در بین استان‌هایی که مقصد سرمایه‌گذاران خارجی بوده‌اند، ۱۰ رتبه برتر همواره در اختیار استان‌های صنعتی کشور بوده است و استانی مانند کرمانشاه تا ۲ سال پیش هیچ جایگاهی در این جدول نداشت اما در سال‌های ۱۳۹۸ و ۹۹ ورق برگشت و اتفاقات خوبی برای استان رخ داد.
کد خبر: ۹۶۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴ 01 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از  ایرنا، افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، اثرات قابل‌ ملاحظه‌ای بر متغیرهای کلان اقتصادی کشور دارد اما در سال‌های متمادی، این سرمایه‌گذاری در ایران بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود و امکانات بالقوه بوده‌ است.

یکی از مهم‌ترین عواملی که روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در ایران با مشکلات بیشتری مواجه کرده، تحریم‌های اقتصادی و تجاری غرب علیه کشورمان بود؛ البته پس‌ از لغو برخی تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها، سرمایه‌گذاران خارجی تمایل بیشتری برای حضور در ایران نشان دادند به طوری که در ۶ سال اخیر حدود ۱۶.۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده است.

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۹ هم ۱۵۸ طرح با سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۲ هزار و ۴۶۹ میلیون دلار در کشور به ‌تصویب‌ رسیده که سهم صنعت ۹۰ و نیم درصد و سهم معدن و تجارت نیز به ‌ترتیب ۴.۴ و ۵.۱ درصد بوده‌ است.

از ۱۵۸ شرکت ثبت ‌شده خارجی ۶۳ شرکت با صددرصد سهام‌دار خارجی و ۷۸ شرکت به‌صورت مشارکتی با شرکای داخلی و ۱۷ مورد هم به ‌عنوان ترتیبات قراردادی بوده‌ است.

گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی، ساخت فلزات اساسی، ساخت کاغذ و محصولات کاغذی و فعالیت‌های پشتیبانی و کمکی حمل‌ و نقل بیشترین جذابیت را برای سرمایه‌گذاران خارجی داشته‌اند.

کشورهای چین، آلمان، امارات، کانادا و اتریش پنج کشور اول از نظر حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سال گذشته در ایران بوده‌اند.

جذب ۱۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۹۹ در کرمانشاه

جذب ۱۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۹۹ در کرمانشاه

جایگاه کرمانشاه

در بین استان هایی که مقصد سرمایه گذاران خارجی بوده اند، رتبه های برتر همواره در اختیار استان های صنعتی بوده است و استانی مانند کرمانشاه تا ۲ سال پیش هیچ جایگاهی نداشت اما در سالهای ۱۳۹۸ و ۹۹ به رتبه های مطلوبی دست پیدا کرد.

آب و خاک مناسب و کافی، همسایگی با اقلیم کردستان و بخش عربی عراق، تراکم جمعیتی با ترکیب مناسب جمعیت جوان و تحصیلکرده، وجود زیرساخت های مناسب از جمله سه کارخانه پتروشیمی تغذیه کننده، فرودگاه بین المللی و ریل قطار، ظرفیت بالای بخش دامداری و کشاورزی برای صنایع تبدیلی، ظرفیت های بهداشتی و درمانی توسعه توریسم سلامت، وجود چهار هزار اثر تاریخی و قابلیت های بالای گردشگری، وجود گمرک های فعال، مناطق ویژه اقتصادی و استقبال مدیریت ارشد استان از هر نوع سرمایه‌گذاری از مهمترین امتیازات استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه برای جذب سرمایه گذاران بویژه خارجی است.

موقعیت جغرافیایی استان به گونه ای است که یک جمعیت ۱۸ میلیونی را به فاصله ۲ تا سه ساعت تحت الشعاع خود دارد و حدود ۵۰ درصد از صادرات ایران به عراق از این استان انجام می شود که فرصت مناسبی برای صادرات به کشور عراق است.

سال ۹۸، رتبه سوم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در این باره با بیان این‌که تا سال ۱۳۹۸ حتی یک دلار سرمایه گذاری خارجی هم در استان انجام ‌نشده بود، گفت: در این سال استان کرمانشاه موفق شد ۱۳ درصد مجموع سرمایه‌گذاری خارجی صنعتی کل کشور را جذب کند.

«محسن دارابی» در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ما در این سال ۱۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی جذب کردیم و از این نظر در رتبه سوم کشور قرار گرفتیم.

کارخانه تولید کاشی و سرامیک با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی چینی ها در شهرک صنعتی زاگرس یکی از این طرح هاست که به گفته دارابی، برای یک هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد کرد. در طرح دیگر هم شرکت «فروآلیاژ متحد شرق آسیا» با هدف ساخت «کارخانه تولید سیلیکون و منگنز» ۱۰ میلیون یورویی در شهرک صنعتی اسلام آباد غرب استان سرمایه گذاری می کند.

دارابی با بیان اینکه اگر شرایط کرونایی نبود، این ۲ پروژه هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده بودند، اظهار کرد: هم‌اکنون کارشناس‌های شرکت چینی کار ساختمانی کارخانه تولید سیلیکون و منگنز را تا مراحل انتهایی پیش برده اند اما با توجه به این‌که این طرح، فرآوری مواد معدنی است، باید پیش‌ از پوشش دیوار و سقف، ماشین‌آلات آن نصب و مستقر شوند که هم‌اکنون در این مرحله قرار دارد.

دارابی گفت: این پروژه بی‌شک تا پاییز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس سازمان صمت استان کرمانشاه درباره آخرین وضعیت کارخانه کاشی و سرامیک نیز عنوان کرد: اسکلت فلزی این طرح به پایان رسیده و درحال پیشبرد واردات تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه هستند.

«هونان یاتا» سرمایه گذار پروژه تولید کاشی و سرامیک، سال ۹۸ در جریان تصویب طرح خود در کارگروه سرمایه گذاری استان کرمانشاه گفت: بخش های مختلفی از ایران را برای اجرای پروژه خود در نظر گرفتیم اما حمایت و استقبال خوب مدیران کرمانشاه ما را به این استان جذب کرد؛ امیدواریم بتوانیم با ساخت این کارخانه هم به کرمانشاه کمک کنیم و هم برای شرکت خود سودآوری داشته باشیم.

اشاره او به سخنان هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه بود که گفت: ما از دارایی و سرمایه های شما مثل سرمایه خود حفاظت می کنیم و نگران ریسک سرمایه گذاری در کرمانشاه نباشید.

سال ۹۹، رتبه نهم

دارابی عنوان کرد: استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۹ هم با جذب ۱۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی موفق به کسب رتبه نهم کشور شد.

او گفت: مهمترین سرمایه جذب در این سال، ورود یک شرکت آلمانی برای ساخت «کارخانه تولید پنل های خورشیدی» در استان با حجم سرمایه گذاری ۹۲ میلیون دلار بوده است که در صورت اخذ مجوز سرمایه‌گذاری دیگر واحدهای تولیدی مرتبط با این طرح، حجم کل سرمایه گذاری به ۳۵۰ میلیون یورو خواهد رسید.

دارابی درباره آخرین وضعیت طرح کارخانه ساخت پنل های خورشیدی عنوان کرد: جانمایی و خرید زمین پروژه به ‌طور کامل انجام‌ شده و طی ماه‌های آتی روی ریل پیشرفت خواهد افتاد.

چهار پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در دست اقدام

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه اقدامات لازم برای جذب و ورود این سرمایه‌گذاران به استان کرمانشاه در دست اقدام است، افزود: طرح «فرآوری سنگ آهن و کنستانتره(تولید گلوله های فولادی)» توسط یک شرکت چینی، «کشت انواع صیفی جات» از سوی یک سرمایه گذار هلندی، «پروژه فرآوری و سورتینگ روده و احشا انواع دام» توسط یک سرمایه گذار آلمانی و «پرواربندی، گاوداری شیری و شیلات» از سوی یک سرمایه گذار اقلیم کردستان عراق این چهار پروژه در دست اقدام است که امیدواریم مسیر ورود این سرمایه ها هموار و موانع و مشکلات پیش روی اجرای آنها رفع شود.

«امیرحمزه حیدریان» به درخواست سرمایه گذاری داخلی ۵۵۰ میلیارد تومانی در حوزه گلخانه استان هم اشاره کرد و افزود: قرار است بخشی از آورده این طرح توسط سرمایه گذار خارجی به صورت ارزی تامین شود.

به گفته او، این طرح در صورت تحقق به صورت مستقیم برای ۱۴۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

نرخ بیکاری استان امسال باید ۲.۵درصد کاهش یابد

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر و ۸۶ دهستان است.

مرکز آمار ایران ۲۲اردیبهشت امسال نرخ بیکاری سالانه را اعلام کرد که بر اساس آن بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٩,٦ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. این شاخص، نسبت به سال ١٣٩٨ ، ١.١ درصد کاهش یافته است.

گزارش مرکز آمار حاکیست که نرخ بیکاری استان کرمانشاه هم در سال گذشته ۱۴.۹ درصد بوده که کمترین نرخ بیکاری استان طی هفت سال گذشته است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که از میان ۳۱ استان کشور، ۱۶ استان نرخ بیکاری تک رقمی داشته‌اند که البته با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری کرمانشاه در دهه گذشته، این استان همچنان در بین استان های با نرخ بیکاری بالا قرار دارد و سومین استان بیکاری کشور است؛ با این حال نرخ بیکاری آن در پنج سال اخیر روند کاهشی نشان می دهد.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۵ تا ۲۲.۲ درصد هم بالا رفت و ۹.۶ درصد از میانگین کشوری بیشتر شد؛ در ادامه اما روند کاهشی آغاز شد و در سال ۹۶ به ۲۱.۷، ۹۷ به ۱۸.۷، ۹۸ به ۱۵.۷ و سال ۹۹ هم به ۱۴.۹ درصد کاهش یافته است.

طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه»، نرخ بیکاری استان در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ هم ۲.۵ درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. در سال ۹۸ با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بیکاری کرمانشاه کاسته شد و نرخ بیکاری آن پس از پنج سال دوباره به ۱۵.۷ کاهش یافت. سال ۹۹ اما این هدفگذاری محقق نشد.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال ۹۹ از سوی مرکز آمار ایران، ۱۴.۹درصد اعلام شد.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار