نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما نمی توانیم با ایجاد نگرانی در اقوام مختلف و یا با جدا کردن آنها از یکدیگر کارمان را تداوم بدهیم این کار ضد ملی است و قدرت ملی ایران را کاهش می دهد؛ قدرت ملی ایران یکپارپگی قومیت‌ها و همراهی آنها با یکدیگر است.
کد خبر: ۹۷۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶ 12 June 2021

به گرارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«عبدالناصر همتی» در گفت و گوی تلویزیونی با مردم استان کرمانشاه از طریق شبکه استانی زاگرس با بیان اینکه مردم ما در شرایط امروز کشور مردم بسیار هوشیار و سیاسی هستند، افزود: بینش مردم بسیار بالاست ما باید به بینش و نگرش مردم احترام بگذاریم و باید به اقوام و زبان‌های مختلف احترام بگذاریم و در تقویت آنها بکوشیم. فرهنگ ملی ما و قدرت فرهنگی ما توجه به اقوام و بخش های مختلف کشورمان است این یک شعار نیست بلکه یک اعتقاد است که حتما باید در کشورمان رعایت شود.

استانها در صادرات غیرنفتی نقش کلیدی داشته باشند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: درباره روابط تجارت خارجی مان هم الحمدالله توسعه صادرات غیرنفتی مان خوب بوده و من فکر می کنم استان های ما می توانند در این زمینه نقش کلیدی داشته باشند.

همتی افزود: همین الان هم سطح قابل توجهی از صادرات غیرنفتی داریم و رشد خوبی سال های گذشته داشته بخصوص که امسال در شروع هستیم در ۲ ماه اول سال رشد خیلی خوبی داشتیم و این به ما نوید می دهد که می توانیم صادرات غیرنفتی را از طریق گسترش تولیدات صادرات محور پیش ببریم و این خودش هم می تواند به گسترش اشتغال مناطق و استان‌های ما کمک کند و هم می تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد و من فکر می کنم سالی است که به مسایل اساسی کشور بپردازیم و به طور جدی نباید فرصت را از دست بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه ما انسداد داخلی را باید از بین ببریم، گفت: انسداد داخلی، روند اقتصادی فعلی و انزوای خارجی که قدرت‌های برزرگ بر ما تحمیل کردند مانع توسعه است و اینها مواردی است که ما خیلی سریعتر باید احیا و اصلاح بکنیم و از آن نتیجه گیری کنیم.

این نامزد رییس جمهوری تاکید کرد: شرایط اقتصادی کشوری ما به گونه ای است که اکنون نیاز به اقدامات جدی و فوری برای اصلاح امور داریم. براساس نظرسنجی ها بیش از ۶۰ درصد دغدغه مردم مسایل معیشتی است بنابراین دولت آینده نمی‌تواند دولت غیراقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه ما نیاز داریم به سرعت ریل اقتصاد را تغییر دهیم، گفت: نیاز داریم حکمرانی اقتصادی که اشتباهی پیش رفته اصلاح کنیم. ما نیاز داریم که به مردم بگوییم که این روند که در سال‌های گذشته طی شده روند مطلوبی برای اقتصاد کشور نبوده و مردم میزان قدرت خریدشان در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است. سرمایه گذاری در کشور و تولید کاهش پیدا کرده است.

همتی تاکید کرد: اصل توسعه و اشتغال به رشد تولید برمی‌گردد، باید موانع رشد تولید برداشته شود و باید رشد تولید به طور جدی حمایت شود.

وی تصریح کرد: من به عنوان یک اقتصاددان و با تجربه مدیریت بنگاه‌های مالی و اقتصادی می‌دانم مشکلات چقدر عمیق است و باید یک فکر عاجل شود. ما دیگر فرصت اشتباه نداریم. بنابراین باید به سمتی برویم که اقتصاد بر سیاست حاکم شود. اگر چنین نشود ممکن است همین مسیری که طی کردیم دوباره تکرار شود، ما باید به سمتی رویم که دولت در اقتصاد دخالتی نکند. بخش خصوصی و مردم وارد صحنه تولید شود.

شعار دولت من تعامل از خانه تا جهان است

این نامزد رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم ترین مساِیل، مساله تعامل داخلی و خارجی است، گفت: شعار دولت من تعامل از خانه تا جهان است. یعنی در داخل و خارج کشور باید تعامل برقرار باشد. متاسفانه اکنون بین قوا، بین نهادهای داخل کشور تعامل در حد بهینه نیست. دولت آینده باید با تعامل موانع رشد اقتصادی را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه ما نیاز داریم تورم را مهار کنیم اگر نکنیم سفره مردم کوچکتر خواهد شد، افزود: ممکن است بگویید که شما تا امروز رییس بانک مرکزی بودید چرا تا به حال این کارها را نکردید. یک مساله به بحث تحریم ها بر می‌گردد و یکی هم به اختیارات بانک مرکزی. بانک مرکزی یک سازمان است که باید مجموعه ای در کنار بانک مرکزی باید کار کند. بانک مرکزی به تنهایی توانایی حل این مشکلات را ندارد.

وی عنوان کرد: به این دلیل وارد صحنه انتخابات شدم که فکر می‌کنم بقیه کاندیداها بینش اقتصادی و توانایی خارج شدن از این شرایط اقتصادی را ندارند.

همتی گفت: ما نیاز به از بین بردن انزوای خارجی داریم. بعضی ها می‌گویند تحریم کاری نکرده، تحریم های ظالمانه تمام درآمدها، روابط اقتصادی و روابط بانکی را مختل کرده است. زمانی کشور درآمد ۱۰۰ میلیارد دلار داشتیم اما سال ۹۹ درآمدی که دست بانک مرکزی رسید پنج میلیار دلار بود و با این مبلغ کشور را اداره کردیم.

وی اضافه کرد: احیا و اصلاح معیشت مردم از مهمترین برنامه های من است. ما باید قدرت خرید را به مردم برگردانیم، معیشت مردم تحت تاثیر تورم است ما باید با عادلانه کردن پرداخت یارانه، بازتوزیع درآمد کشور و کمتر کردن فشار مالیاتی بر تولید کننده ها مسیرهایی هست که باید طی شود تا به نتیجه برسیم.

۵۰ درصد کابینه باید در اختیار بانوان و جوانان باشد

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه با اعلام اینکه جوانان نقش مهمی در توسعه کشور دارند، گفت: باید جایگاه آنان را در احیا و اوقات فراغت برای آنها فراهم کنیم. باید کاری کنیم که انگیزه ماندن در کشور و تلاش و فعالیت در کشور افزایش پیدا کند. باید کاری کنیم که جوانان ایرانی در خارج کشور باایجاد فضایی مناسب به کشور جذب شوند.

وی اظهار داشت: ۳۰ درصد مشاغل باید در اختیار زنان باشد. کابینه باید ۵۰ درصد در اختیار زنان و جوانان باشد. زنان ما افتخارآفرین اند و باید از آنها حمایت کنیم.

همتی با بیان اینکه رقابت من با بقیه کاندیداها نیست، گفت: رقابت من با قهر با صندوق است. اگر قهر با صندوق برداشته شود من دیگر رقیبی ندارم. مردم نشان داده اند که هیچ موقع تصمیم اشتباه نمی‌گیرند. من فکر می‌کنم ۲۸ خرداد حماسه بزرگی اتفاق خواهد افتاد. حماسه ای که باعث افزایش استقلال و افزایش قدرت منطقه ای کشور خواهد شد.

تعامل با دنیا خواهم داشت

وی در ادامه سیاست خارجی بسیار مهم دانست و در دولت آینده توجه جدی به آن خواهد شد، افزود: ما باید منافع ملی خود را حفظ کنیم. در تعامل با کشورهای غرب، شرق، کشورهای همسایه، آفریقا و آمریکای لاتین می‌توانیم اقدامات خوبی برای توسعه و تعامل با دنیا داشته باشیم. ما نیاز داریم از انزوایی که کشور ما تحمیل شده از آن خارج شویم زیرا معیشت مردم با تداوم تحریم ها حل شدنی نیست.

وی تاکید کرد: کشور برای اینکه بتواند صادرات و واردات داشته و سرمایه گذاری خارجی داشته باشد و منابع ایرانیان خارج از کشور بیاید ایرانیها در خارج از کشور فعالیت کنند و منابعشان را برگردانند نظام بانکی ما بتواند در دنیا فعالت گسترده داشته باشد در آن صورت است که ما به رشد اقتصادی و رسیدگی به معیشت مردم خواهیم رسید.

سرمایه اجتماعی در جامعه ضعیف شده است

همتی اضافه کرد: در کشور ما امکانات، منابع و زمینه بسیار گسترده ای داریم این منابع گسترده نباید و نمی تواند مانع توسعه ما باشد این منابع می تواند توسعه ما را با جهش جدی مواجه کند.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه ضعیف شدن سرمایه های اجتماعی را یکی از مسایل مهم کشور دانست و گفت: سرمایه اجتماعی سنگ زیربنای توسعه است، کشورهایی در دنیا وجود دارند با منابع انسانی و سرمایه های فیزیکی یکسان ولی سطح توسعه متفاوت دارند، چرا ؟ به خاطر سرمایه اجتماعی آنها است کشوری که سرمایه اجتماعی آن که در واقع اعتماد بین مردم و دولت، مردم و حاکمیت است این باید تقویت شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه اکنون سرمایه اجتماعی لطمه خورده است مردم نسبت به هم پرخاشگری دارند اعتمادشان نسبت به هم کاهش پیدا کرده است. چرا این اتفاق افتاده است ما ببینیم دلایلش چیست آن را باید به سرعت ترمیم کنیم ما این فقدرت را داریم که این کار را بکنیم و این کار خواهد شد.
دولت باید زیرساختها را فراهم کند

همتی تاکید کرد: دولت باید بسترهای مخابراتی و اینترنتی را فراهم کند و در واقع ریل گذاری بکند برای قطار کند اینها کارهای بستری سازی دولت است در واقع و کالاهای عمومی است. دولت باید سرمایه گذاریش در این زمینه ها باشد که در زیرساخت‌ها باشد.

وی با عنوان اینکه دولت نباید در اقتصاد و جزییات اقتصاد دخالت کند، گفت دولت نباید قیمت گذاری کند دولت نباید مانع شود، اینها نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

او اضافه کرد: نکته اصلی ما تولید است چرا تولید در کشور ما مشکل پیدا کرده است برای اینکه موانع ایذایی بسیار زیادی که منصرف می کند یا و در واقع پشیمان می کند کسی را که می خواهد سرمایه گذاری کند مشکلاتی که با مالیات دارند با بیمه ها دارند مشکلاتی که برای گرفتن مجوز دارند مشکلاتی که با بانکها دارند، مشکلاتی که با بخش های مختلف کشور دارند، اینها باعث شده تولید نتواند آن گونه که باید و شاید در کشور ما شکل بگیرد.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: ما باید تمام فضای کشب و کار برای توسعه تولید مهیا کنیم فضا باید اصلاح شود رتبه جهانی ما رتبه قابل قبولی نیست از لحاظ فضای کسب و کار معلومه یک جاهایی گیر داریم آزادی اقتصادی ما خیلی درجه اش پایین است. باید اینها را اصلاح کنیم و بتوانیم وارد جرگه کشورها و باشگاه کشورهایی بشویم که فضای کسب و کار در رتبه های بسیار خوب دنیاست ما بتوانیم از این زاویه زمینه توسعه تولید را فراهم کنیم.

بخش خدمات ارزش افزوده بالایی دارد

وی با بیان اینکه بخش خدمات، ارزش افزوده بالایی در کشور دارد، گفت: به دلیل شیوع کرونا بخش خدمات آسیب جدی دیده است دولت آینده به طور جدی در اولویتش خواهد بود که این بخش را دوباره نه تنها مانند سابق بلکه به وضعیت بهتری درآورد اتفاقا کرونا با وجود مشکلاتی که داشت و جان هموطنان زیادی را گرفت این حسن را هم داشت شیوه تجارت و شیوه تولید در کشورمان را دگرگون کرد الان فروش از طریق فضای مجازی، ارتباطات از طریق فضای مجازی آنقدر توسعه پیدا کرده فین تکها وارد شدند استارتاپها وارد شدند ما الان داریم در مسیری وارد می شود دگرگونی جدی در بخش خدمات وارد می شود.

همتی اضافه کرد: فکر می کنم زمینه خوبی برای اشتغال جوانها است، جونان تحصیل کرده ای که مسلط به این امور هستند مسلط به نرم افزارهای جدید و به روز هستند آنها می توانند با استفاده از این روشها و با استفاده از شبکه فضای مجازی و اینترنتی غوغایی را در بخش خدمات ایجاد کنند. رشد اقتصادی ما می تواند به این سمت برود در کنار تولید تولید کالاهایی که در جای خودش مهم و اساسی است.

وی اظهار داشت: زنجیره های تولید را باید به طور جدی اهمیت بدهیم اگر ما بتوانیم زنجیره تولید را گسترش بدهیم و ارتباطات پسین و پیشینی را که دارند می توانند تولید ما را به جای خوبی برسانند ما می توانیم ۵۰ درصد صنعت مان را تولید داخل بکنیم. این امکان پذیر است و ما می توانیم به این نتیجه نایل شویم.

وی محور اول دولتش را اقتصاد دانست و گفت: این نکته ای است که مقام معطم رهبری هم بر آن تاکید دارند ما نیاز داریم مسایل اساسی اقتصاد کشور را در این چهار سال حل کنیم، چهار سال زمان خوبی است برای حل این مشکلات. ما باید به رشد اقتصادی مثبت حداقل پنج درصد در سال برسیم.

تحریم برداشته شد بهتر می توان عمل کرد

همتی اضافه کرد: در تورم تلاش می کنیم این چهار سال تورم را در یک محدوده بین هشت تا ۱۲ درصد کنترل کنیم علت اینکه این عددها را می گویم همین طوری نیست من بررسی های عمیقی کردم و براساس اطلاعات روز روند شاخص‌ها معتقدم که این امکان پذیر است و اگر بتوانیم تحریم ها را به طور کامل حدف کنیم و سرمایه گذاری خارجی بیاید حتی می توان بهتر از این هم عمل کرد.

وی همچنین گفت: کنترل تورم به معنای کنترل قدرت خرید مردم است و آن ها بتواند روی قدرت خرید خودشان حساب کنند و البته اینکه قدرت خریدی که آسیب دیده چه کار کنیم برنامه هایی دارم با توجه به اعتقاد علمی و جایگاه اقتصادی که دارم نمی توانم عوام فریبانه حرف بزنم بگویم چند صد میلیون به شما می‌دهم این کار را حتما خواهم کرد ولی نمی خواهم چیزی بگویم که امکانات و منابعش را نداشته باشیم ما باید براساس آنچه که در اختیارمان است و امکانات به ما اجازه می دهد به مردم قول بدهیم.

همتی در پایان عنوان کرد: ان شاالله با حضور چشمگیر مردم در پای صندوق های رای بخصوص کسانی که با صندوق قهر کردند و عملکردهای گذشته را دیدند و احساس می کنند که عملکرد ما خوب نبوده خواهشم این است یک بار دیگر اعتماد کنند و این حقیر را در معرض قضاوت و انتخاب خودشان برگزینند و من بتوانم در خدمت شما عزیزان و در کنار بقیه قوای کشور و در مجموعه تعاملی که بین دستگاه ها و نهادهای مختلف برقرار می کنیم امیدوارم بتوانیم روزهای خوبی را برای مردم عزیز که مستحق آن هستند برقرار کنیم.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سراسر کشور در روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در استان کرمانشاه نیز برگزار خواهد شد.

در این انتخابات یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۳۹ کرمانشاهی حق رای دارند که از این تعداد ۷۸۰ هزار و ۳۲۲ نفر زن و ۷۹۷ هزار و ۳۱۷ نفر مرد هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۲ بخش، ۸۸ دهستان و هزار و ۷۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار