستیم چهار لایه آسفالت، سه وینگر و یک توپکا اجرا کنیم و این سرعت عمل برای سایر فعالیتهای در دست اقدام نیز ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/س