امسال ۴۶۱ آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های کشور اتفاق افتاده است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: امسال ۴۶۱ آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های کشور اتفاق افتاده که بخش قابل توجهی از آنها در استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه و چهار محال و بختیاری بوده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷ 17 August 2024
به گزارش «تابناک زنجان» به نقل از ایرنا، محمدحسن نامی روز شنبه در آیین آغاز آموزش‌های طرح «سلام» مدیریت بحران در زنجان افزود: امروز در جهان با ۳۴ چالش مواجه هستیم که تغییر اقلیم، کم شدن آب و کم شدن فضای سبز از مهم‌ترین آنهاست.
 
وی ادامه داد: فضای سبز جهان به سرعت در حال کاهش است و اگر نتوانیم فضای سبز موجود کشور را حفظ کنیم خسارت سنگینی خواهیم دید.
 
نامی به طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا امسال ۲۵۰ میلیون نهال باید کاشته شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: توسعه فضای سبز از همه مسیر‌های دیگر پر برکت است و در این زمینه نیازمند کمک و نقش آفرینی خیران هستیم.
 
نامی سیل، زلزله و فرونشست زمین را جزو مخاطرات مهم در کشور عنوان کرد و گفت: نرخ فرونشست زمین در کشور بین ۱۸ تا ۲۴ میلی‌متر بوده در حالی که این رقم در اروپا بین ۲ تا ۳ میلی‌متر است.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر استفاده از منابع آب زیرزمینی بیش از ۲۰ درصد شود خطر فرونشست را در پی دارد در حالی که امروز میزان برداشت آب‌های زمینی در برخی مناطق تا ۷۵ درصد رسیده است.
 
نامی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم مقاوم بودن ساخت و ساز‌ها در برابر تا هشت ریشتر زمین لرزه اشاره کرد و افزود: البته در اماکن مهم و حساس این مقاومت باید تا ۱۰ ریشتر باشد.
 
نامی گفت: طی ۲۲۰ سال گذشته، ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در ایران روی داده است.
 
وی همچنین آبخیزداری و آبخوانداری را از عوامل مهم مهار سیلاب عنوان کرد و ادامه داد: سد‌های زمینی گزینه مناسبی برای انتقال آب به زیرزمین و جلوگیری از تبخیر آن است.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر لزوم حفاظت از منابع حیاتی برای نسل‌های آینده تاکید کرد و گفت: پیشگیری از وقوع بحران یکی از راه‌های مهم در این راستاست.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار