این روزها با توجه به اینکه ستاد ملی کرونا اعلام کرده است مستاجران جابجا نشوند بین موجر و مستاجران کرج تعارضاتی به وجود آمده است.
کد خبر: ۹۶۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ 01 June 2021
سایه سنگین نرخ‌های کاذب بر بازار مسکن/ وقتی مالکان علی رغم رکود معاملات و تورم از نرخ های نجومی کوتاه نمی آیند!!
به گزارش «تابناک البرز» «قرارداد مستأجران بعد از تیرماه به صورت خودکار تمدید می‎‌ شود»، این خبری بود که ۱۶ فروردین سال جاری توسط معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام شد.
علی قائدی با اشاره به تمدید خودکار اجاره ‌نامه‌ ها در سال جاری اظهار کرد:‌ مالکان به دلیل تمدید خودکار قرارداد، نمی‌ تواند حکم تخلیه بگیرند و بعد از پایان قرارداد مستاجر موظف نیست خانه را تخلیه کند و توسط مراجع قضایی حکم تخلیه صادر نخواهد شد.
و اما بر اساس اعلام رئیس اتحادیه املاک کرج، مالکان واحدهای مسکونی می توانند قرارداد اجاره را تا سقف ۲۰ درصد افزایش و به مدت یکسال تمدید کنند در غیر اینصورت مستاجران می توانند از مالکان شکایت کنند.
به گفته محمد قمی، تنها درصورتی که مالک، ملک مورد نظر را برای اعضای خانواده بخواهد و یا ملک را فروخته باشد، شورای حل اختلاف بر اساس مستندات موجود، با قراردادن دو تا سه ماه مهلت برای مستاجر، حکم تخلیه را صادر می‌کند.
اگر چه بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تمدید قرار داد باید صورت گرفته و درصد خاصی به کرایه و رهن اضافه می شود اما بازدید میدانی خبرنگار تیتریک از برخی اتحادیه املاک در کرج نشان می دهد بسیاری از صاحبان ملک اعتقادی به مصوبه مذکور ندارند.
حسین صابری یکی از املاک داران کرج می گوید؛ "متاسفانه ماه هاست که مسکن در رکود قرار دارد و دیگر مراجعه ای به املاک برای خرید ملک نمی شود، اگر بعضا مراجعاتی داشته باشیم مشتری انتظار دارد خانه را با قیمت پائین خریداری کند اما با توجه به تورم، دیگر مالکان مسکن را با قیمت پائین تر به فروش نمی رسانند.
اجاره بهای خانه هم نسبت به سال گذشته ۷۰ الی ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است، از طرفی با توجه به اینکه ستاد ملی کرونا اعلام کرده است مستاجران جابجا نشوند بین موجر و مستاجر مشکلات و تعارضاتی به وجود آمده است.
برخی از مالکان که منصف هستند قرارداد را با مستاجر تمدید می کنند اما برخی هم با بهانه های مختلف اعم از اینکه ملک را فروخته ام، فرزندم یا خودم قصد سکونت در واحد را داریم به دنبال عدم تمدید قرارداد را دارند.
متاسفانه املاک ۴ ماه اخیر را هیچگونه درآمدی نداشته اند، مصوبه افزایش ۲۰ درصدی رهن و اجاره صرفا توسط مالکان خوش انصاف رعایت می شود، الیته تا کنون شاهد تمدید قرار داد با این قیمت نبوده ایم و اغلب صاحبان مسکن تعرفه دلخواه خود را اعلام می کنند.
زمانی که در یک مجتمع ۱۲واحدی، ۲ واحد تخلیه شده است و مالک مسکن خود را با افزایش قیمت ۷۰ درصدی اجاره بها نسبت به سال گذشته به مستاجر می دهد، سایر موجران را هم ترغیب می کند تا با بهانه های متعدد مستاجران قبلی خود را جواب کنند.
متاسفانه مصوبه ۲۰ درصدی افزایش رهن و اجاره در جامعه ساری و جاری نشده است، یک آپارتمان ۸۰ متری ۱۶۰ میلیون و بالاترین قیمت ۲۲۰ میلیون رهن است."
در خاتمه باید گفت؛ به نظر می رسد با وجود آنکه به دلیل رکود معاملاتی، ظرفیت رشد قیمت در بازار مسکن وجود ندارد هنوز بسیاری از مالکان از قیمتهای حباب گونه قبل کوتاه نیامده اند و هنوز سایه نرخهای کاذب بر این بازار سنگینی می کند.
برچسب ها: مسکن ، کرونا ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار