سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی ۷ نامزدی هستند که برای کسب کرسی عالی پاستور با یکدیگر رقابت می‌کنند و تلاش دارند تا از رسانه ملی و رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، شناخت بهتری از خود به مردم ارائه دهند.
کد خبر: ۹۶۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶ 01 June 2021

سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی ۷ نامزدی هستند که برای کسب کرسی عالی پاستور با یکدیگر رقابت می‌کنند و تلاش دارند تا از رسانه ملی و رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، شناخت بهتری از خود به مردم ارائه دهند.

 
به گزارش «تابناک»، از چهارم خرداد که اسامی ۷ نامزد احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان اعلام و رسانه‌ای شد، فعالیت‌های انتخابات نیز حالت جدی‌تری به خود گرفته است.

طبق اعلام شورای نگهبان، سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، امیرحسیت قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی ۷ نامزدی هستند که تلاش دارند تا از رسانه ملی و رسانه‌های مجازی و شبکه های اجتماعی شناخت بهتری از خود به مردم ارائه دهند.

*رضایی: سال ۹۲ نسبت به سقوط پول ملی هشدار دادم/ کیک اقتصادی در حال کوچک شدن است

محسن رضایی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امروز (سه‌شنبه یازدهم خرداد) در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: امروز برای میتینگ دادن یا اینکه اتاق بازرگانی و اصناف را زینت المجالس بدانم اینجا نیامده‌ام، بلکه ما درد مشترکی به نام اقتصاد داریم و همه به دنبال توسعه اقتصادی ایران هستیم.

وی با بیان اینکه تنها کسی که در ۲۰ سال اخیر فریاد اقتصادی زده است من هستم، گفت: حتی در سال ۹۲ نسبت به سقوط پول ملی هشدار دادم و اعلام کردم که آمده‌ام ارزش پول ملی سقوط نکند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اسناد تاریخی در بهمن سال ۱۳۶۰ و وقتی که برای عملیات فتح المبین آماده می‌شدیم نشان می‌دهد، آنجا گفتم که در جنگ پیروز می‌شویم اما مطمئن باشید پس از جنگ ما را محاصره اقتصادی و اعراب را علیه ما متحد می‌کنند.

رضایی گفت: متاسفانه دهه ۹۰، دهه فرصت‌های از دست رفته است. ژاپنی‌ها نیز دو دهه گم شده در اقتصاد دارند؛ دهه ۹۰ نیز برای ما دهه از دست رفته است. در این دهه میانگین رشد اقتصادی صفر شد، میانگین تورم ۲۴ درصد بود که بدترین آن در سه سال گذشته است، میانگین رشد سرمایه ثابت خالص منفی پنج درصد بود و در ۵۰ سال اخیر برای اولین بار رشد استهلاک سرمایه از رشد سرمایه‌گذاری بیشتر شد. آمار نشان می‌دهد که کیک اقتصادی در حال کوچک شدن است.
 
*رئیسی: باید در نظام پولی و مالی کشور تجدیدنظر شود
 
آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط گفتگو با دوربین شبکه یک سیما در جمع خبرنگاران، درباره برنامه خود برای مقابله با قاچاق و واردات بی‌رویه اظهار داشت: باید با قاچاق به‌ویژه قاچاق سازمان‌یافته برخورد کرد اما اگر مشکل صرفا با برخوردهای پلیسی و قضایی حل می‌شد تاکنون باید قاچاق ریشه‌کن می‌شد. تاکنون با قاچاق کم برخورد نکرده‌ایم و در قوه قضاییه بیشترین دادگاه‌ها مربوط به برخورد با قاچاق کالاست، ولی باید حتماً ریشه قاچاق در دولت خشکانده شود‌.

وی با بیان اینکه باید در نظام پولی و مالی کشور تجدیدنظر شود تا قاچاق کالا برای قاچاقچی صرف نکند‌، افزود: پول قاچاق از کجا می‌آید؟ اگر پولی که صرف قاچاق می‌شود رهگیری شود، مشخص خواهد شد که بسیاری از منافع قاچاق از محل صادرات کسب می‌شود‌. برای جلوگیری از قاچاق باید پول ارز حاصل از صادرات وارد چرخه تولید شده و تولید را رونق دهد اما هدایت این پول‌ها به سوی دلالی، قاچاق سازمان یافته را شکل می‌دهد.

این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با طرح این سوال که چرا کسی بازگشت ارز صادراتی را پیگیری نکرده است، تصریح کرد: یکی از کارهای دولت مردمی، نظارت بر ارز حاصل از صادرات است تا به این وضعیت دچار نشویم که دولت چندی قبل اعلام کرد برخی صادرکنندگان پول‌های حاصل از صادرات را برنگردانده‌اند. تصاحب‌کنندگان این پول‌ها خیلی وقت است پول‌‌ها‌ را‌ برنگردانده‌اند اما سوال این است که چرا‌ هیچ‌کس بلافاصله موضوع را پیگیری نکرده که علت برنگرداندن‌ این پول‌ها چه بوده و اصلاً در کجا صرف شده‌ است؟ چرا آقایان به‌موقع نظارت نکرده‌اند که میلیاردها از این مسیر از دست نرود و بعد مجبور نباشیم مسئله را با برخورد قضایی حل کنیم؟

رئیسی گفت: بسیاری از آنچه امروز به‌عنوان پرونده فساد و قاچاق به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود محصول عدم اقدام به موقع و فقدان نظارت صحیح دولت است. یکی از کارهایی که دولت آینده برای اصلاح این روند انجام می‌دهد، پیوند سامانه‌های الکترونیک بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان بنادر و کشتیرانی و گمرکات برای نظارت بر خط بر کل روند تبادلات پولی و کالایی کشور است.
 
وی عنوان کرد: مردم یک‌روز می‌شنوند که کالا در گمرک دپو شده و یک‌روز اعلام می‌شود که ارز حاصل از صادرات برنگشته و برایشان‌ سوال است که مگر کشور سامان ندارد که هر روز یک مسئله عجیب و غیرقابل باور مطرح می‌شود؟ با نظارت دقیق بر زنجیره تأمین، تولید، توزیع و مصرف کالا، قاچاق به طور جدی کاهش می‌یابد و دولت آینده این مسئله را با جدیت دنبال می‌کند.

کاندیدای ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: دولت نباید در بازار دخالت کند و هر روز با تغییر بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تصمیمات متناقض بازار را متلاطم کند اما نظارت از وظایف اصلی دولت است.
 
*همتی: مشکلات به خاطر حضور رئیس جمهور سیاستمدار است
 
عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در برنامه رادیویی شمارش معکوس که از رادیو ایران پخش شد، گفت: علت اینکه تاکنون مشکل داشتیم، حضور رئیس جمهور سیاستمدار و سیاست بر اقتصاد حاکم بود، من می‌خواهم عکس این قضیه اتفاق بیفتد و اقتصاددان بر سیاست حاکمیت پیدا کند. مهمترین برنامه من کنترل نقدینگی است.

همتی خاطرنشان کرد: میانگین رشد اقتصادی کشور در سه دهه گذشته، نزدیک به ۳ درصد و برنامه بلند مدت ما این بود که این نرخ باید سالانه ۸ درصد باشد. سرمایه گذاری که مهمترین رکن اساسی رسیدن به این رشد اقتصادی در کشور است، متاسفانه از سال ۸۲ تاکنون هیچ تغییری نکرده است. دومین مساله مهم اقتصادی حل معضل تورم است. به طور میانگین در سی سال گذشته، نرخ رشد تورم در کشور ۲۰ درصد بوده است که باید گفت تعداد کشور‌هایی با این نوع تورم در دنیا بسیار اندک هستند. چرا باید کشوری با این همه منابع و امکانات اقتصادی، این همه رشد قیمت کالا‌ها را شاهد باشد. سومین اولویت اقتصادی دولت من، اصلاح نرخ بیکاری است که معمولا بالای ۱۰ درصد است و فرصت‌های اشتغال به شدت کاهش پیدا می‌کند. ادامه این روند دیگر امکانپذیر نیست.

*قاضی زاده هاشمی:  جزو هفت کشور بالای تورم در جهان هستیم

سیدامیرحسین قاضی از کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، صبح امروز (سه شنبه یازدهم خرداد) در برنامه انتخاباتی خود ـ که از رادیو  اقتصاد پخش شد ـ با بیان اینکه حاکمیت دولت را در بخش خصوصی و تعاونی حفظ می کنیم، گفت: فعالیت‌های اقتصادی را به اهلش می دهیم و به کسی که اهلیت دارد، اعتماد می کنیم. حال ممکن است این اهلیت متعلق به فرد باشد یا جمع یا شرکت خصوصی یا تعاونی. برای اینکه نظام سرمایه داری اتفاق نیفتد، باید به سمت صنف اقتصاد عمومی برویم. در حرکت اول اقتصاد مبتنی بر سازمان های دولتی را به سمت شرکتی بردیم.

وی  با بیان اینکه قوانین ضد انحصار باعث می شود، فاصله و شکاف طبقاتی عظیمی که امروز در کشور شاهد هستیم از میان برداشته شود، عنوان کرد: ضریب جینی نشان می دهد ما به سمت قطبی شدن جامعه می رویم.
وی درباره دیدگاه‌های خود در حوزه تولید کشور مسیری که باید برای ارتقای سطح ملی طی خواهد کرد، افزود: در حوزه رونق تولید چند اشتباه رایج داریم که تقریبا همه دولت های بعد از جنگ دچارش بودند و آن اینکه به سمت تاسیس بنگاه های بزرگ رفتند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه دولت‌ها گمان کردند حمایت از تولید یعنی دادن وام به مردم، تأکید کرد: اکنون موضوع مدیریت و بازار بازاریابی در حوزه تولید مساله مهمی است که فارغ از مشکلات نقدینگی با آن مواجهیم.

قاضی زاده ادامه داد: فکر کردند اگر بخواهیم قیمت ها را کنترل بکنیم، راهش تعزیرات و نظارت است، چون نظارت نیست و تعزیرات کارش را خوب انجام نمی دهد، گرانی ایجاد می شود.

وی گفت: ما سال ها میلیاردها دلار در خودروسازی ها سرمایه گذاری کردیم، بعد با یک نوسان ارزی متوجه می شویم این استقلال دروغ بیشتری نبوده است.

قاضی زاده هاشمی با تأکید بر اینکه اکنون جزو هفت کشور بالای تورم در جهان هستیم، گفت: این خودش کاملا ضد تولید است. بعضی ها فکر می کنند تورم بالا به معنای تفاوت نرخ ارز ناشی از نوع دامپینگی است که اتفاق می افتد و برای ما کشش تولیدی درست می کند. اگر این کشش تولیدی وابسته به نهادهای تولیدی داخلی باشد، شاید، یکی از نهادهای تولید روی آن تورم اثر می گذارد؛ اما وای به حال اینکه این تولید بخشی از نهاده هایش وابسته به خارج باشد.

* ابتکار خلاقانه محسن رضایی با تاسیس بانک طلا

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در برنامه ویژه گفت‌وگوی خبری شبکه دو، در تشریح برنامه‌های اقتصادی خود از ایده بانک طلا رونمایی کرد.

رضایی در تشریح طرح بانک طلا از لزوم ایجاد یک پشتوانه مستحکم و تازه برای افزایش ارزش پول ملی و حفظ ارزش واقعی دارایی های مردم، سخن گفت؛ اما لزوم ایجاد بانک طلا چقدر است؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار