در گفتگو با استاد حوزه و دانشگاه مطرح شد:
اهداف کوتاه و قابل تحقق را باید به موازات اهداف بزرگ پیش میبریم، این اهداف باید واقع بینانه بوده و حوزه اختیارات شورا باشد.
کد خبر: ۹۶۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹ 06 June 2021
از شهر خلاق و توجه به زمان شهروندان تا صنعت فرهنگ در مدیریت شهری
 

تابناک تبریز در ادامه بررسی کاندیدای شورای شهر، سراغ سید کاظم زعفرانچی رفته است؛ این استاد دانشگاه و حوزه در رشته جامع شناسی توانسته اقبال خوبی را دربین قاطبه‌ی مردم و طیف انقلابی کسب کند.

 

تابناک تبریز؛ به عنوان کاندید شورای شهر، چه اهدافی را دنبال میکنید؟

 

مجموعه شهرداری به مانند بلدیه های قدیم نیست که وسعت تاثیر گذاری کمتری داشته باشد، در شرایط حاضر به دلیل گستردگی این نهاد، عملکردش در رفتارهای عمومی جامعه اثرگذار است.

متأسفانه اینگونه مطرح شده که شهرداری یک وجهه نامطلوبی در جامعه داشته و لازم است از مجموعه شهرداری اعاده حیثیت صورت بگیرد

 

چه راهکاری برای افزایش مشارکت مردمی دارید؟

شهر خلاق و مدیریت ارزان شهر

هدف های خرد را ذیل اهداف بزرگ دنبال میکنیم، مرکز پژوهش های شورای باید فعال شود و همچنین با نهادهای علمی پژوهشی و بنیاد نخبگان ارتباط برقرار کنیم؛ توجه داشته باشیم که به هر اندازه پروژه فرهنگی، عمرانی پژوهش محور بوده و بیس علمی داشته باشد و یک پذیرشی از نهادهای علمی داشته باشد در هزینه ها صرفه جویی خواهیم داشت، متأسفانه بعضا دیده می‌شود پروژه هایی که بیس نیمه کاره مانده یا در روند اجرا با تغییر مواجه شده و نیازمند چند باره کاری میشود

 

خلاقیت با مشارکت اتفاق می‌افتد، در کشورهای اروپایی موضوعی تحت عنوان ldeas storm طوفان ایده یعنی در شهرداری تلفن و ایمل شهروندان موجود است و شهرداری تقاضای ایده میکنه مثلا میخواهیم یک پل احداث کنیم در این روش، بدون لحاظ کردن اینکه این ایده قابلیت اجرا دارد و یا نه، از همه شهروندان اعم از نخبگان و عامه مردم درخواست ایده میکند، این کار ضمن تاثیرگذاری در مدیریت ارزان شهر، خلاقیت نیز ایجاد مینماید

 

به عنوان استاد دانشگاه رشته جامع شناسی چه نظری درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی تبریز دارید؟

 

صنعت فرهنگ در مدیریت شهر

متأسفانه در شرایط حاضر، تولید فرهنگ با اهداف فرهنگی صورت نمیپذیرد؛ کالاها و خدمات فرهنگی که ارائه می‌شود عمدتا با نگرش اقتصادی انجام میگیرد و باید در این موضوع تغییر رویه ایجاد شود تا بتوانیم از فرهنگسراها، بیلبوردها و سایر کالاهای فرهنگی، اهداف فرهنگی را دنبال کنیم

 

تفاوت توسعه و رشد در شهر

در توسعه تمرکز روی ظواهر بوده اما در بحث رشد باید توجه کنیم که شهروندان از لحاظ فکری، فرهنگی و اخلاقی چه ویژگی هایی دارد

در مدیریت شهری صرفا توسعه محور پیش میرویم و معاونت فرهنگی شهرداری میتواند رشد کاریکاتوری فضای شهری را ترمیم کند

رشد باید پابه پای توسعه پیش رود و در همین راستا میتوان مبلمان تاریخی، الهیاتی و اجتماعی شهر تقویت شود تا شهر بتواند به مثابه یک کلاس آموزشی عمل کند، همانگونه که در کشورهای توسعه یافته میبینیم که از مبلمان شهری در قالب سردیس، تندیس، تابلوها و سنگ نوشته ها استفاده میکند تا رشد و توسعه در کنار هم پیشرفت کند

 

زلزله در مناطق حاشیه نشین آمده ما خبر نداریم!

میگویند احتمال به وجود آمدن زلزله هست و اتفاقات تلخی برای مناطق حاشیه نشینی قابل تصور است، اما ما می‌گوییم مسائل اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، کودکان آسیب دیده، این ها هر کدام یک زلزله هست و اتفاق افتاده، اما شورای شهر میتواند با همراه سازی بهزيستي،‌ کمیته امداد و خیره های مردمی با استقرار مکانی جلوی بخشی از این زلزله ها گرفته شود

 

از نگاه شما چه اهدافی در مدیریت شهری باید در اولويت قرار گیرد؟

اهداف کوتاه و قابل تحقق را باید به موازات اهداف بزرگ پیش میبریم، این اهداف باید واقع بینانه بوده و حوزه اختیارات شورا باشد

مثلا ادعای یک کاندید یا عضو شورا مبنی بر حل مشکل ۴۰۰ هزار حاشیه نشین در عرض یک دوره شورا قابل انجام نبوده و تنها در اختیار حاکمیت قابل تحقق هست تا همه نهادها و دستگاه های اجرایی شهر زیر نظر ان باشد، در این صورت میتوان گفت که بخشی از این مشکل قابل رفع است

 

توجه به نیازهای فوری شهروندان 

یکی از وظایف شورا توجه به نیازهای فوری شهروندان است، میتوان چنین گفت که ضرورت رفع چاله های خیابانی نسبت به احداث یک خیابان در اولویت باشد؛ چاله هایی در خیابان ها وجود دارد روزانه خودروهای متعددی از روی آن عبور می‌کند که منجر به تبعات روانی، مالی و حتی در برخی موارد تبعات و خسارات جانی را به دنبال دارد

 

در موضوعی دیگر، مثلا در پیاده روهای سطح شهر چیزی به نام نیمکت وجود ندارد، این ها اهداف خردی است تحقق آن قابل دسترس بوده و در زندگی عموم مردم تاثیر محسوس و ملموس میگذارد و در کوتاه مدت رضایتمندی نسبی به دنبال دارد

 

پیگیری اهداف کوچک نافی اهداف بزرگ نیست و باید پروژه های برندی که هویت تبریز به آن گره خورده باشد به موازات اهداف کوتاه انجام گیرد ولی اولویت با اهداف کوتاه باشد

 

شهرداری در حوزه فرهنگ و اجتماع باید چه موضوعاتی را در اولويت قرار دهد؟

 

ضرورت ایجاد همدلی و رفع شکاف اجتماعی مناطق شهر

 

فاصله طبقاتی تنها به حوزه مالی مختص نیست بلکه گاها درونیات افراد از هم فاصله میگیرد، مثلا در منطقه ولیعصر برخی سطل های زباله به شکل زیرزمینی است که بوی نامطبوع متصادر نمیگردد اما در پایین شهر سطل های به صورت روزمینی و در سطح خیابان قرار دارد

این تفاوت های که در موارد دیگری هم مانند جدول های خیابانی قابل مشاهده است به شکاف طبقاتی دامن میزند

برای جلوگیری از این موضوع، حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری میتواند قدم های بردارد که در پروژه های عمرانی اینگونه مسائل در لحاظ گردد

 

کودکان قشر فراموش شده در نگرش مدیریت شهری 

 

متاسفانه خانه تئاتر، مسجد، پارک و کتابخانه هایی مختص به کودکان وجود ندارد؛ حتی در بزرگ ترین پارک تبریز همان ائل گلی شهربازی مختص کودکان وجود ندارد.

باتوجه به فرمایش حضرت امام خمینی "دبستان را دریابید که دانشگاه دیر است" متوجه می‌شویم که ما عملا به اصل موضوع کم توجه بوده ایم

 

در کشورهای اروپایی در هر منطقه که شهربازی ایجاد می‌کنند از کودکان نظرسنجی صورت میگیرد، شاید مثلا در یک منطقه برای شهربازی، رغبت و علاقه ای در کودکان به یک وسیله بازی وجود نداشته باشد اما ما چندین مورد از آن را فراهم کرده باشیم که عملا بلااستفاده میماند

 

توجه به زمان شهروندان 

اولا در سیستم حمل ونقل باید تنوع بیشتری ایجاد کنیم مثلا در استانبول تراموا، متروبوس، مترو، اتوبوس و ون وجود دارد؛ متاسفانه در برخی خیابان های شهرمان حمل ونقل عمومی وجود ندارد و باید آن را ایجاد کنیم

 

مثلا در فرانسه در ایستگاه های اتوبوس تابلوهایی نصب شده که متصل به جی پی اس اتوبوس بوده و نشان میدهد چه زمانی اتوبوس به ایستگاه میرسد و مردم میتواند مدیریت زمان کند، ما نیز میتوانیم با استفاده از سیستمی که برای تاکسی های اینترنتی هست آن را در اتوبوس نیز اجرا کنیم تا شهروندان زمان خود را مدیریت کنند

 

کاهش هزینه حمل ونقل عمومی با استفاده از تبلیغات

 

در کشورهای غربی در ابتدا و انتهای اتوبوس ها مانیتور وجود دارد که از تمام وقت تبلیغات انجام میدهد، به عبارتی شرکت حمل ونقل موظف است تبلیغات کرده و درآمد تبلیغات را از کرایه کم نماید و این باعث می‌شود حمل و نقل عمومی با حداقل قیمت ارائه شود

 

لزوم ایجاد حیات شبانه در تبریز برای گردشگری داخلی

 

در بحث گردشگری لزوما گردشگران خارج استانی مطرح نیست بلکه اهالی تبریز مورد توجه است، متاسفانه خود اهالی تبریز، از تبریز گردی استفاده نمیکند، مردم در طول روز درگیر مسائل کاری و دغدغه های روزمره هستند و ما میتوانیم یک منطقه به عنوان حیات شبانه در تبریز ایجاد کنیم و تعدادی ساندویچی، اسنک و از این قبیل، بتواند ۲۴ ساعته خدمات ارائه کند و افراد هنرمندی با همکاری کانون تئاتر و کانون موسیقی تبریز وجود داشته باشد تا برای شهروندان فراغت و آرامش فکری ایجاد شود

 

لزوم ایجاد سینماهای خانوادگی در تبریز

 

در تبریز نهایتا ۴،۵ سینما وجود دارد که دسترسی خانواده به آن سخت است، ما میتوانیم سینماهای محلی کوچک ایجاد کنیم تا برای خانواده ها دسترسی اسانی داشته باشد.

 

پارک های محله ای موضوع مهمی در بحث جامع شناسی است و می‌تواند با دسترسی آسان در ایجاد سلامت روانی شهروندان نقش مهمی ایجاد کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :