به گزارش خبرنگار "تابناک" از فیروزکوه، شهرستان فیروزکوه با گسترهای بیش از دو هزار و ۳۰۰ مترمربع، وسیعترین و البته خاوریترین شهرستان استان تهران محسوب میشود و میتوان آن را مرکز ثقل سه استان مازندران، تهران و سمنان نامید.
ویژگیهای متعدد، متنوع، کم نظیر و یا حتی شاید گفت بینظیر شهرستان فیروزکوه از ابعاد مختلف قابل بیان و خواندنی است، به ویژه اقلیم معتدل و خنک این خطه زیبا در ایام گرم سال که آب و هوای کلافه کننده بسیاری از نقاط کشور از جمله پایتخت را نمیتوان تحمل کرد، دلپذیر و دوست داشتنی است.
همچنین برخورداری از بقاع و حرم امامزادگان متبرکه، ۲۸ قلعه، خانههای تاریخی، زیارتگاه ها، ۱۸ محوطه باستانی، سه غار و دژ طبیعی، دو پل تاریخی، یک مسجد تاریخی، هشت کاروانسرا و ۱۸ برج و بارو فیروزکوه را به یکی از اساطیریترین نقاط ایران و استان تهران تبدیل کرده است.
علاوه بر این، وجود معادن و تولیداتی نظیر سیمان، گچ و "کلینکر" به همراه استقرار کارخانههای بزرگ تولید محصولات غذایی دارای برندهای مشهور که البته به دلیل محدودیتهای تبلیغاتی و بازرگانی نمیتوانیم از آنها نام ببریم، از تواناییهای بارز شهرستان فیروزکوه محسوب میشود.
اما یکی از شاخصترین داشتههای شهرستان فیروزکوه، خط ریلی مناسبی است که در بسیاری از حوزهها از جمله صادرات غیرنفتی محصولات متنوع شهرستانهای شمال شرق استان از آسیای مرکزی تا جنوب کشور میتواند یاریگر صنایع باشد.
این خط ریلی بخشی از راه آهن شمال به جنوب کشور است که از بندر "امیرآباد" بهشهر تا شهر اندیمشک استان خوزستان کشیده شده و شهرستان فیروزکوه نیز میگذرد، منطقهای که قادر است در زمینه صادرات غیرنفتی به شکلی کاملاً بارز ایفای نقش کند.
بندر امیرآباد بهشهر استان مازندران آخرین ایستگاه این خط ریلی است و یکی از مهمترین بنادر شمال ایران محسوب میشود که به بازارهای بزرگ کشورهای آسیای مرکزی و حوزه قفقاز دسترسی دارد و اندیمشک در استان خوزستان به عنوان انتهای مسیر جنوبی راه آهن تهران - شمال محسوب و بازار بزرگ و مهمی برای بسیاری از محصولات تولیدی شرق استان تهران است.
محصولات کشاورزی مانند سیب و انار، وجود صنایع مختلف در شهرکهای صنعتی و نواحی کارگاهی، معادن و بسیاری دیگر تولیدات شهرستانهای فیروزکوه، دماوند و پردیس را میتوان از طریق این مسیر ریلی از آسیای مرکزی تا جنوب ایران با کمترین ریسک آسیب پذیری با توجه به امنیت بالای سفرهای ریلی صادر کرد و از آن طریق رونق اقتصادی را به منطقه هدیه داد.
فرماندار فیروزکوه در جمع شماری از مسئولان این شهرستان پیرامون ویژگیهای بارز این خطه در توسعه امور اقتصادی، اظهار داشت: شکل گیری "بندر خشک" در فیروزکوه از طریق مسیر ریلی یکی از برنامههای مدیران این شهرستان است که پیگیریها در این زمینه ادامه دارد.
محمد حیدری منش ادامه داد: این مسیر ریلی به واسطه موقعیت استراتژیک حدفاصل بندر امیرآباد در بهشهر تا مرز شلمچه ظرفیتی بالقوه در صدور بار و کالا به کشورهای آسیای مرکزی و غرب آسیا داشته و یک موقعیت خاص برای شهرستان فیروزکوه و سایر نقاط شمال شرق استان تهران است.
وی صادرات به ویژه صادرات غیر نفتی را یکی از مولفههای اساسی توسعه اقتصادی خواند و گفت: راهکار کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، توجه ویژه به صادرات محصولات غیر پتروشیمی است.
نماینده عالی دولت در شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: از این رو همه شهرستانهای شمال شرق استان تهران میتوانند طی تعاملات تنگاتنگ از ظرفیت مسیر ریلی شهرستان فیروزکوه برای صادرات تولیدات خود استفاده کنند.
به گفته حیدری منش، سلسله نشستهایی با حضور مدیران گمرک کشور، بندر امیرآباد و راه آهن ناحیه شمال برگزار شده که پس از جمع بندی مباحث و بررسیهای دقیقتر، شهرستان فیروزکوه به عنوان نقطه ویژه هدف استان تهران در شمال شرق در امر صادرات غیرنفتی فعال میشود.
به هر ترتیب صادرات غیر نفتی نیازمند بازار هدف در وهله نخست و سپس تسهیل در انتقال تولیدات است و امروز صاحبان صنایع شهرستانهای شمال شرق استان تهران میتوانند، مسیر ریلی فیروزکوه را به عنوان گزینهای مناسب برای این مهم برگزینند.
گزارش: مهدی علمداری شندی
انتهای پیام/