تابناک- تعريف روز مباهله از زبان حجت الاسلام ابراهيم خرمي .
کد خبر: ۹۸۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰ 04 August 2021

حجت الاسلام خرمی در گفت و گو با خبرنگار تابناك اظهار كرد : مباهله، روز حقانیت اسلام، پیامبراسلام و اهل بیت مطهر اوست و باید از خدا بخواهیم که نعمت دوستی با اهل ولایت را از ما نگیرد.


حجت الاسلام خرمی افزود: مباهله غیراز درس‌های ایمانی و عقیدتی که دارد مشخص می‌کند که راه‌های مقابله با دشمن فقط شمشیر و جنگ مسلحانه نیست بلکه تابع تصمیم، ولی امر است و بسیار مهم است که پیامبر و رهبران الهی به عنوان، ولی امر راجع به موضوعات مختلف چه تصمیمی می‌گیرند.


خرمی گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی را به همه مردم ایران تبریک گفت و عنوان کرد: آزادگان در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، رنج‌های فراوانی را در زندان‌های مخوف رژیم بعث تحمل کردند که فرهنگ مقاومتشان عامل پیروزی ماست، باید به نسل جوان هم منتقل شود.


حجت الاسلام خرمی با توجه به دوران دفاع مقدس و بعد از آن گفت: ملت ما چنان آبدیده شد که امروز آمریکا و هم پیمانانش هرترفند و نقشه‌ای را برای عقب نشینی ایران بکار می‌برند، با شکست مواجه می‌شود.


وی گفت: به دلیل اینکه مردم ایران از دشمن و نقشه‌های او آگاه هستند، آنها نمی توانند به اهداف شوم خود دست یابند و ملت ایران همیشه در هر میدانی سربلند خواهد بود.


وی اضافه کرد: بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد.

 

ابراهيم خرمي ابراز كرد :روایات فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنّت و منابع اهل بیت(ع) آمده است، که با صراحت می‌گوید: آیه مباهله درباره حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است.رویداد مهم مباهله از رویدادهای صدر اسلام است. هنگامی که پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت (ع) در یک سو و مسیحیان نجران در دیگر سو آمادهٔ مباهله یا نفرین طرف دروغگو شدند.

 

وی افزود: مسیحیان نجران که به مدینه آمده بودند تا در مورد درستی دعوت پیامبر(ص) پژوهش کنند با او به محاجه (دلیل آوردن) پرداخته، سرانجام بحث شان به جایی کشید که حضرت محمد(ص) خواست تا با آن‌ها مباهله کند.

خرمی گفت :هر یک از دو طرف با افراد خود به محل مباهله رفتند مسیحیان وقتی دیدند که پیامبر اکرم(ص) با عزیزترین کسانش یعنی (حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)) می‌خواهد آن‌ها را به چالش بکشد مطمئن شدند که حضرت محمد(ص) اگر به خودش مطمئن نبود، جان خانواده اش را به خطر نمی‌انداخت. پس از مباهله کناره گرفتند.


وي در پايان خاطر نشان كرد :این رویداد از سوی شیعیان به عنوان یکی از فضایل اهل بیت علیهم السلام محسوب شده و دلیلی است برای اثبات این امر که اصحاب کسا محمد، علی ، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام هستند واقعه مباهله در روز ۲۴ ذی‌الحجه، سال نهم هجری، روی داد و قرآن کریم در آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره کرده است.


انتهاي پيام/9063

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار