به گزارش «تابناک تهران»، مسعود درستی در سمینار تخصصی بررسی ابعاد مختلف پروژه احداث خطوط جدید شبکه مترو تهران که توسط شرکت متروی تهران برگزار شد، با بیان اینکه امروز بابت چرایی و چگونگی تکمیل شبکه متروی تهران گرد هم جمع شدیم، اظهار کرد: ما امروز شاهد هستیم که مترو سهمی کمتر از 10 درصد در حمل و نقل در تهران دارد و سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی شهروندان کمتر از 25 درصد است و این در حالی است که باید این سهم براساس تکلیف به 70 درصد برسد که میبینید فاصله زیادی با تکالیف داریم و برای ارتقای جایگاه مترو باید کارهای زیادی انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از 7 خط مترو حدود 300 کیلومتر و بیش از 150 ایستگاه داریم که برای ارتقای همین 7 خط باید در حوزه زیرساخت و ارتقای ناوگان اقدامات مهمی انجام دهیم، گفت: مردم به علت کمبود ناوگان آنطور که باید و شاید از مترو استفاده نمیکنند و مهمترین گام ورود ناوگان و ارتقای زیرساخت است و در سنوات گذشته کارهای زیادی در مورد ارتقای ناوگان انجام شده است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: مهمترین اتفاق فعلی دو قرارداد مهم و کلیدی است که قرارداد 630 واگن که به نظر میرسد امروز به لحاظ اجرایی به جایی رسیده که تا یکسال آینده شاهد ورود قطارها و اتفاقات خوب باشم و قرارداد قطار ملی قرارداد دیگر است که پیگیر انعقاد قرارداد نهایی آن هستیم و روزهای آخر را برای نهایی شدن طی میکند.
وی با بیان اینکه مرور دو سال گذشته مترو تهران نشان میدهد که علیرغم ورود ایستگاههای جدید به مدار خیلی اتفاق خاصی در افزایش تعداد مسافر در مترو رخ نداده است، گفت: در حال حاضر تعداد مسافران مترو در حد یکمیلیون 700 تا 800 باقی مانده است و با این 7 خط نباید منتظر معجزه در افزایش تعداد مسافر داشته باشیم و مترو تهران نیاز به خطوط جدید دارد و شبکه مترو تهران با 7 خط ناقص است و باید برای رسیدن به سهم 70 درصدی در حمل و نقل عمومی کار جدید توسعهای انجام دهیم و بر همین اساس ما را آماده عملیات اجرایی 4 خط مترو کرد.
مسعود درستی؛ مدیرعامل شرکت مترو تهران در حاشیه این سمینار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: راهاندازی دو خط تراموا در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده که بر اساس برنامهریزی مطالعاتسنجی این دو خط به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سپرده شده است.
وی در ارتباط با احداث دو خط تراموا خاطر نشان کرد: این دو خط مربوط میشود به مسیر جنتآباد تا مصلی (مرکز شهر) و از آزادی تا پایانه شرق. همانطور که گفته شد مطالعات این دو خط توسط معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران انجام میپذیرد.
درستی با بیان اینکه روال قانونی برای احداث این دو خط در شورای عالی ترافیک طی شده و قطعا این مسئله در شورای شهر تهران در قالب بودجه پیگیری و تصویب خواهد شد، گفت: پیشبینی میشود تا شهریورماه سال جاری مطالعات این طرح انجام و به پایان برسد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در رابطه با زمان ورود 791 واگن چینی به پایتخت گفت: هفته گذشته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سفری را به چین انجام داد و نخستین رام از این واگنها تولید شده و انشاءالله در آینده به تولید انبوه خواهد رسید و طبق برنامهریزی انجام شده بزودی شاهد ورود واگنهای چینی خواهیم بود.
وی در پاسخ به این پرسش که با تغییر دولت آیا در روند ورود واگنهای چینی به تهران با مشکل روبرو خواهد شد یا خیر گفت: قطعاً این اتفاق رخ نخواهد داد چرا که تمام مراحل پیگیری و اجرایی آن به اتمام رسیده است و مشکلی برای ورود واگنها با تغییر دولت ایجاد نخواهد شد.
درستی همچنین درخصوص خط 11 مترو تهران نیز گفت: انشاءالله در شهریورماه این خط نیز تعیین تکلیف خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در ارتباط با چگونگی ورود تراموا در قالب چرخ لاستیکی یا اشکال دیگر گفت: تراموا چرخ لاستیکی برای محیطهایی که شیب دارند مناسب است و قاعدتا طبق برنامهریزی انجام شده قرار است از این نوع مد حمل و نقل در پایتخت استفاده شود.
منبع/تسنیم