رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرپل‌ذهاب گفت: عملیات اجرایی پروژه ساماندهی، اصلاح و بازسازی راه دسترسی به آبشار پیران در این شهرستان آغاز شد.
کد خبر: ۹۶۹۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶ 07 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،مظفر غلامی افزود: برای اجرای این پروژه در مجموع بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: آبشار پیران بزرگترین آبشار طبقاتی کشور است که در سال ۱۳۹۶ مسیر دسترسی به آن که از کنار روستای پیران می‌گذرد در اثر زلزله تخریب شد این مکان نقش مهمی در بحث گردشگری و بوم گردی دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی سرپل‌ذهاب گفت: قسمت ورودی این آبشار از محل پارکینگ خودروها تا محل فرود آبشار و حوضچه آن پس از زلزله مهیب سال ۹۶ تخریب و سنگ هایی عظیم محل ورودی به فاصله ۵۰ متر تا قبل از حوضچه آبشار را مسدود کرد.

آبشار پیران در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶، آبشار پیران دچار آسیب شد و بسیاری از زیرساخت‌های راه، اسکان و امکانات رفاهی آن از بین رفت.

آبشار پیران یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه در نزدیکی روستایی به همین نام در شمال شهر سرپل ذهاب واقع شده است.

ارتفاع کلی آبشار از بالای صخره‌ها تا پایین‌ترین نقطه از طبقه سوم آن حدود ۱۵۰ متر است که باتوجه به فرسایش قسمت بالایی آبشار و ایجاد دره‌ای تنگ در آن قسمت، ارتفاع قسمت آب‌ریز هم اکنون حدود ۱۰۰ متر است.

برای دیدن این آبشار از ۲ مسیر می‌توان استفاده کرد، یک مسیر آن که به پای آبشار منتهی می‌شود از شمال شهر سرپل ذهاب به سمت روستای پیران و پس از دور زدن این روستاست، از این نقطه تا پای آبشار حدود یک هزار و ۵۰۰ متر را باید با پای پیاده طی کرد ضمن اینکه بخشی از این مسیر اینک سنگ فرش شده است.

در مسیر دیگر برای رسیدن به این آبشار باید از منطقه تفریحی ریجاب گذشت تا در کنار عبور از روستای ژالگه به بالای صخره‌هایی برسید که مشرف بر آبشار پیران است.

سرپل ذهاب با قدمت چند هزار ساله ۲۲۴ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد تاکنون ۱۴۶ اثر در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار