برداشت گندم در خراسان شمالی با ۲۲۰ هزار تن پایان یافت

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: ۲۲۰ هزار تن گندم در سال زراعی جاری از سطح کشتزارهای این استان تولید شد گه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۱۱۸۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ 10 September 2024
به گزارش «تابناک خراسان شمالی» به نقل از ایرنا، وحید صباغ اظهار کرد: گندمکاران این استان پارسال ۱۸۵ هزار تن گندم از سطح کشتزار‌ها تولید کردند که امسال به دلیل افزایش بارندگی، اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، آموزش بهره‌برداران در راستای ارتقای بهره وری، تامین و توزیع به موقع نهاده‌ها و تلاش کارشناسان بخش کشاورزی افزایش تولید گندم حاصل شد.
 
وی افزود: میزان خرید گندم در سال زراعی جاری تاکنون ۱۸۰ هزار و ۲۰۰ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال در این بازه زمانی ۸۴ درصد رشد یافت.
 
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: کشاورزان پارسال در همین زمانی حدود ۹۸ هزار تن گندم مازاد بر نیاز به سیلو‌ها تحویل داده بودند.
 
وی با بیان اینکه اکنون روزانه گندم کاران استان حدود ۴۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز به سیلو‌ها تحویل می‌دهند تصریح کرد: کشاورزان در سال زراعی گذشته در مجموع ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز به دولت تحویل داده بودند.
 
صباغ تصریح کرد: کشاورزان این خطه امسال ۱۴۰ هزار هکتار از دیمزار‌های خود را در ۶۲۰ روستای این استان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت انواع محصول از جمله گندم، جو، نخود، عدس، انواع گیاهان دارویی و روغنی بردند.
 
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت در جهش تولید در سال زراعی جاری نسبت به پارسال ۲ برابر رشد یافت افزود: طرح جهش تولید با هدف حفظ ۳۰ درصد بقایای گیاهان در خاک، کشت عمود بر شیب، کشت مستقیم بدون شخم، تبدیل آیش به آب سبز، رعایت تراکم بذر در خاک در دیمزار‌ها با استقبال کشاورزان همراه شد.
 
صباغ خاطرنشان کرد: کشاورزان در این طرح مورد حمایت‌های مختلف از جمله تخفیف‌های بیمه‌ای قرار گرفتند و همچنین از تسهیلات کم بهره، توصیه‌های فنی در مراحل کاشت، داشت و برداشت نیز برخوردار شدند.
 
نرخ خرید تضمینی گندم امسال به ازای هر کیلوگرم از این محصول ۱۷۵ هزار ریال تعیین شد و دولت تلاش دارد تا وجوه مربوط به خرید گندم در کوتاه‌ترین زمان به حساب این کشاورزان واریز شود.
 
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می‌دهد.
 
۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار