مرمت و لایروبی بیش از ۶۰۰ رشته قنات در استان چهارمحال و بختیاری

گروه استان‌ها-مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از مرمت لایروبی‌ بیش از ۶۰۰ رشته قنات در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵ 01 October 2024

به گزارش «تابناک از شهرکرد»، غلامرضا ذاکری امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قنات یک سازه قدیمی است که توسط ایرانیان ابداع شده است، این سازه شامل یک کانال است که تعدادی چاهک را به مادر چاه متصل می‌کند و آب از سطوح زیرین به سطح زمین انتقال پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: در سال‌های گذشته و قدیم که بحث تامین انرژی مانند برق و گازوییل وجود نداشت مردم به ناچار از قنوات برای انتقال آب به اراضی استفاده می‌کردند.

مدیر آب و خاک امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری مطرح کرد: در استان چهارمحال و بختیاری 841 رشته قنات وجود دارد که بلندترین قنات قنات سفید دشت در بروجن به طول بیش از 7 کیلومتر است. تقریبا کل سازه قنات، به صورت پیچیده و بسیار مهندسی شده توسط ایرانیان در گذشته احداث شده است.

وی افزود: با توجه به نیاز مرمت باسازی و حفظ این آثار فرهنگی، هر ساله سازمان جهاد کشاورزی با اعتبارات دولتی و کمک‌های مردمی نسبت به مرمت و لایروبی قنوات اقدام می‌کند تاکنون بیش از ۶۰۰ رشته قنات مرمت و لایروبی شدند.

ذاکری گفت: مابقی قنوات نیاز به اعتبارات زیادی دارد که امید است با کمک اعتبارات دولتی و همراهی بخش خصوصی بتوان مابقی قنوات را در سال‌های آینده مرمت و بازسازی کرد تا این میراث ماندگار حفظ شود. 

وی خاطرنشان کرد: بیشتر قنوات استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های بروجن، شهرکرد، سامان و بن هستند و قدیمی‌ترین قناتی که در استان وجود دارد، قنات لقدونبه سامان با طول 4500متر و دبی فعلی آن بیش از 60 لیتر بر ثانیه است که این دبی در شرایط پر بارش تا بیش از 300 لیتر در ثانیه وجود داشته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه عمدتا قنات‌های استان سنگی هستند، عنوان داشت: از قنات‌های قدیمی استان به قنات رباط و بروی فرخشهر می‌توان اشاره کرد. 

وی تصریح کرد: قنوات یکی از سازه‌هایی است که در بحث رعایت حریم باید حرایم آن مد نظر قرار گیرد که در برخی موارد بهره برداران قنوات یا در جاده سازی و خطوط انتقال حریم قنوات رعایت نمی‌شود که باید حتماً رعایت شود. 

 ذاکری با اشاره به مقنی در استان، افزود: در سنوات گذشته مقنی‌های خوبی داشتیم که با توجه به شرایط سنی نیاز است جوان‌های استان در این زمینه آموزش ببینند مکاتباتی با سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شده تا دوره آموزشی برگزار شود و مشکل نیروی انسانی در این زمینه نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در یکی دو سال اخیر اعتبارات خوبی که با کمک استانداری سازمان برنامه و بودجه و اعتبارات ملی دریافت شده، بیش از 196 رشته قنات در استان مرمت، بازسازی و لایروبی شدند.

 ذاکری در پایان خاطرنشان کرد: 58 میلیارد تومان اعتبار هزینه قنوات شد، در سال جاری نیز از محل اعتبارات استانی 120 میلیارد ریال مصوب داریم و منتظر اعلام اعتبارات ملی هستیم تا بازسازی تعداد دیگری از قنوات در دستور کار قرار گیرد. 

انتهای پیام/ 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار