در صنعت ساخت و ساز از انواع مصالح ساختمانی و در جنبه های مختلف استفاده میشود،معماران در زمینه قابلیت تحمل موادی که در طراحی ساختمان استفاده میشود با مهندس سازه مشورت میکند و از مناسب ترین و مرغوب ترین مصالح (بتن،فولاد،چوب،سنگ تراشی و سنگ) استفاده میکنند.
کد خبر: ۹۸۰۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹ 20 July 2021

بررسی متریال های اصلی قابل استفاده در صنعت ساختمان

هر یک از مصالح گفته شده در بالا وزن و دوام مختلفی دارند و برای مصارف گوناگونی مناسب اند. مواد و مصالح ساختمانی معمولا به دو دسته طبقه بندی میشوند:مصالح طبیعی و مصالح ساخته شده توسط انسان،مصالحی مثل سنگ و چوب طبیعی و مواد دیگری مثل بتن،سنگ تراشی و فولاد ساخته ی دست انسان هستند.هر دو دسته باید قبل از استفاده اماده شوند. در ادامه به مصالح ساختمانی پر کاربرد میپردازیم:

فولاد

فولاد الیاژی فلزی از اهن و کربن است که به واسطه ترکیب ان با دیگرمواد الیاژی از مقاومت و ضریب مقاومت بالایی برخوردار است.فولاد های ضد زنگ به دلیل وجود کروم اضافی در ترکیب خود در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاومت میکند.

از انجا که فولاد ها معمولا در مقایسه با وزن و اندازه شان بسیار محکم هستند،مهندسان سازه از ان برای طرح اسکلت سلزه ای ساختمان های مدرن و بلند استفاده میکنند که در اینجا به ویژگی های ان میپردازیم:

1.فولاد استحکام زیادی دارد و نسبت به اندازه و وزنش بسیار محکم است.

2.زمان نصب فولاد از بتن کمتر است.

3.فولاد میتواند در هر محیطی نصب شود.

4.در صورت نصب یا نگهداری نادرست،فولاد میتواند در معرض خوردگی قرار گیرد.

از کروم،طلا و نقره میتوان در اتمام یک پروژه و یا در تزئینات استفاده کرد،زیرا از استحکام کمتری نسبت به فولاد برخوردار هستند.

برای مشاهده قیمت ورق گالوانیزه و سایر محصولات فولادی به وب سایت و اپلیکیشن ساختمانچی مراجعه نمایید.

بررسی متریال های اصلی قابل استفاده در صنعت ساختمان

بتن

بتن یک ماده مرکب از سنگ دانه های ریز و خشن است(سنگ مرمر،سنگ خرد شده،بتن بازیافتی و سنگ دانه های ژئوسنتری) و به وسیله یک اتصال دهنده مایع مانند سیمان که به مرور زمان سفت و سخت میشود به هم متصل میشوند.سیمان پورتلند یکی از رایج ترین نوع سیمان است،نوعی پودر ریز که با حرارت دادن مواد اهکی و خاک رس در کوره و افزودن گچ به ان تولید میشود.

بنابراین سیمان پورتلند از سنگ دانه هایی با مواد معدنی متراکم شده ومخلوط سیمان و اب به دست می اید.این سیمان پس از مخلوط شدن به ماده ای سنگ مانند که همان بتن است،تبدیل میشود.

ویژگی های بتن:

1.مقاومت بسته به مخلوط به دست امده متفاوت است،تامین کتتدگان بتن معمولا مواد مورد استفاده خود را تهیه و مقاومت ان را ازمایش میکنند.

2.بتن را میتوان به هر شکلی دراورد و از ان ماده ای به سختی سنگ ساخت.

3.این مواد حداقل 7 روز طول میکشد تا عمل بیاید،بنابراین مهندسان و معماران برای ساخت بتن باید برنامه ریزی داشته باشند.

  1. انعطاف پذیری ، هزینه و استحکام این ماده،ان را به ماده ای ایده ال برای پی سازی هر خانه ای تبدیل میکند،چرا که این ماده میتواند هر بار سنگینی را تحمل و در برابر نیرو های واردئ شده از محیط اطراف مقاومت کند.

5.برای افزایش مقاومت کششی بتن،مهندسان غالبا از میله های فولادی و یا میلگردها استفاده میکنند.

برای مشاهده قیمت سیمان و بتن و سایر مصالح به صورت روزانه در شهر های مختلف کشور به وب سایت و اپلیکیشن ساختمانچی مراجعه نمایید.

چوب

چوب به عنوان یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی به شمار می اید.چوب از هزاران سال پیش استفاده میشده و خواصی دارد که ان را به مصالح ساختمانی ایده الی تبدیل میکند.

به هنگام استفاده از چوب در ساخت و ساز،این قطعات به صورت ماشین طرح ریزی میشوند  وسپس در ابعاد استاندارد برش میخورند.از چوب در اندازه های بزرگتر برای ساخت سازه های بزرگتر از جمله پل ها و ساختماتن های چند طبقه نیز استفاده میشود.

برخی از گونه های درختی برای دیگر مصارف و استفاده در برخی مناطق اب و هوایی بهتر از دیگر مناطق است.از ویژگی های چوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1.چوب ها یکی از منابع در دسترس و یک منبع طبیعی اقتصادی است.

2.چوب از وزن نسبتا سبکی برخوردار است که ویژگی استاندارد سازی را راحت میکند.

3.این وسیله عایق بندی خوبی را فراهم میکند و به همین دلیل است که معمارام و مهندسان دوست دارتد که از ان در خانه ها و ساختمان های مسکونی استفاده کنند.

میلگرد چیست؟

میلگرد به پروفیلی با سطح مقطع دایره ای و توپر گفته میشود که اغلب نوع فلزی اجدار ان در ساخت و ساز کاربرد دارد.

از میله های تقویت کننده یا میلگرد های فولادی برای بهبودسازی مقاومت بتن استفاده میشود،چرا که بتن از لحاظ کشش بسیار ضعیف اما از نظر فشار قوی است.

انواع میلگرد

1.میلگرد اروپایی:ویژگی مهم این میلگرد جنس ان است که اصولا از منگنز ساخته شده و یکی از مقاوم ترین میلگرد ها با توجه به ویژگی خم شدگی ان است.استفاده از این میلگرد برای مناطق زلزله خیز و پروژه هایی که نیاز به ساختار یکپارچه دارند توصیه نمیشود.

2.میلگرد با فولاد کربن:بهترین نوع میلگرد موجود از لحاظ قدرت و استحکام کششی این میلاگرد سیاه است،که یکی از رایج ترین نوع میلگرد هم به حساب می اید.بزرگترین ضعف این میلگرد این است که زود دچار فرسایش میشود.

3.میلگرد با پوشش اپوکسی:این میلگرد در واقع همان میلگرد سیاه با پوشش اپوکسی است اما این میلگرد از مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد سیاه در خوردگی برخوردار است.

4.میلگرد گالوانیزه:این نوع از میلگرد ها اسیب پذیری کمتری نسبت به دیگر میلگرد ها دارند و تا چهل برابر مقاوم تر از میلگرد های سیاه در برابر خوردگی هستند.

5.میلگرد از جنس فیبر تقویت شده پلیمری:این میلگردها به جای میلگرد های فولادی استفاده میشود و به طرز چشمگیری از خسارات ناشی از خوردگی  در محیط های اسیدی جلوگیری میکند.

برای دریافت لیست قیمت انواع میلگرد مانند قیمت میلگرد 16، 14 و... می توانید اپلیکیشن اندروید ساختمانچی را به صورت رایگان دانلود و نصب نمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار