رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ماجرای تحصیل دختر زاکانی در خارج از کشور و تولد نوه‌اش در سوئیس / رئیس ستاد انتخابات احمدی‌نژاد: با چشمانی گریان در انتخابات شرکت می‌کنم / ضرغامی: اصولگرا و اصلاح‌طلب آبرویی نزد ملت ندارند / وعده عجیب ۵۰۰ میلیون تومانی یک کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ و … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۷۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸ 27 May 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

صدر: مشارکت پایین امنیت ایران را به خطر خواهد انداخت

سیدمحمد صدر، دیپلمات سابق ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قطعا اگر مشارکت در انتخابات پایین بیاید به ضرر جمهوری اسلامی ایران و به ضرر انقلاب و مردم است چرا که حکومت جمهوری اسلامی ایران و حکومتی که جمهور مردم در آن نقش دارند، حکومتی است که توسط خواسته ها و مطالبات مردم شکل می گیرد. اگر به قانون اساسی نگاه کنید تمام مقامات رده اول کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند، یعنی انتخابات مساله ای بسیار مهم در تقویت جمهوریت نظام است و جمهوری اسلامی نیز بدون انتخابات معنی ندارد.سیدمحمد صدر، دیپلمات سابق ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اهمیت مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و تاثیر آن بر سیاست خارجی ایران می گوید: اگر انتخابات که در واقع تجسم عینی جمهوری اسلامی است پر شور برگزار نشود و درصد مشارکت پایین باشد به این معنی است که جمهوری اسلامی روز به روز ضعیف‌تر می شود و مردم در حال کناره گیری هستند و این پیامی مثبت به دشمنان جمهوری اسلامی از جمله براندازان و اسرائیل است که طمع کنند و به اقداماتی دست بزنند که تامین کننده منافع کشور نیست.

هاشمی طبا: بعید است اصلاحات از مهرعلیزاده حمایت کند

مصطفی هاشمی طبا درباره احتمال حمایت اصلاح طلبان از محسن مهرعلیزاده در انتخابات، اظهار کرد: بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد و فکر می کنم اصلاح طلبان در انتخابات بیشتر در نقش ناظر خواهند بود.این فعال سیاسی ادامه داد: مهرعلیزاده شانسی در انتخابات ندارد و بعید است اصلاح طلبان او را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند. مهرعلیزاده در لیست اولیه جبهه اصلاحات هم نبود.این فعال سیاسی در پایان گفت: اصلاح طلبان گزینه ای را معرفی نمی‌کنند البته حرف از تحریم انتخابات هم نخواهند زد. ممکن هم هست که اصلا اعلام نکنند که گزینه ای در انتخابات ندارند.

لاریجانی: دلایل ردصلاحیت را به من نگفتند

علی لاریجانی در نشست خداحافظی با رقابت‌های انتخاباتی در میان جمع محدودی از اعضای ستادش گفت: قائم‌مقام آقای جنتی گفته دلایل ردصلاحیت‌ها را به کاندیداها ارائه کرده‌اند، درحالی که به من هیچ نگفتند. واقعا متاسفم. مشکل‌شان چیز دیگری است؛ جور کردن دلایل ردصلاحیت، عجیب است. خوشحالم از این اتفاق؛ در جهت دیگر کار خواهم کرد. کار باید در راه اعتلای ایران باشد.ایرانِ قدرتمند نیاز به وفاق دارد؛ نه اینکه چند نفر بگویند جبهه انقلاب هستیم؛ یعنی بقیه نیستند؛ غلط است. باید وفاق در داخل را جدی بگیریم؛ والا باید لنگر انداخت به نیروی خارجی. بنی‌صدر هم رهبران صدر انقلاب را حذف کرد اما به خود آمدند و نگذاشتند. نباید مایوس شد.ما برای نگاه عقلانی به حکمرانی و اداره کشور بر اساس علم آمده بودیم. حکمرانی مطلوب بدون اقتصاد مطلوب ناممکن است؛ باید مردم زندگی قابل‌ پیش‌بینی داشته باشند. حکومت باید با مردم حرف روشن بزند.نهادهای حاکمیتی در پوشش حکمرانی عقلانی قرار گیرند. نباید خود را به رهبری متصل کنند، بلکه باید از عقلانیت برخوردار باشند و خودشان بتوانند از تصمیمات و اقدامات‌شان دفاع کنند.

کوشکی: اصلاح طلبان به دنبال مظلوم نمایی کاندیدا نداشتن هستند

تحلیل‌گر مسائل سیاسی به بیان توضیحاتی درباره ایدئولوژی جریان اصلاح طلب در انتخابات گفت: اصلاح طلبان هم اکنون به دنبال مظلوم نمایی هستند که ما کاندیدا و قدرت نداریم و مجبوریم که قدرت را به تندرو‌ها بسپاریم.محمد صادق کوشکی درباره ایدئولوژی جریان اصلاحات در انتخابات گفت: جبهه اصلاحات و راسا پدر خوانده‌های آن‌ها بعد از دوم خرداد به این نتیجه رسیدند که اگر خودشان مستقیما قدرت را به نام اصلاحات به دست بگیرند باید پاسخگوی مطالبات مردم در حوزه معیشت باشند. این همان رفتاری بود که در ادبیات اصلاحات به عنوان قابلمه به دست‌ها به کار می‌رفت. یعنی به جای اینکه به دنبال اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باشند باید به دنبال رفع مشکلات مردم باشند.استاد دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: اصلاح طلبان بعد از دوم خرداد به این نتیجه رسیدند که اگر بتوانند قدرت پنهان را به دست بگیرند یعنی قدرت بدون مسئولیت، هم پاسخگوی مشکلات اقتصادی مردم نخواهند بود و هم برنامه‌های فرهنگی سیاسی خود را می‌توانند بدون مشکل پیش ببرند.کوشکی افزود: این طرح را در دولت روحانی یعنی فردی که اصلاح طلب نبود، اما افکارش نزدیک به اصلاح طلبان بود استفاده کردند. در دولت روحانی دو لایه وجود دارد؛ یک لایه روحانی و حامیانش بودند که مجبور به پاسخگویی به مشکلات اقتصادی مردم بودند و مردم آن‌ها را مسبب مشکلات می‌دانستند و می‌دانند و لایه دیگر پدر خانواده‌های اصلاحات بودند که بدون نام و نشان نیروهای خودشان را در عرصه‌های فرهنگی، مثل وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی گذاشته بودند و برنامه‌های مد نظر خودشان را در عرصه سیاست و فرهنگ پیش می‌بردند.به گفته‌ این تحلیل گر مسائل سیاسی، اما اصلاح طلبان پاسخگو نبودند و پاسخگویی بر عهده ویترین انتخابات بود. در دوره قبل ریاست جمهوری جهانگیری ضامن حضور اصلاح طلبان در قدرت بود، در صورتی که ادعا می‌کرد قدرتی ندارد و نمی‌تواند مسئول دفترش را هم عوض کند. اما حضور جهانگیری در دولت روحانی تضمینی بود که اصلاح طلبان بتوانند به اهداف خود برسند و این اتفاق هم افتاد.

سخنگوی سپاه: هیچ کشوری در حوزه مجازی رهاتر از ایران نیست

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران گفت: به نظر من هیچ کشوری در حوزه مجازی رهاتر از ایران وجود ندارد و همه کشورهای دنیا برای فضای مجازی ملاکی دارند ولی متاسفانه یک مقدار ذوق زده هستیم و شاید هم متوجه نیستیم در این زمینه چی کار می‌کنیم. وی ادامه داد: در حالی که هیچ تسلطی روی شبکه‌های اینترت و فضای مجازی نداریم و از طرفی تمام همت خودمان را برای توسعه این امر گذاشتیم.سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: به نظر من هیچ کشوری در حوزه مجازی رهاتر از ایران وجود ندارد و همه کشورهای دنیا برای فضای مجازی ملاکی دارند ولی متاسفانه یک مقدار ذوق زده هستیم و شاید هم متوجه نیستیم در این زمینه چی کار می‌کنیم. سردار رمضان شریف امروز در همایش رکن چهارم مردم سالاری و نقش رسانه و فضای مجازی در تحقق حضور حداکثری در حسینه سپاه عاشورا با اشاره به اینکه سازمان یونسکو تعریف جدیدی از باسوادی ارائه داده است، اظهار داشت: در این تعریف سواد کلاسیک یا همان تربیتی در رده آخر این تعریف قرار می‌گیرد و به ترتیب سواد مالی، ارتباطی، عاطفی و رسانه ای در اولویت این تعریف قرار داد.وی افزود: مطابق تعریف جدید باسواد کسی است که بتواند از خوانده‌ها و دانسته‌های خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند. نخستین تعریف از سواد توانایی در خواندن و نوشتن بود و پس از چند دهه این تعریف شامل توانایی‌هایی همچون سواد عاطفی، سواد ارتباطی و حتی سواد رسانه‌ای شد.

پژمان فر: شورای نگهبان از قانون تخطی نکرد

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: شاقول شورای نگهبان برای احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، قانون اساسی است و ذره‌ای از آن تخطی نمی‌کند.نصرالله پژمانفر با بیان اینکه شورای نگهبان وظیفه قانونی خود را در بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری انجام داده است، گفت: شورای نگهبان صلاحیت نامزدی را رد یا تائید نمی‌کند بلکه صلاحیت‌ها را احراز می‌کند و طبق قانون نمی‌تواند ادله خود را در مورد عدم احراز صلاحیت داوطلبان اعلام کند.
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دارای پرونده‌هایی هستند که مانع تصدی مسئولیت سنگین ریاست جمهوری است.پژمانفر افزود: پیش از این مردم اعتراض داشتند چرا فردی مثل روحانی تأیید صلاحیت شده که باعث ایجاد مشکلات در کشور شده است؛ همین گروه امروز از رد صلاحیت برخی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری انتقاد می‌کنند.وی تصریح کرد: شاقول شورای نگهبان برای احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، قانون اساسی است و ذره‌ای از آن تخطی نمی‌کند.

اظهارات رئیس دولت اصلاحات درباره عدم احراز صلاحیت ها

رئیس دولت اصلاحات در واکنش به رد صلاحیت ها گفت: آنچه این روزها در جریان معرفی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است، ناشی از رویکرد، برداشت و اقدامی است که پیش از این هم عرصه را بر انتخاب مردم تنگ کرده و این‌بار بی‌پرده‌تر و بی‌پرواتر ظهور و بروز داشته است.‌ ‌مهم‌تر و تأسف‌آورتر از محروم‌ماندن بخش‌های مهمی از جامعه و جریان‌های مختلف از داشتن نامزدِ مطلوبِ خود آن است که میزان بودنِ رأی مردم و مبنا بودنِ آن برای نظام سیاسی نفی می‌شود و در واقع جمهوریت نظام که مبتنی بر رأی آزاد ملت است و روز به روز هم کم‌رنگ‌تر شده است.سیدمحمد خاتمی در پیامی به دومین کنگره سراسری حزب توسعه ملی ایران اسلامی تصریح کرد: “مهم‌تر و تأسف آورتر از محروم ماندن بخش‌های مهمی از جامعه و جریان‌های مختلف از داشتن نامزد مطلوب خود آن است که میزان بودن رأی مردم و مبنا بودن آن برای نظام سیاسی نفی می‌شود.‌”

وعده عجیب ۵۰۰ میلیون تومانی یک کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در توئیتی نوشت: وقتی رییس جمهور شدم با اولویت دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر خواهم کرد.سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در توییتی نوشت: وقتی رییس جمهور شدم با اولویت دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر خواهم کرد. هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن خود از این صندوق دریافت خواهند کرد.

کنایه ی معنادار فرزند آیت الله هاشمی خطاب به آملی لاریجانی

فاطمه هاشمی رفسنجانی در ادامه نوشت: هر چند این روال نظارت در انتخابات مختلف دوره های قبل نیز به ویژه انتخابات ریاست جمهوری، مرسوم شده و مسبوق به سابقه است، ولی در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، آش به قدری شور و غیرقابل هضم شده که حتی صدای اعتراض برخی خودی‌های هم طیف را هم، هرچند برای حفظ ظاهر، در آورده است و حامیان پروپاقرص این شورا نیز، لب به اعتراض و شکواییه باز کرده‌اند. اما روی سخنم در این مقال، اظهارات اخیر اخوین لاریجانی به ویژه جناب صادق لاریجانی به عنوان یکی از فقهای این شورا است که گفته‌اند:«در هیچ دوره‌ای مانند دوره اخیر، تصمیم شورای نگهبان را در احراز صلاحیت کاندیداها، تا این حد، غیر قابل دفاع ندیده‌ام.»هرچند اعلام این موضع، البته دیرهنگام و اذعان به بی‌عدالتی در شورای نگهبان، در این حد را نیز، باید به فال نیک گرفت، ولی سوال اساسی و ابهام بزرگ اینکه، جناب آقای صادق لاریجانی، آیا فکر نمی‌کنید برای اعتراض و گلایه از عملکرد دوستان خود در شورای نگهبان، کمی دیر و غیر قابل باور شده باشد؟! با شنیدن سخنان جناب صادق لاریجانی و بیانیه جناب آقای دکتر علی لاریجانی، پس از عدم احراز صلاحیت خود، ناخودآگاه به یاد مظلومیت افراد زیادی که در گذشته به ناحق رد صلاحیت شدند و صدای اعتراض و مظلومیتشان نیز به جایی نرسید، به ویژه مورد بسیار عجیب و غیر قابل باور در مورد آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی افتادم.فاطمه هاشمی در یادداشت خود به ماجرای رد صلاحیت پدرش پرداخت و نوشت: اگر در دوره‌های متعدد گذشته و اوج آن، دوره انتخابات یازدهم ریاست جمهوری که شخصیتی مانند آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را با ادعاهای واهی رد صلاحیت کردند، دیگران به ویژه آقای صادق لاریجانی، سکوت نکرده و صدای اعتراض و شکوائیه خود را در خود شورا و برای افکار عمومی ابراز می‌کردند، شاید، شاهد وقایع امروز و ادامه روند تصمیمات این شورا که حتی گلایه یکی از کاندیداهای اصلی هم طیف خود را نیز موجب شده است، نبودیم و این وضع و شرایط ناامید کننده برای دلسوزان واقعی نظام و کاهش مشارکت مردم در انتخابات، به وجود نمی آورد و اینگونه در انظار داخلی و مجامع سیاسی بین‌المللی، جمهوریت نظام که حاصل سال‌ها مجاهدت‌ها، شکنجه‌ها و تبعیدهای بزرگان و مبارزان واقعی نظام و خون صدها هزار شهید در قبل و بعد از انقلاب است، اینگونه صدمه نمی‌دید.

مهرعلیزاده خبر فارس را تکذیب کرد

محسن مهرعلیزاده به انتشار خبری در خبرگزرای فارس، مبنی بر اعلام حمایت جبهه اصلاحات از محسن مهر علیزاده به عنوان کاندیدای اختصاصی این جریان واکنش نشان داد.روابط عمومی ستاد محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در واکنش به انتشار خبری مبنی بر این‌که «‏جبهه اصلاح طلبان ایران پس از پایان نشست خود اعلام کرد که از محسن مهر علیزاده به عنوان کاندیدای اختصاصی حمایت می‌کند.» اعلام کرد:«‏اگرچه می‌دانیم انتظار بیهوده‌ای است، اما رسانه‌های وابسته به نهادهای خاص، بهتر است اخلاق حرفه‌ای را رعایت کرده و از خبرسازی به قصد تخریب و تفرقه بپرهیزند. مواضع و خبرهای مهندس مهرعلیزاده از طریق شبکه‌های اجتماعی ایشان به اطلاع ملت خواهد رسید.»

زهرا شیخی رئیس ستاد انتخاباتی قاضی زاده شد

نماینده مردم اصفهان در مجلس به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی انتخاب شد.سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد که زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی انتخاب شده است.متن مطلب کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره انتخاب رئیس ستادش به شرح زیر است:‏با افتخار خانم دکتر شیخی
فرزند عزیز شهید و پزشک نخبه، استاد دانشگاه، مادر سه فرزند، نماینده برجسته مجلس و از جوانان گام دوم را به عنوان ریاست ستاد انتخاباتی‌ام انتخاب کردم. شاید منشا نگاهی نو به جایگاه متعالی بانوان، نخبگان، جوانان، ایثارگران و مادران باشد.

مناظره توییتری همتی و زاکانی

به دنبال انتشار مصاحبه‌ای از عبدالناصر همتی که خود را در آن «صدای بخش اعظم معترض مردم» خوانده بود، علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توییتر پاسخی به وی داد که امروز با واکنش همتی مواجه شده است.روز گذشته (چهارشنبه - ۵ خرداد) عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگویی با تاکید بر این‌که برای حل مشکلات مردم برنامه دارد، اظهار کرد: «من صدای سوم هستم. صدای بخش اعظم خاموش مردم که متعرض به وضعیت موجود هستند.» پس از این سخنان بود که علیرضا زاکانی در توییتی خطاب به وی نوشت: «‏جناب آقای عبدالناصر همتی! فرمودید می خواهید صدای بخش اعظم خاموش و معترض به وضع اقتصادی موجود باشید و برای حل سریع مشکلات معیشتی مردم برنامه دارید! جنابعالی را از هم اکنون به ریاس بانک مرکزی دولت منصوب می نمایم! ماموریت نخست: افزایش ارزش پول ملی»امروز این واکنش علیرضا زاکانی با پاسخ همتی در توییتر مواجه شده که با استفاده از هشتگ «یار کمکی» خطاب به او، نوشته است:«آقای زاکانی! در ترم دوم دوره کارشناسی اقتصاد، به دانشجویان می‌آموزیم که ارزش پول ملی چگونه تعیین می‌شود و چه عواملی در آن تأثیر دارد.ان‌شاءالله اگر تا پایان انتخابات در صحنه بودید، در خصوص این بخش از ادبیات علم اقتصاد برای شما خواهم گفت.»

رهبر انقلاب: کسانی که رأی‌ندادن را ترویج می‎کنند دلسوز مردم نیستند

رهبر انقلاب فرمودند: به مردم عزیزمان عرض می‎کنم ملت عزیز ایران! انتخابات در یک روز انجام می‎گیرد امّا اثر آن در چند سال باقی می‎ماند، در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند به آنچه که درست و حق است و به کسی که شایسته است و بروید پای صندوق و رأی بدهید، به حرف این کسانی که ترویج می‎کنند که فایده‌ای ندارد، نرویم، نمی‎رویم پای صندوق رأی، اعتنا نکنید که این‎ها دلسوز مردم نیستند، کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمی‎کند.

مانع رئیس جمهور برای انتخاب وزیر زن چه بود؟

ابتکار در ادامه این گفتگوی رادیویی پاسخ نداد که رئیس جمهور در مشورت برای جذب وزیر زن به نتیجه نرسید و یا اینکه مجوز آن را دریافت نکرد اما خاطرنشان کرد: موانعی که باعث می شد تا خانمها در عرصه تصمیم سازی جدی حضور نداشته باشند در این دوره برداشته شد.عملا در حال حاضر هیچ بهانه ای برای جلوگیری از حضور جهان در عرصه تصمیم گیری وجود ندارد. امام (ره) اولین سفیر زن (مرضیه دباغ) را خودشان تعیین کردند تا این اواخر که خانم مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه شدند ما سفیر خانمی نداشتیم . در حال حاضر ۵ سفیر زن داریم که خانم دکتر ارشادی به عنوان معاون و سفیر ایران در سازمان ملل حضور دارد.وی که توقع داشت در این دوره از انتخابات داوطلبان زن هم تایید شوند اما این اتفاق نیفتاد! گفت: از آقای جنتی درخواست کردم خانم ها هم تایید صلاحیت شوند. به جهت ظرفیتی که در قانون اساسی دیده شده و برخی از خانم ها هم این ویژگی ها را دارند.

فعال اصولگرا: باید چاره ای بیاندیشیم که مردم پای صندوق رای بیایند

این فعال سیاسی تاکید کرد:این دوره از انتخابات مهم‌تر از دوره‌های قبل است به این دلیل که شرایط کشور و جهان متفاوت است. با توجه به فرمایشات رهبری انقلاب ما در پیچ تاریخی قرار داریم، در این شرایط اینکه چگونه بمانیم و چگونه ادامه دهیم، مهم است.منصوری ادامه داد:باید چاره ای بیاندیشیم که مردم را قانع کنیم که پای صندوق رای بیایند و اینکه چگونه سمت و سو را به سمتی ببریم که چه کسی می‌تواند در این مقطع کشور را اداره کند.

وی با بیان اینکه دنیا آماده تحول است و دنیا به اسلام نیاز دارد، گفت: بنده این موضوع را اغراق نمی‌کنم. اگر بتوانیم حرف خومان را بزنیم، سخن ما پذیرا دارد.عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز استراتژی آمریکا این است که نمی‌خواهند در منطقه حضور داشته باشند، بلکه استراتژی ‌آن‌ها حضور و نفوذ در اقیانوس آرام است.منصوری اضافه کرد: دنیا پس از راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور مردم را تجزیه و تحلیل میکنند، حتی برای شعارها تجزیه و تحلیل دارند. باید بدانیم که دنیا به تغییرات و موقعیت ما توجه دارد.وی با بیان اینکه اگر تغییرات مناسب صورت گیرد و این انحراف در مسیر انقلاب برگردد میشود به آینده بیشتر امیدوار بود.سفیر پیشین ایران در چین با تاکید بر اینکه باید وحدت بین نیروهای انقلابی را حفظ کنیم، اظهار کرد: انسجام نسبی در بین نیروهای انقلابی تحت هر شرایطی باید اتفاق بیافتد، باید بر روی انسجام بیشتر نیروهای انقلاب کار کنیم و برنامه داشته باشیم.

کدخدایی: عدم احراز صلاحیت به معنی بی‌صلاحیتی افراد نیست

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در توئیتر با بیان اینکه عدم احراز صلاحیت برخی افراد به معنی بی‌صلاحیتی آنان نیست، نوشت: بلکه به این معنا است که شورای نگهبان با توجه به گزارش‌ها، امکانات و آشنایی‌های خود نتوانسته صلاحیت آن فرد را تشخیص دهد، اگر چه ممکن است آن فرد صلاحیت بالایی هم داشته باشد.

ضرغامی: اصولگرا و اصلاح‌طلب آبرویی نزد ملت ندارند

عزت الله ضرغامی کاندیدای ریاست جمهوری یک هفته قبل از اعلام رسمی اسامی تایید صلاحیت شده ها در گفت وگو با روزنامه کیهان به طرح نظرات خود پرداخته بود که امروز این روزنامه گفت وگو را منتشر کرده است.

ضرغامی در بخش‌هایی از این مصاحبه گفت:

*اصولگرا و اصلاح‌طلب در این کشور آن‌قدر دستمالی شده که هیچ‌کدام آبرویی نزد ملت ندارند. به همین دلیل من می‌گویم که ملت عبور کرده و من هم سال‌هاست که معتقدم باید از این تقسیم‌بندی عبور کنیم.

*سوداگرانی وجود دارند که به نام «اصلاح» و به نام «اصول» مدت‌هاست این ملت بی‌پناه را گروگان خودشان گرفته‌اند. ما باید با همان فرهنگی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید می‌کنند، به «جبهه انقلاب» اصالت بدهیم و از دعواهای قبیله‌ای بیرون بیاییم.

*مطمئناً اصولگرایی اگر گرایش به اصول انقلاب باشد عالی است و اگر اصلاح‌طلبی هم آن اصلاح‌گری باشد که امام حسین(ع) به‌عنوان فلسفه انقلابش مطرح کرد حتماً ضروری است. اساساًً زیر میز زدن برای اصلاحات است.

*من وقتی برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور حضور یافتم، حداقل ۲۰ دقیقه برای ثبت‌نام معطل شدم چرا؟ برای اینکه با وجود حجم زیادی از کامپیوترها و امکانات، مدارک شناسایی و سجلی و شماره کد ملی و... را ارائه کنم. درحالی‌که بایستی همین که اثرانگشت من را ثبت می‌کردند تمام این اطلاعات در سامانه آنها ظاهر شود.

قالیباف: برای انجام وظایف مصمم تر شدیم

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: الطاف رهبر معظم انقلاب در حق مجلس یازدهم و کارآمد و پرتلاش شمردن آن از سوی ایشان، نمایندگان را درایفای وظایف نمایندگی وحل مشکلات مردم مصمم‌تر خواهد کرد. وی تاکید کرد: مراقبت ازآسیب‌های ایفای وظیفه نمایندگی که توسط ایشان انذار داده شد، عهد جمعی ما با مردم در ۳سال پیش رو خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات احمدی‌نژاد: با چشمانی گریان در انتخابات شرکت می‌کنم

رئیس ستاد انتخابات احمدی نژاد گفت: فرمایشات رهبری فصل الخطاب است؛ انتخابات پرشور دشمن را مایوس و دوستان را دلگرم می کند بطور قطع و یقین دشمن را شاد نخواهیم کرد.نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس و رئیس ستاد مردمی احمدی‌نژاد همچنین ابراز داشت: تحریم و قهر زیبنده و شایسته ما نیست و در انتخابات شرکت خواهم کرد. وی افزود: فعلا تصمیم نگرفته‌ام به چه کسی رای دهم و فقط بواسطه اینکه مقید به مرزها و پایبند به نظام، انقلاب و رهبری هستیم با چشمانی گریان در انتخابات شرکت می‌کنم. علیرضا بیگی اذعان داشت: برای اینکه دشمن شاد نشود چاره‌ای جز شرکت در انتخابات نداریم و در این اصل تردیدی نیست؛ اما تصور نمی کنم با کاندیداهایی که تائید صلاحیت شده اند تغییری که به دنبالش بودیم در وضعیت کشور ایجاد شود!

جهانگیری: شورای نگهبان کار را برای من آسان کرد

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی در مقام مقایسه اعلام می‌کنند که در فلان کشور هم میزان مشارکت پایین است، اما باید بدانیم که پایگاه و تکیه‌گاه ایران در تهدیدات متعدد منطقه‌ای و بین المللی، باید همواره بر مردم کشور متکی باشد و در انتخابات است که حضور و مشارکت واقعی مردم نمایش داده می‌شود و به همین دلیل تا امروز دفاع و حمایت از مشارکت حداکثری یک راهبرد غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی بوده و خدا نکند که روزی این راهبرد تغییر کند و گفته شود که مهم نیست چند نفر در انتخابات شرکت کنند بلکه مهم این است که انتخاب و نتیجه مدنظر ما حاصل شود.

معاون اول رئیس جمهوری:
*تا امروز دفاع و حمایت از مشارکت حداکثری یک راهبرد غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی بوده و خدا نکند که روزی این راهبرد تغییر کند
*سال ۹۲ آقای هاشمی به من گفت که تصور نکنید که با رد صلاحیت، تغییری در ارتباطم با جمهوری اسلامی ایجاد می‌شود
*می‌خواستم بیایم که بگویم بانیان وضع موجود چه کسانی هستند و چه کسانی این وضعیت را برای مردم درست کرده‌اند
*شورای نگهبان کار را برای من آسان کرد و با این اتفاق تکلیف از دوش من برداشته شد
*بعد از ظهر دوشنبه یکی از مقامات امنیتی با حضور در دفترم اطلاع داد که چنین تصمیمی گرفته شده و من با کمال آرامش به او گفتم که من شخصا از این تصمیم خوشحالم ولی حتما برای کشور این رد صلاحیت‌ها گران تمام خواهد شد.
*امروز کشور شرایط دشواری دارد و در میان کاندیداها کسی را نمی‌بینم که بتواند با تکیه بر توانایی و تجربه خود به حل این مسائل کمکی کند

ماجرای تحصیل دختر زاکانی در خارج از کشور و تولد نوه‌اش در سوئیس

ستاد علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که «دوتابعیتی‌ بودن فرزند علیرضا زاکانی صحت ندارد.»متن اطلاعیه ستاد علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

اخیراً شایعات و شبهاتی درباره محل سکونت و تحصیل دختر علی زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و تولد نوه وی در خارج از کشور، توسط برخی از کانال‌های تلگرامی و کاربران در فضای مجازی منتشر شد.

بر این اساس ادعا شد که دختر علیرضا زاکانی دوتابعیتی بوده و در کشور سوئیس ساکن است. اما واقعیت این است که شایعه دوتابعیتی‌بودن و سکونت دائم در سوئیس صحت نداشته و وی حدود یک‌سالی ‌است که پس از اتمام تحصیل به کشور بازگشته است.

همچنین‌ مشخص شد دختر دکتر زاکانی در سال ۱۳۹۵ از رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شده است. سپس در رشته «علوم اجتماعی محاسباتی» که معادلی در دانشگاه‌های ایرانی ندارد؛ در دانشگاهEPFL سوئیس و به جهت سابقه ممتاز تحصیلی به صورت رایگان مشغول به تحصیل شده است.

لازم به‌ذکر است که وی هیچ‌گونه بورسیه‌ تحصیلی از داخل و خارج ایران دریافت نکرده و هیچ تعهدی نسبت به دانشگاه و کشور محل تحصیل ندارد.

جلیلی با پیشنهاد پخش کالاهای ضروری به مردم شروع کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی دولت می‌خواهد در شرایط خاص، گوشت مرغ توزیع کند، به‌جای به‌صف کردن مردم، می‌تواند با استفاده از شبکه مویرگی فروشندگان خرد و همچنین سامانه‌های اطلاعاتی به توزیع کالاهای اساسی در شرایط خاص بپردازد.سعید جلیلی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخشی از یک گفتگوی تصویری پیرامون مسئله معیشت، با توضیح مثالی از نظام توزیع فوق هوشمند در سبد مطلوب غذایی، گفت: وقتی دولت می‌خواهد در شرایط خاص، گوشت مرغ توزیع کند، ‌میتوان مثل کاری که دولت فعلی کرد مردم در مکان‌های مشخصی صف بکشند و در انتظار بمانند؛ اما راه دیگر این است که دولت با استفاده از شبکه مویرگی فروشندگان خرد و همچنین سامانه‌های اطلاعاتی به توزیع کالاهای اساسی در شرایط خاص بپردازد.جلیلی ادامه داد: در این صورت نه تنها کرامت مصرف‌کنندگان حفظ خواهد شد بلکه فروشندگان خودشان در این امر از یکدیگر سبقت می‌گیرند و سعی دارند تا مشتری بیشتری جذب کنند.وی افزود: این کار نیاز به سخت‌افزار ندارد و با همین زیرساخت فعلی می‌توان آن را اداره کرد.جلیلی با بیان اینکه دولت الکترونیک به معنای دیجیتالی شدن داده‌ها نیست، تصریح کرد: دیجیتالی کردن داده‌ها و تقاطع اطلاعات مراحل اولیه دولت الکترونیک است؛ دولت می‌تواند با زیرساخت‌های موجود وارد مراحل هوشمندسازی و فوق هوشمندسازی خدمات بشود.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: لازمه تکمیل مراحل دولت الکترونیک، اشراف به موضوع و تمرکز برای به ثمر رساندن آن است؛ حال آنکه همه‌ دولت‌ها خواهان ارتقاء سطح ارائه خدمات به مردم هستند.

همتی: چهار سال بیشتر نمی‌خواهم در ریاست‌جمهوری بمانم

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه فرق دولت من با دولت فعلی هم در اعضا و هم در سیاست‌ها خواهد بود،اعلام کرد: ۴ سال بیشتر نمی‌خواهم در ریاست جمهوری بمانم.عبدالناصر همتی پس از ضبط نخستین برنامه تبلیغاتی خود در ساختمان سیمای رسانه ملی در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور او در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، گفت: تأکید می‌کنم که این دولت اگر تشکیل شود اولین دولتی است که رئیس آن اقتصاددان است.وی با بیان اینکه در برنامه تبلیغاتی توضیح دادم که مشکلات اقتصادی مردم چیست و شاخصه‌های مشکلات و راهکارهای حل آن را توضیح دادم، افزود: من حتما در چهار سال برنامه‌هایی را که گفتم اجرایی می‌کنم و معتقدم که چهار سال بیشتر رئیس‌جمهور نیستم و باید در این مدت برنامه‌ها را انجام دهم.کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: هدفم این است که دولت فنی باشد و نه سیاسی یعنی اموراتی مانند بودجه نباید سیاسی باشد. اگر تشخیص مردم این باشد که من می‌توانم این برنامه‌ها را انجام دهم قطعا به من رای خواهند داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :