یکی از دوران های سخت زندگی انسان که می تواند همراه با چالش و مشکلات سلامتی و فراوان باشد دوران سالمندی و سالخوردگی است، از این مشکلات میتوان به مشکلات سلامتی و معضلاتی مانند بی اختیاری ادرار و مدفوع در دوران سالمندی اشاره کرد.
کد خبر: ۹۶۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ 07 June 2021

پرستاری از سالمند پوشکی

اگر برایتان سوال است که چگونه باید پرستاری سالمند پوشکی را به بهترین نحو انجام دهید با ما همراه باشید.

همچنین می توانید اطلاعاتی در مورد پرستاری از سالمند در کرج نیز در این مقاله بدست آورید.

در مرحله اول شما باید دیدگاه و نظر خود را در خصوص پرستاری از سالمند پوشکی عوض کنید. این موضوع خیلی مهم است که شما همیشه باید در مورد پرستاری از سالمند پوشکی آن را مد نظر قرار دهید. آن هم این است که نباید کاری کنید که سالمند عزیز احساس کند به نوعی سربار یا اضافی است و یا هنگام پرستاری از آن ها طوری رفتار کنید که از ناتوانی جسمی شان خجالت بکشند و احساس شرمندگی کنند این کار علاوه بر اخلاقی نبودن بلکه کار انسانی نیز نیست و به دور از اخلاقیات و مرام انسانی است. همان طور که آن ها در کودکی که زمان ناتوانی و عجز شما بود مراقب شما بودند وشما را با عشق و محبت بزرگ کردند شما نیز در مراقبت از سالمند این کار را با عشق و علاقه انجام دهید طوری که حرمت های سالمندان حفظ نیز شود.

سالمندان با توجه به شرایط فیزیکی و جسمانی شان به گروه های مختلفی تقسیم می شوند ممکن است یک سالمند اصلا احتیاج به مراقبت شخص دوم نداشته باشد اما سالمند دیگری به علت بیماری و علت های مختلف مانند ناتوانی در حرکت و غیره احتیاج به مراقبت مخصوصی داشته باشد.

سالمندان پوشکی به سالمندانی می گویند که به علت های ضعف در حرکت و ناتوانی فیزیکی شخصا قادر به انجام دادن کارهای روزانه و مراقبت های شخصی شان نمی باشند و احتیاج دارند یک نفر مراقب آن ها باشد و به آن ها در انجام دادن کارهایشان کمک کند.

پرستاری از سالمند پوشکی کاری سخت است و نیاز دارد فرد صبر و تحمل بالایی داشته باشد. فرد مراقب باید با سالمند مهربان رفتار کند چرا که سالمندان خود به خاطر این که احتیاج به مراقبت دارند خجالت بکشند اما در این جا ما باید دست به کار شویم و با مراقبت دلسوزانه از سالمند به آن ها اجازه ندهیم به هیچ وجه احساس سربار بودن بکنند. سالمندان به خاطر ورحیه حساسی که دارند بسیار شکننده و حساس هستند، سالمندان حتی اگر شما نارضایتی تان را به زبان نیاورید می توانند از روی رفتارهای شما و زبان بدن تان متوجه احساسات منفی و نارضایتی شما بشوند، برای همین اگر نمی توانید از سالمندتان به خوبی مراقب کنید و مشغله کاری یا دیگر مشغله ها به شما اجازه نمی دهد درست و صحیح از آن ها مراقبت کنید این کار را به عهده یک پرستار یا مراقب دلسوز و مهربان بگذارید.

سالمند به چه کسی می گویند؟

معمولا به سنین بالای 60 سال دوران سالمندی می گویند، البته ممکن است شروع دوران سالمندی در هر فرد متفاوت باشد اما کم و بیش نزدیک و شبیه به هم است مگر اینکه به خاطر ورزش و مراقبت های سلامتی که در دوران جوانی انجام داده اید روند شروع دوران سالمندی به تاخیر بیندازید. نحوه دیدگاه ما به سالمندی مهم است زیرا سالمندی یک بیماری نیست بلکه یک دوره طبیعی است که تمامی انسان ها طبق پروسه طبیعی به سمت آن می روند. روند این جریان طبیعی از به دنیا آمدن فرد شروع می شود و در نهایت با مرگ شخص به پایان می رسد.

انواع گروه سالمند

سالمندان از لحاظ سن به سه گروه تقسیم می شوند:

  • سالمند جوان – بین 60 الی 70 سال
  • سالمند میانسال – بین 71 الی 80 سال
  • سالمند پیر – سنین 81 به بالا

همچنین سالمندان از لحاظ وابسته بودن و نیاز به مراقب مخصوص به سه گروه زیر تقسیم می شوند:

  • سالمند با وضعیت حداقل وابستگی و نیاز به مراقبت یا بدون وابستگی و نیاز به مراقبت
  • سالمند با وضعیت وابستگی و نیاز به مراقبت متوسط
  • سالمند با وضعیت حداکثر وابستگی و نیاز به مراقبت

پرستاری از سالمند پوشکی

نکات مهم در پرستاری از سالمند پوشکی

پرستاری از سالمند پوشکی شرایط سختی دارد و فرد مراقب باید روحیه ای قوی، صبر و تحمل زیاد و قلبی رئوف داشته باشد و کار پرستاری از سالمند را به خوبی انجام دهد. خانواده سالمند معمولا در این زمان شرایط خوبی ندارند و باید به وضع بهداشت و سلامت سالمند نیز رسیدگی کنند. محبت کردن و ابراز علاقه به سالمند بهترین راه برای روحیه دادن به سالمند است. رسیدگی خوب به بهداشت و پرستاری از سالمند پوشکی بسیار مهم است چرا که عدم رسیدگی و به موقع به بهداشت سالمند باعث مشکلاتی نظیر زخم بستر، مشکلات پوستی و قارچی، عفونت و غیره می شود. در این دوران باید با سالمند به خوبی رفتار شود و او را درک کنید و سعی کنید با محبت و انجام دادن کارهای هرچند کوچکی او را خوشحال کنید و روحیه او را تقویت کنید.

پرستاری از سالمند پوشکی

احتیاجات تعویض پوشک در پرستاری از سالمند پوشکی

  • برای عوض کردن پوشک سالمند توصیه می کنیم از دستکش های یک بار مصرف کمک بگیرید. استفاده کردن از دستکش های یک بار مصرف بهداشتی است و حتما یادتان باشد حتی اگر دستکش هم پوشیده باشید بعد از تعویض پوشک دست هایتان را بشویید.
  • حتما از پوشک های مناسب با سایز بدنی سالمند استفاده کنید. امروزه برای هر سایز بدنی پوشک در اندازه های مختلف وجود دارد بنابرین در انتخاب سایز درست آن دقت کنید. استفاده کردن از پوشک کوچک یا بزرگ باعث ایحاد احساس معذب و ناراحت بودن در سالمند می کند. همچنین سایز غلط پوشک سالمند باعث مشکلات بهداشتی دیگر از جمله کثیف شدن لباس و تخت سالمند نیز می شود.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار