کم آبی بحرانی به پهنای کویر بر لب‌های خشکیده سمنان نقش بسته و این روز‌ها زنگ خطر آن نیز در اخبار به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۹۶۷۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶ 30 May 2021

به گزارش تابناک سمنان خشکسالی، کم آبی و ترک‌های به یادگار مانده از عطش زمین ، دشت‌های بحرانی که هر سال یک متر نشست می‌کنند، داستان تکراری سرزمینی است که لب‌هایش از تشنگی ترک برداشته و گویا هیچ تصویری صدای واعطش هایش را نمی‌شنود.

کمبود آب در استان کویری سمنان هر چند به یک قصه تکراری تبدیل شده، اما تلخ و ملال‌آور است ، شاید اگر به درد دل‌های زمین گوش کنید، متوجه شوید که جانش به لب رسیده و گویی غمباد گرفته است. زخمی که این روز‌ها بر تنش افتاده را نمی‌شود با هیچ مرهمی درمان کرد و آن را به حال اولش بازگرداند.

آسمان بخیل شده و بارانی نمی‌بارد، زمین این روز‌ها تشنه است، تشنه‌تر از گذشته و اینبار هم مروری بر قصه تکراری خشکسالی، کم آبی و ترک‌های به یادگار مانده از عطش زمین. بی آبی بلایی که می‌تواند خانمان سوز‌تر از هر جنگی باشد عاقبتی که سرنوشت همگان را تغییر می‌دهد و با خود درگیر می‌کند.

 

کم آبی بحرانی به پهنای کویر زنگ خطر را به صدا در آورد/کشت زیر پلاستیکی فرصتی برای جبران کمبود آب در سمنان

کاهش نزولات جوی زخم تازه‌ای بر درد‌های زمین می‌افزاید

حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: باتوجه به بررسی های انجام شده، نزولات جوی نسبت به سال گذشته ۶۳ درصد کاهش یافته است که این خود زخم تازه ای بر درد ها زمین می افزاید .

او بیان کرد: در صورتی که میزان بارندگی ها به همین صورت کاهش یابد و خشکسالی را به صورت دوره ای در سال های آینده نیز شاهد باشیم باید مدیریت منابع آب و صرفه جویی در مصرف اب بسیار ضروری است چراکه  هر انچه که اکنون از آن استفاده میکنیم از ذخیره سازی سدها از سال آبی گذشته است .

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان برنامه ریزی ها در حوزه سند سازگاری با کم آبی در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب استان انجام شده به گونه ای که برای گذر از تابستان و خشکسالی که در آن قرار گرفتیم باید حتما مصارف به گونه ای باشد که در سند لحاظ شده است.

حیدریان با بیان اینکه علاوه بر افت آبخوان ها در منابع ابی زیر زمینی استان ،کاهش آورد آب های سطحی را هم شاهد هستیم ابراز داشت: به کشاورزان سمنانی توصیه می شود بر اساس مصوبات جلسات شورای حفاظت منابع آب عمل کنند وبمنظور کاهش مصرف آب باید بعد از کشت زمستانه سطح زیر کشت بهاره کاهش یابد.

او اظهار کرد: کشاورزان باید متناسب با شارژ کنتورهای هوشمند از منابع آب زیر زمینی و میزان آبی که در اثر خشکسالی به آن ها تعلق می گیرد، استفاده و مدیریت کنند تا خشکسالی به آنان آسیب جدی وارد نکند .

کم آبی بحرانی به پهنای کویر زنگ خطر را به صدا در آورد/کشت زیر پلاستیکی فرصتی برای جبران کمبود آب در سمنان

مدیرعامل شرکت آب استان سمنان ابراز داشت: بر اساس آمار سالانه حدود یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون مترمکعب آب در استان سمنان تولید می شود که ۸۸ درصد آن در بخش کشاورزی، ۷ درصد مصارف خانگی و ۵ درصد در بخش صنعت مصرف می شود.

پایداری تولید در کشاورزی با حفظ منابع آبی در مناطق کویری 

سید حسن میرعماد رییس جهادکشاورزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: استان سمنان ،استان خشکی هست و میزان بارش های دریافتی بسیار کم است و در حدود ۵۰ درصد متوسط بارش کشور را دریافت می کند.

او اضافه کرد: بدلیل قرار گیری کشور ایران در کمربند خشک کره زمین ،آب مسئله پر اهمیتی است و باتوجه به اینکه کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد باید برای دستیابی به پایداری تولید بر روی حفظ منابع آبی مدیریت درست و جدی انجام شود.

 

رییس جهاد کشاورزی استان سمنان ضمن بیان اینکه جهاد کشاورزی استان سمنان اقداماتی را در این راستا آعاز کرده است و سند الگوی کشت و بهره وری آب در بخش کشاورزی استان تدوین و تصویب شده است بیان کرد :در این راستا  بیش از ۳۵ هزار هکتار از اراضی استان سمنان مجهز به سامانه نوین آبیاری شده است که حدود ۴ هزار مترمکعب صرفه جویی می شود .

کم آبی بحرانی به پهنای کویر زنگ خطر را به صدا در آورد/کشت زیر پلاستیکی فرصتی برای جبران کمبود آب در سمنان

تورج خوشبخت رییس اداره تولیدات جهاد کشاورزی سمنان هم در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: خشک‌سالی‌های متناوب سال‌های اخیر در استان سمنان نیز مزید بر علت شده تا کشاورزان  سمنانی به سمت روش های نوین کشت رفته و روش های نوین را جایگزین کرده اند که یکی از این روش ها کشت زیر پلاستیک است که مزیت های بسیاری از جمله صرفه جویی در مصرف آب از طریق جلوگیری از تبخیر سطحی خاک وحفظ رطوبت درعمق خاک دارد.

او هم چنین افزود: کاهش هزینه‌های تولید از طریق کاهش نیاز به نیروی کارگری وکاهش عملیاتی نظیر مبارزه با علف‌های هرز وکاهش مصرف نهاده ها، زود رس شدن محصول وعرضه خارج از فصل محصول به بازار وفروش محصول با قیمت مناسب وصرفه اقتصادی، امکان کشت دوم محصولاتی نظیر ذرت وکنجد وغیره پس از برداشت محصول جالیزی ونهایتاً حداکثر استفاده از پتانسیل تولید زمین از مهم‌ترین مزایای کشت زیر پلاستیک می‌باشد که کشاورزان را به این شیوه ترغیب کرده است.

کم آبی بحرانی به پهنای کویر زنگ خطر را به صدا در آورد/کشت زیر پلاستیکی فرصتی برای جبران کمبود آب در سمنان

کشت نایلونی تهدیدی جدی برای توسعه پایدار کشاورزی

خوشبخت ادامه داد: این شیوه از کشت در کنار مزایای بالا معایبی نیز دارد که نباید از آن غافل شد که از معایب آن می‌توان به باقی ماندن بقایای نایلون در زمین که ضمن ایجاد آلودگی در محیط زیست به مرور با قرار گرفتن بخشی ازآن‌ها در زیر خاک ومنطقه توسعه وفعالیت ریشه در رشد و نمو گیاه اختلال ایجاد کرده و از عملکرد زراعی می کاهند و رفته رفته یک قطعه زمین مرغوب وپربازده به زمین نامرغوب تبدیل می شود هم چنین جذب تشعشعات خورشیدی توسط نایلون باعث افزایش دما در زیر نایلون و داخل خاک شده واختلالاتی را در فعالیت ریشه وگیاه بوجود می‌آورد.

به گفته رییس اداره تولیدات جهاد کشاورزی سمنان سال‌هاست کارشناسان تبعات ناشی از رها شدن پلاستیک‌ها در طبیعت را به علت چرخه طولانی مدت بازیافت و آلودگی‌های زیست محیطی آنرا گوشزد می‌کنند، اما علی رغم این هشدار ها، تهدیدات زیست محیطی پلاستیک این مهمان ناخوانده طبیعت از سوی برخی از کشاورزان خیلی جدی گرفته نمی‌شود.

کم آبی بحرانی به پهنای کویر زنگ خطر را به صدا در آورد/کشت زیر پلاستیکی فرصتی برای جبران کمبود آب در سمنان

سیل و خشکسالی و آب و هوای بد از یک سو و مدیریت غلط و استفاده نکردن از تکنولوژی در راستای مدرن‌سازی، باتوجه به نبود زمان در احیای دوباره زمین‌های کشاورزی ضربات جبران ناپذیری بر این بخش زده است، هر نقصانی در بخش کشاورزی می‌تواند بخش بزرگی از اقتصاد را دچار مشکل می‌کند اما در استان کویری سمنان که خشکسالی میراث هزاران ساله آن است، کشاورزان به سمت تغییر الگوی کشت و روش‌های کشت نوین به جای روش‌های سنتی رفته اند که استفاده از روش کشت‌های زیر پلاستیکی یکی از راه‌های افزایش تولید در کم آبی‌های سال‌های اخیر بوده ، اما برای جبران و جلوگیری از خطرات و خسارات  بیشتر پلاستیک‌ها چه باید کرد؟

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار