مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: یکی از منابع اصلی آلودگی رودخانه حفاظت شده کرج، ساخت و سازهای غیرمجاز و واحدهای خدماتی واقع در حریم و بستر این رودخانه است.
کد خبر: ۹۶۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳ 02 June 2021

به گزارش «تابناک البرز» فردین حکیمی در خصوص آلودگی رودخانه حفاظت شده کرج گفت: رودخانه حفاظت شده کرج به دلیل عبور از صخره ها و شیب بالا همراه با تلاطم و جوش و خروش بوده و به همین دلیل از ظرفیت خودپالایی بالایی برخوردار است.
وی اظهار داشت: این موضوع بر ارزش حفاظتی آن افزوده است اما متاسفانه گردشگران به حدی با این رودخانه بد رفتاری کرده اند که  وضعیت کیفی رودخانه را  تاحدود زیادی تحت تاثیر قرار داده است.
حکیمی گفت: عامل اساسی نگران کننده در رودخانه کرج، ورود  فاضلاب های بهداشتی بوده و تقریبا وجود  فاضلاب های شیمیایی که ناشی از فعالیت صنعت می باشد در این حوزه نداریم.
وی اصلی ترین منابع آلاینده این رودخانه را ناشی از فعالیت های  مسکونی و روستاها دانست و گفت: آلایندگی این منابع عمدتا در ۲ بخش فاضلاب های بهداشتی و آلودگی های ناشی از نشت مواد  نفتی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در خصوص آلودگی های نفتی این رودخانه بیان داشت: عمده اتفاقاتی که منجر به نشت مواد نفتی به رودخانه می شود سهل انگاری سرایداران ویلاهای مسکونی در زمان سوخت گیری مخازن ذخیره سوخت و یا به دلیل پوسیدگی لوله ها و یا مخازن ذخیره سوخت ویلاها و مراکز خدماتی مستقر در حاشیه رودخانه می باشد.
وی تصریح کرد: تراکم ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه و عدم دسترسی به حاشیه رودخانه ، نظارت و پایش کارشناسان محیط زیست را دچار مشکل کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: در زمان حاضر در محدوده پایین دست سد کرج واحدهای خدماتی و مسکونی متعددی در حریم و بستر رودخانه کرج استقرار دارند که بر اساس قانون توزیع عادلانه آب نیازمند تعیین تکلیف قانونی و ساماندهی می باشند.
وی اضافه کرد: هر کدام از این واحدها بر اساس نوع کارکرد خود، فاضلاب تولید می کنند و به جهت تامین گرمایش نیز، نیازمند سوخت مایع هستند لیکن با توجه به عدم امکان ایجاد سیستم های کنترلی فاضلاب از سوی تک تک واحدهای مسکونی وخدماتی، بهترین راهکار احداث سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی بر اساس شرایط توپوگرافی منطقه  و شاخص های جمعیتی می باشد.
حکیمی گفت: ایجاد سیستم تصفیه خانه یکی از تکالیف مهم وزارت نیرو در اجرای مصوبات شورایعالی امنیت ملی بوده که به آن تاکید شده  اما این مهم در حال حاضر فقط در تعداد محدودی از روستاها مثل روستای سرودار و پورکان انجام شده است.
وی افزود: هر چند وضعیت عملکردی این تصفیه خانه ها عمدتا منطبق با استانداردهای محیط زیست نبوده ولی ضمن کاهش میزان بار آلودگی فاضلاب های خانگی از ورود مستقیم فاضلاب به رودخانه و منابع آب های زیرزمینی جلوگیری خواهد کرد.

در زمان حاضر حدود ۱۵۰ واحد خدماتی در حریم رودخانه کرج در حال فعالیت هستند و ۵۶ روستا نیز در این منطقه وجود دارد و این در حالی است که آمار دقیقی از واحدهای صنفی فعال درحریم رودخانه وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار