به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، فردین منصوری اظهار کرد: به طور کلی چهار عامل در هدایت تحصیلی دانشآموزان ورودی پایه دهم تحصیلی نقش دارد که اولین و مهمترین عامل به تواناییهای دانشآموز مربوط میشود و سه عامل دیگر به ترتیب با علاقه، امکانات موجود در شهر و استان محل سکونت دانشآموز و نیاز جامعه به مشاغل مختلف در آینده در ارتباط است.
منصوری با بیان اینکه مهمترین فاکتور در انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان ورودی پایه دهم تواناییهای دانشآموز است، گفت: به عنوان مثال دانشآموزی که در دوران تحصیل خود در مقطع ابتدایی و متوسطه اول به ویژه در پایه نهم در درسی مثل ریاضی ضعیف است، نمیتواند در رشته ریاضی فیزیک چندان موفق عمل کند و بهتر است از انتخاب این رشته برای ادامه تحصیل صرف نظر کند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: موضوع علاقه در درجه دوم اهمیت انتخاب رشته دانشآموزان کلاس دهمی قرار دارد، چون اگر به عنوان مثال دانشآموزی در درسهایی مثل علوم و زیست شناسی در سالهای تحصیلی گذشته وضعیت قابل قبولی نداشته باشند، علاقه آن دانش آموز به تحصیل در رشته علوم تجربی بیمعنی است و با انتخاب این رشته نه تنها در مسیر موفقیت قرار نخواهد گرفت، بلکه ممکن است به دلیل ناکامی در قبولی در رشتههای دانشگاهی مدنظر خود دچار افسردگی و دیگر مشکلات شخصی شود که آینده فردی، تحصیلی و شغلی او را در معرض چالش قرار خواهد داد.
منصوری در ادامه با بیان اینکه دانشآموزان برای یک انتخاب رشته منطقی و برنامهریزی شده باید متناسب با امکانات شهر و استان محل سکونت خود برای ادامه تحصیل و نیز بازار کار آن رشته خاص تصمیمگیری کنند، گفت: اگر دانشآموزان با نگاه به امکانات مدارس و نیز مراکز آموزش عالی محدوده محل زندگی خود و نیازهای بازار کار آن منطقه انتخاب رشته کنند، میتوانند آینده تحصیلی و شغلی قابل قبولی را برای خود بوجود آورند.
وی با بیان اینکه دانشآموزان باید با شناخت در مورد مشاغل مرتبط با یک رشته تحصیلی خاص تحصیل در آن رشته را برای خود انتخاب کنند، ادامه داد: به هدایت تحصیلی در واقع هدایت تحصیلی و شغلی اطلاق میشود، چون افراد معمولا متناسب با رشتهای که در آن تحصیل کردهاند به جستوجوی شغل میروند و این موضوع اهمیت انتخاب رشته صحیح را در زندگی تحصیلی و شغلی دانشآموزان نشان میدهد.
منصوری در ادامه اشارهای هم به امتیازات تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش (هنرستان) در مقایسه با تحصیل در رشتههای نظری داشت و گفت: امتیاز مهم تحصیل در هنرستانها این است که فرد زودتر از همسن و سالهای خود یک حرفه خاص را آموخته و میتواند وارد بازار کار شود، اما فردی که در دبیرستان تحصیل میکند، در مسیر طولانیتری برای رسیدن به اشتغال قرار خواهد گرفت که این موضوع در دانشآموزان با بنیه علمی ضعیفتر میتواند منجر به بروز ناکامیهایی شود.
منصوری با تاکید بر اینکه دانشآموزان و خانوادهها برای هدایت تحصیلی دانشآموزان صرفا باید با مشاورین آگاه و متخصص مشورت کنند، گفت: هر فردی شایستگی مشورت کردن در موضوع انتخاب رشته دانشآموزان را ندارد و خانوادهها و دانشآموزان نباید با هر کسی در مورد انتخاب رشته تحصیلی مشورت کنند.