در ادامه این مقاله قصد داریم انواع میلگرد مصرفی در بتن را به شما معرفی کنیم زیرا هر میلگردی برای استفاده در بتن مناسب نیست.
کد خبر: ۱۱۲۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶ 23 August 2023

انواع میلگرد مصرفی در بتن + کاربرد

همه ما با میلگردها آشنایی نسبی داریم و بتن را از نزدیک دیده‌ایم. کاربرد انواع میلگرد در ساختمان متفاوت است؛ اما عمده مصرف آن جهت افزایش مقاومت سازه است. بتن نیز از سیمان، ماسه یا شن و آب ساخته شده که پس از خشک شدن و گذشت زمان به یک ماده بسیار مستحکم و منسجم تبدیل خواهد شد. میلگرد و بتن در کنار یکدیگر، مقاومت کششی بسیار بالایی ایجاد کرده و هنگام بلایای طبیعی، سازه به راحتی آسیب نمی‌بیند. در ادامه این مقاله قصد داریم انواع میلگرد مصرفی در بتن را به شما معرفی کنیم زیرا هر میلگردی برای استفاده در بتن مناسب نیست.

کاربرد میلگرد در سازه های بتنی

بتن به عنوان یک چسباننده در حالت عادی و به تنهایی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌‎دهد. اما از لحاظ مقاومت کششی چندان تعریفی نداشته و در برابر فشار، دچار ترک خواهد شد. پس برای افزایش مقاومت کششی آن باید چاره‌ای اندیشید تا در سازه‌های تحت کششِ زیاد این مشلکل رفع شود. راهکار، استفاده از میلگرد است! میلگرد مانند سیم یا مفتول در بتن قرار می‌گیرد و مقاومت کششی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. جالب است بدانید به بتنی که میلگرد در آن قرار گرفته باشد، بتن مسلح می‌گویند.

بتن مقاومت بالایی دارد اما در برابر فشارهای کششی استحکام چندان زیادی از خود نشان نمی‌هد. به همین دلیل کاشت ستون در بتن انجام می‌گیرد تا این ضعف بتن، توسط میلگردها جبران شود. با توجه به کاربرد انواع میلگرد در ساختمان ، تنوع زیادی را در میلگردها می‌بینیم، اما از همه آنها نمی‌توان جهت افزایش مقاومت کششی بتن استفاده کرد. به عنوان مثال استفاده از میلگرد ساده به دلیل عدم درگیری بین بتن و میلگرد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. میلگرد آجدار شاخه و میلگرد آج‌دار کلاف، بهترین گزینه‌ها برای استفاده در بتن و بالا بردن مقاومت کششی بتن هستند. ممنون که ما را تا انتها یاری کردید.

انواع میلگرد

میلگردها با هدف استفاده‌های گوناگون تولید می‌شوند و هر کدام از آنها خواص منحصر بفردی داشته و بر اساس استانداردها تولید می‌شوند. میلگردها را بر اساس، گرید، وزن، ضخامت، سایز، آجدار و بدون آج، انواع آج و غیره دسته‌بندی می‌کنند. یکی از این دسته بندی‌ها، انواع میلگرد مصرفی در بتن است. در ادامه این مقاله با انواع میلگرد مصرفی در بتن آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم که چه میلگردی به چه دلیل برای بتن مناسب هست یا نیست!

انواع میلگرد مصرفی در بتن + کاربرد

میلگرد ساده

میلگرد ساده ظاهری صاف و صیقلی دارد؛ یعنی هیچ شیار یا ناهمواری بر سطح آنها دیده نمی‌شود. میلگرد ساده عملا کارایی خاصی داخل بتن ندارد. در واقع سطح صیقلی این نوع میلگرد هیچ چسبندگی با بتن ایجاد نکرده و مقاومت کششی بتن را افزایش نمی‌دهد. اما دلیل اینکه میلگرد ساده را در این لیست قرار دادیم، استفاده از این نوع میلگرد برای خاموت‌هاست.

میلگرد آجدار

آج به برجستگی‌های روی میلگرد گفته می‌شود، میلگرد آجدار بهترین نوع برای استفاده در بتن است. این برجستگی‌های سطح میلگرد، باعث می‌شود بین بتن و میلگرد چسبندگی بیشتری ایجاد شود و لغزندگی آن در داخل بتن تا حد زیادی کاهش یابد و تقریبا به صفر برسد. البته انواع مختلفی از میلگردهای آجدار وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد:

  1. آج یکنواخت (در طول میلگرد ارتفاع آج‌ها یکسان است)
  2. آج دوکی شکل (آج‌ها دارای ارتفاع یکسان نیستند)

میلگرد کلاف

به میلگرد کلاف، wire rod نیز گفته می‌شود. از دیگر میلگردهایی که به افزایش مقاومت کششی میلگرد کمک می‌کند، میلگرد کلاف است. میلگرد کلاف برخلاف میلگردهای شاخه‌ای به صورت به هم پیچیده، عرضه می‌شوند و حمل و نقلشان به راحتی صورت می‌پذیرد. انواع میلگرد کلاف، شامل میلگرد کلاف کم کربن، میلگرد کلاف پرکربن، میلگرد کلاف آجدار و میلگرد کلاف بدون آج دسته بندی می‌شوند. در بتن از میلگرد کلاف پر کربنِ آجدار استفاده می‌شود. استفاده از این نوع میلگرد نه تنها برای افزایش استحکام سازه است بلکه برای گرده زدن گیره‌های میلگردی نیز کاربرد دارد.

شرایط استفاده از میلگرد در بتن

  • استفاده از میلگرد ساده در بتن ممنوع است.
  • برای خاموت‌ها استفاده از میلگرد ساده توصیه می‌شود.
  • میلگرد مصرفی در بتن باید با فولاد نرم دارای تنش جاری بالا استفاده شود.
  • میلگرد باید بدون هیچ آلودگی یا چربی باشد تا بتواند با بتن درگیر شود.
  • استفاده از میلگرد زنگ زده و ضربه دیده در بتن، مقاومت ساختمان را به خطر می‌اندازد.
  • لازم است طول استانداردی در بتن قرار گیرد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار