علیزاده در پایان با اشاره به اینکه دولت با عدم انجام تکالیف قانونی خود در برنامه ششم توسعه اقتصاد کشور را متحمل ضرر کرده است، تصریح کرد: متاسفانه عدم انجام تکالیف قانونی دولت برای ایجاد نیروگاه‌ها به اقتصاد کشور هم ضرر و زیان بسیاری وارد کرده است.
کد خبر: ۹۶۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 30 May 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: «محسن علیزاده» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی«سلام تهران» شبکه پنج سیما با اشاره به اینکه مردم اعتمادشان را به بازار سرمایه از دست داده‌اند، گفت: تقریبا از 19 مرداد سال گذشته شاهد ریزش شاخص بورس بودیم. یکی از عمده دلایل این امر، اظهار نظر مسئولیتی است که در بازار سرمایه مسئولیت نداشتند.

وی افزود: رئیس جمهور وظیفه هماهنگی بین تمام کابینه‌های دولت جهت حمایت از بازار سرمایه را داشته است. اما به نظر بنده ایشان در جایگاه‌شان تا به امروز موفق عمل نکردند. این ناهماهنگی‌ها در خصوص عرضه ای تی اف یا بلوکی شرکت‌های پالایشی بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت شروع شد. بازار از همان نقطه شروع به ریزش کرد و مردم رفته رفته اعتمادشان را از دست دادند.

علیزاده در خصوص جایگاه بازار سرمایه در معادلات اقتصادی کشور، گفت: امروزه بازار سرمایه از حاشیه تبدیل به متن اصلی موضوعات شده و برای رفع مشکلات آن جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا برگزار می‌شود. این یعنی یک موضوع مهم و حلقه اصلی در اقتصاد ما است.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس افزود: بیش از 50 یا 60 میلیون نفر از مردم، درگیر این بازار شدند. بعد از برگزاری جلسه بین سران قوا و تصمیمات خوبی که گرفته شد؛ همچنان بازار نتوانسته روند مثبت پیدا کند. به تعبیر بنده تنها علتش از دست رفتن اعتماد بازار نسبت به تصمیمات مسئولین است. مهم ترین کاری که دولتمردان برای بهبود وضعیت اقتصادی باید انجام دهند، برگرداندن اعتماد به بازار سرمایه است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت ما را متهم به دخالت در امور می‌کند، عنوان کرد: نمایندگان مجلس وظیفه ذاتی خود می دانند که حقوق و سرمایه‌های مردم را حفظ و صیانت بکنند. اما ما هرجا خواستیم بر طبق چارچوب وظایف‌مان، در جلسات متعدد ورود جدی کرده، تذکرات مردم را منعکس کنیم و پیشنهاداتی را ارائه دهیم؛ متهم شدیم به اینکه مجلس به ما اجازه انجام کار صحیح را نمی‌دهد و دخالت می‌کند.

وی در ادامه توضیح داد: مجلس بارها اعلام آمادگی کرده تا در چارچوب وظایف خودش هر اقدامی که برای بهبود بازار سرمایه و حمایت از آن لازم است را انجام می‌دهد. در بودجه 1400 سعی کردیم که مصوبات‌مان، کم‌ترین آسیب را برای بازار سرمایه داشته باشد. بازار سرمایه یک بازاری است که باید به افق بلند مدت آن فکر کرد. با تغییر دولت و تغییر رویکرد حمایت از بازار سرمایه، حتما شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. مردم باید توجه داشته باشند که کدام یک از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظرات دقیق‌تر و کارشناسانه‌تری دارد. متاسفانه بعضی از نامزدها خودشان از علل اصلی ناهماهنگی در بازار سرمایه بودند.

علیزاده با اشاره به اینکه با تغییر دولت اوضاع بازار سرمایه بهبود خواهد یافت، تصریح کرد: بازارهای مالی، بازارهای پیوسته به هم هستند. نمی‌توان یک بازار را افزایش داد اما تبعات آن را نسبت به سایر بازارهای مالی نادیده گرفت. به طور مثال نمی توانیم نرخ سود سپرده‌ها را افزایش دهیم ولی تاثیر آن بر بازار سرمایه را نادیده بگیریم. لازم است که همه بازارهای مالی، موازی با هم کارشان را جلو ببرند. امید داریم که با تغییر دولت، اوضاع بهبود یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعی‌های اخیر برق، خاطرنشان کرد: دلیل عمده قطعی های اخیر برق این است که دولت محترم به تکالیف خود در برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد نیروگاه‌های جدید عمل نکرده است و ما با کمبود شدید تولید برق مواجه‌ایم.

وی گفت: طبق آمار بانک مرکزی کمتر از دو درصد برق تولیدی صرف استخراج رمز ارز می‌شود که عدد زیادی نیست. دولت در برنامه ششم توسعه قرار بوده ظرفیت تولید نیروگاه‌ها را از 75 هزار مگاوات، در طی پنج سال به 100 هزار مگاوات برساند. متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. در سال پایانی برنامه ششم توسعه هستیم و دولت تنها 5 هزار مگاوات از تعهدش را عملی کرده. ضمن اینکه قرار بوده 5 درصد از کل را هم به تولید انرژی تجدیدپذیر یا نیروگاه خورشیدی اختصاص دهد اما به این مورد هم عمل نکرده است. در حال حاضر این انرژی‌ها تقریبا کم‌تر از یک هزار مگاوات است.

علیزاده در پایان با اشاره به اینکه دولت با عدم انجام تکالیف قانونی خود در برنامه ششم توسعه اقتصاد کشور را متحمل ضرر کرده است، تصریح کرد: متاسفانه عدم انجام تکالیف قانونی دولت برای ایجاد نیروگاه‌ها به اقتصاد کشور هم ضرر و زیان بسیاری وارد کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار