به گزارش تابناک
اردبیل، ظهر امروز خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه نمایندگان مرکز استان اردبیل و دیگر مسئولین از ابرپروژه راهآهن اردبیل - میانه اظهار کرد: مطابق پیگیریهای صورت گرفته از سوی مسئولین استانی و نمایندگان این استان و نیز با موافقت مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، اتمام پروژه راهآهن اردبیل - میانه که قابلیت افتتاح و بهرهبرداری زودتر را دارد، در بالاترین اولویت پروژههای ریلی کشور قرار گرفته است.
وی افزود: مسائل مالی این پروژه مد نظر وزارت قرار دارد و مطابق برآورد صورت گرفته، اعتباری در حدود نه هزار تا ده هزار میلیارد ریال مورد نیاز است که باید تا پایان سال ۱۴۰۳ به این پروژه تزریق شود تا بتوانیم به سرعت این پروژه را به خط پایان عملیات اجرایی رسانده و آماده بهرهبرداری کنیم.
خادمی به اشاره به تأخیر چندین ساله این پروژه ریلی استان اردبیل تصریح کرد: راهآهن اردبیل - میانه را میتوانیم سختترین پروژه ریلی کشور بنامیم چراکه ما در راهآهن چابهار - زاهدان که ۶۲۰ کیلومتر طول آن بوده، کلا ۳۵ کیلومتر تونل و پل داشتیم، اما در پروژه راهآهن اردبیل - میانه که ۱۷۰ کیلومتر طول دارد، بیش از ۴۰ کیلومتر آن تونل و پل است که همین موضوع باعث افزایش حجم عملیات این پروژه شده و نیازمند تأمین مالی بسیار زیادی نیز بوده است.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: ارزش پروژه راهآهن اردبیل - میانه نیز اکنون قابل توجه بوده و با احتساب همه اعتبارات صرف شده در سنوات مختلف، چیزی حدود شصت هزار میلیارد ریال تا این لحظه برای عملیات اجرایی این پروژه هزینه شده است که اگر به نرخ روز بخواهیم حساب کنیم، حداقل سیصد هزار میلیارد ریال خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم گسترده عملیات اجرایی صورت گرفته به ویژه در یکی دو سال اخیر در این ابرپروژه ملی کشور گفت: در حال حاضر میزان پیشرفت زیرسازی این پروژه ۹۵ درصد بوده و روسازی کار نیز به بیش از ۷۵ درصد رسیده که کل روسازی باقی مانده حدود سی کیلومتر است که این وضعیت نشان دهنده نزدیکی به خط پایان عملیات این ابرپروژه است.
انتهای پیام/