با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه در بیشتر مشاغل اعم از فروشگاه های بزرگ، خرده فروشی ها و... از دستگاه پوز جهت جلوگیری از حمل و نقل و مبادله پول نقد استفاده می شود. 
کد خبر: ۱۰۱۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶ 18 December 2021

با توجه به اینکه راه اندازی یک فروشگاه نیازمند مهارت های مختلفی مانند مهارت های حسابداری، بازاریابی ، مدیریتی و غیره است و همچنین باید از موجودی کافی در صندوق، گزارشهای مربوط به فروش ماهانه و درآمد اطلاعات کافی داشت استفاده از این دستگاه ها یک ضرورت محسوب می شود.

دستگاه پوز چیست؟

دستگاه پوز نوعی سخت افزار کوچک است که از طریق آن و توسط یک ارتباط تلفنی یا اینترنتی می توان به سیستم بانک مورد نظر متصل شده و عملیات های مختلفی مانند منتقل کردن مبلغ خرید، اعلام موجودی حساب بانکی، گزارش های روزانه درآمد و... را در محل کار خود بدون نیاز به حضور به شعبه بانک و تنها توسط کارت عابر بانک انجام داد.

این دستگاه ها که به کارتخوان نیز معروف هستند، اغلب به صورت سیار بوده و  نیاز به سیم کشی یا اتصال به برق ندارند.

به عبارت دیگر می توان گفت دستگاه کارتخوان دستگاهی است که از طریق آن می توان در هنگام خرید ، مبلغ کالا را به صورت غیر نقدی پرداخت نمود. 

پوز فروشگاهی چیست و چه انواعی دارد؟

معرفی و بررسی انواع دستگاه کارت خوان

1. دستگاه کارتخوان Dial up 

یکی از رایج ترین دستگاه های پوز مورد استفاده در بیشتر فروشگاه ها و مشاغل دستگاه های کارتخوان dial up هستند که اتصال آنها به سیستم بانکی از طریق خط تلفن انجام می شود. 

این دستگاه ها توانایی انجام تراکنش در کمتر از ۱۰ ثانیه را دارا می باشند، با این حال نسبت به سایر دستگاه ها از سرعت کمتری برخوردار هستند. به این گونه دستگاه ها، دستگاه های پوز ثابت نیز گفته می شود. 

2. دستگاه پوز بلوتوثی

به دلیل این که می توان تراکنش ها را توسط این دستگاه به واسطه بلوتوث و تا حداکثر مسافت ۲۵ متر انجام داد به این دستگاه ها پوز بلوتوثی گفته می شود. 

3. دستگاه کارتخوان  GPRS

تراکنش ها در این دستگاه ها از طریق سرویس های GPRS یا اینترنت موبایل انجام می شوند و اتصال این نوع دستگاههای پوز به اینترنت از طریق سیم کارتی که درون تلفن همراه است انجام شده و تراکنش صورت می گیرد. 

دستگاه های پوز جی پی آر اس قابل حمل و نقل و انتقال بوده و به همین دلیل می توان از آنها در مشاغلی که کالا را درب منزل مشتری تحویل داده سپس مبلغ را دریافت می کنند، استفاده نمود. از ویژگی های این نوع دستگاه های کارتخوان می توان به سرعت بالای آنها در انجام تراکنش  وعمر بالای باتری آن ها اشاره نمود. 

از دستگاه های کارخان ‏جی پی آر اس به عنوان دستگاه های پوز نسل جدید نیز زیاد می شود. 

4. دستگاه پوز LAN

این دستگاه ها برای آن که بتوانند برای انتقال پول و داده ها به اینترنت متصل شوند از کارت شبکه استفاده می کنند. به همین دلیل این دستگاه ها با نام کارتخوان های شبکه ای نیز معروف هستند.

از دستگاه های پوز LAN به دلیل سرعت بالایی که دارند و می توانند تراکنش ها را در کمتر از ۲ ثانیه انجام دهند در مشاغلی که فروش آنها زیاد بوده و تراکنش های زیادی در روز انجام می دهند، استفاده می کنند. همچنین از آنها می توان در مواردی که اتصال به خط تلفن میسر نیست نیز استفاده نمود. 

5. دستگاه کارتخوان بیسیم

تراکنش توسط این نوع دستگاه های کارتخوان از طریق متصل شدن به وای فای و شبکه اینترنت انجام شده و توانایی انجام تراکنش ها را با سرعت زیاد دارند.

باتری موجود در این نوع دستگاه های پوز توانایی نگهداری شارژ به مدت طولانی را داشته و از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

استفاده از این دستگاه ها در رستوران ها یا فروشگاه هایی که خدمات ویژهای به کاربران خود ارائه می دهند، ایده آل است.

6. مینی پوزهای همراه

این نوع دستگاه های کارتخوان از اندازه کوچکتری نسبت به پوزهای دیگر برخوردار بوده و در ابعاد جیبی ساخته می شوند.

انجام خدمات پرداخت در این دستگاه ها توسط اپلیکیشن آپ صورت گرفته و به دلیل اتصال به تلفن همراه تایید خدمات انجام شده توسط پیامک صورت می گیرد.

7. دستگاه کارت خوان PC

برای پرداخت مبلغ کالای خریداری شده توسط این دستگاه ها فروشنده توسط برنامه های کامپیوتری  یا ماشین حساب چاپ ،مبلغ مورد نظر را بر روی دستگاه کارتخوان را انجام داده و خریدار تنها با کشیدن عابر بانک خود بر روی دستگاه و زدن رمز، خرید خود را انجام میدهد. به همین دلیل توسط این دستگاه ها کسری صندوق به دلیل اشتباهات انسانی پیش نمی آید.

8. کارتخوان های موبایلی

این دستگاه ها نوع پیشرفته پوز GPRS هستند که شکلی شبیه به موبایل داشته با این تفاوت که در این دستگاه ها شکافی برای کشیدن کارت عابر بانک طراحی شده است.

مناسب ترین دستگاه کارتخوان برای مشاغل مختلف کدامند؟

در صورتی که قصد خرید کارتخوان برای کسب و کار خود را دارید ابتدا باید به ویژگی های کسب و کار خود توجه نموده و با توجه به آن مدلی را انتخاب کنید که به کار شما آمده و توسط آن بتوانید به سرعت تراکنش های خود را انجام دهید. به عنوان مثال در صورتی که دارای یک فروشگاه بزرگ یا یک درمانگاه  پر از مراجعه کننده هستید باید مدل هایی از کارت خوان ها را انتخاب کنید که سرعت انجام تراکنش در آنها زیاد می باشد تا علاوه بر انجام شدن سریع کارها مشتری نیز معطل نشود.

اگر کسب و کار شما به گونه ای است که نیاز به یک محل ثابت نداشته و برای فروش کالا یا عرضه خدمات خود مرتب در حال رفت و آمد به مسیرهای مختلف هستید باید علاوه بر سیار بودن کارت خوان به ویژگی های دیگری مانند کم وزن بودن دستگاه ، قابلیت برقراری ارتباط با سرور بانک در تمام مکانها ،ارائه امکانات ویژه و غیره دقت کنید. 

از پر فروشترین کارتخوان های موجود در بازار می توان به کارتخوان S90 و کارتخوان S910 اشاره کرد .

برای خرید کارتخوان در کرج ، تهران و سراسر ایران می توانید بصورت اینترنتی اقدام کرده و در محل تحویل بگیرید. 

www.roshac.com

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار