
خبرگزاری
تابناک-گروه استانها-پریسا خورسنگ: با گسترش ارائه خدمات الکترونیک در کشور سامانههای مختلفی در راستای خدمترسانی به افراد ایجاد شده است، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان سامانه ای تسهیلگر در ارائه خدمات مربوط به اراضی به متقاضیان و عامل نظارتی بر عدم انجام تخلفات در این حوزه را دارد.
سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در حکم یک پلتفرم واسط است که ارتباط میان سازمانهای متولی صدور جواز و اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی کسب جواز ساخت و ساز کرده و نقش تسهیلگر و ناظر را در این عرصه ایفا میکند.
از جمله امکانات این سامانه، پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهوارهای، مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین و مدیریت فرآیندهای بین دستگاههای مختلف است.
این سامانه نقش نظارتی بر تخلفهای گوناگون در حوزه زمین از جمله ساختوساز غیر قانونی، تصرف، تغییرکاربری زمین و فروش اراضی ملی و دولتی را داشته و صدور مجوز آگاهی از نحوه کار سامانه و مجوزهای مرتبط با زمین در این سامانه انجام میشود.
از آنجایی که عمده تخلفات مرتبط با زمین در دستگاههای قضایی از سالیان پیش جای خالی نهادی برای نظارت و جلوگیری از زمینخواری و ساختوسازهای غیرقانونی احساس میشد، با ارائه این سامانه سازماندهی کلانی در بخش اراضی صورت میگیرد، همچنین تمامی دستگاههای مرتبط هم ملزم به اتصال به این سامانه و ثبت اطلاعات خود هستند.
خدمات سامانه پنجره واحد مدیریت زمین
از جمله خدمات سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، میتوان به ثبت درخواست احاله و مدیریت منابع طبیعی، استعلام زمین، تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساختو ساز در اراضی و املاک اشاره کرد.
از خدمات دیگر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین پایش اراضی است که یک زیرسامانه با استفاده از تصاویر ماهوارهای اقدام به رصد و پایش اراضی کشور میکند.
تغییراتی که فاقد مجوز از دستگاههای ذیربط باشد یا با مجوز صادره مغایرت داشته باشد را به عنوان تخلف شناسایی کرده و با متخلفان برخورد قانونی صورت میگیرد.
تسهیلات سامانه پنجره واحد مدیریت زمین
از تسهیلات سامانه پنجره واحد مدیریت زمین میتوان به ایجاد بستری برای تمامی دستگاههای صادر کننده مجوز در استانها اشاره کرد که پس از راهاندازی سامانه موظفاند فقط از این طریق درخواستهای متقاضیان را دریافت و بررسی کرده و نتیجه نهایی را با آنها تبادل کنند.
تسهیلات دیگری که در این سامانه ارائه میشود، راهاندازی سامانه دریافت اطلاعات به صورت رایگان است، دستگاههای ذیربط موظفاند امکان سنجی درخواست و استعلام اصالت مدارک و مستندات متقاضی را به صورت الکترونیکی و رایگان انجام دهند.
استفاده از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین مزایای از جمله مقابله با زمینخواری و تخلفات مربوط به اراضی کشور را دارد و صرفهجویی در وقت و تسریع روند دریافت مجوزهای مختلف نیز است.
انتهای پیام/