مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه با اشاره به اینکه کاشت برنج در استان ممنوع است، اعلام کرد که از ابتدای اردیبهشت ماه تا کنون ۱۲۲ خزانه برنج در شرق استان امحا شده است.
کد خبر: ۹۶۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸ 07 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«محمدرضا شهلایی»  گفت: ۱۲۲ خزانه برنج شرق استان که عمدتا در شهرستان صحنه بودند، در راستای اجرای طرح ملی سازگاری با کم آبی و با توجه به شرایط خشکسالی امحا شد.

به گفته وی این میزان از خزانه یاد شده میتوانست نزدیک به ۴۰۰ هکتار را زیر کشت برنج ببرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه تاکید کرد: این شرکت کماکان روند برخورد با برنج‌کاری ها در سطح استان را در برنامه دارد و در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

شهلایی معتقد است که شالیکاری در سال های گذشته منابع آبی کرمانشاه را بحرانی و منجر به آسیب به حق آب محیط زیستی شده است.

وی گفت: ما در سال های قبل نیز با کاشت برنج در استان کرمانشاه مخالف بودیم اما بازهم مجوزهایی به صورت محدود برای کاشت این محصول صادر می شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بابیان اینکه کشت برنج موجب افت شدید آبخوان و منابع ارزشمند زیرزمینی شرق استان شده است، افزود: این موضوع در چند سال آینده می‌تواند منطقه را دچار فقر منابع زیرزمینی کند و فاجعه بار شود.

به گزارش ایرنا، کشت برنج نه تنها در کرمانشاه بلکه به موجب قانون در کل کشور به غیر از ۲ استان گیلان و مازندران ممنوع است.

برخورد قضایی در انتظار برنج کاران

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاکید کرد که با توجه به ممنوعیت کاشت برنج در سطح استان با متخلفان در این زمینه برخورد خواهیم کرد.

«شهرام کرمی» افزود: دستگاه های متولی همچون سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای مکلفند به عنوان ضابط در این قضیه ورود کنند و جلوی کشت این محصول را بگیرند.

دادستان کرمانشاه عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای می توانند با اخذ دستور قضایی برای برخورد با کشت برنج در استان اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان میزان بارش‌های کرمانشاه ۳۰ درصد و میزان روان آب‌ها نیز ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده و زنگ خطر خشکسالی را در این استان به صدا در آورده؛ روندی که به گفته کارشناسان از ۲۰ سال قبل در کرمانشاه آغاز شده است.

سازمان جهاد کشاورزی که هر سال به صورت محدود مجوزهایی برای کاشت برنج کنار رودخانه‌های پر آب صادر می کرد، امسال به دلیل خشکسالی روند خود را تغییر داده است و با قاطعیت در مقابل کشت این محصول ایستادگی می‌کند.

تولید هر کیلو برنج نیازمند حدود هشت هزار لیتر آب است یعنی هر هکتار ۱۵ تا ۲۵ هزار متر مکعب اما چون سود برنج بیشتر از محصولات دیگر است، طرفداران سرسختی دارد.

سال ۹۸ که پر آب ترین سال کرمانشاه در سال‌های اخیر بود، حدود سه هزار هکتار از اراضی استان شالیکاری شد که به صورت متوسط بیش از سه هزار تن برنج از ارقام فضلی، هاشمی، عنبربو و سرخه از آنها برداشت شد.

کرمانشاه با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت، ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ دارد و سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در این استان تولید می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد آب استان کرمانشاه در بخش کشاورزی مصرف می شود که حدود نیمی از آن با روش های نادرست آبیاری و کشت محصولات آب‌بر به هدر می‌رود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار