مدیر امور بهره برداری سد مخزنی جره از کاهش بی سابقه حجم آب مخزن در این سد خبر داد.
کد خبر: ۹۶۷۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳ 27 May 2021

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، مدیر امور بهره برداری سد مخزنی جره در جمع خبرنگاران؛ گفت: سدمخزنی جره یک سدی خاکی با هسته رسی است که در 35 کیلومتری شمال رامهرمز قرار گرفته و مخزن آن با ظرفیت 260 میلیون مترمکعب، آب کشاورزی 22 هزار و 300 هکتار از اراضی دشت رامهرمز را تامین می کند.

مهدی مختاری افزود: این سد در کنترل سیلاب های فصلی شهرستان رامهرمز نیز کارکرد موثری دارد؛ همچنین وظیفه تولید 45 تا 48 گیگاوات برق در سال با استفاده از دو توربین 4.5 مگاواتی در برنامه سد جره گنجانده شده است که در حال حاضر به دلیل فقدان سرمایه گذار بخش خصوصی تکمیل نشده است.

وی افزود: بر اساس مصوبات دولت، بایستی نیروگاه های زیر 100 مگاوات توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی تکمیل و بهره برداری شوند و در این مسیر تاکنون تعدادی از سرمایه گذاران برای تکمیل نیروگاه سدجره مراجعه کرده اند که به دلیل مقیاس پایین این سد در تولید برق نسبت به سایر سدهای استان، برای سرمایه گذران جذابیت لازم را نداشته است.

مدیر امور بهره برداری سد مخزنی جره با ابراز نگرانی از کاهش چشم گیر بارش و آورد رودخانه ها اظهار کرد: سد جره به عنوان یکی از سدهای جوان استان از سال 89 آبگیری شده و تاکنون مخزن سد به دلیل خشکسالی های دهه 90 کاملا پر نشده است.

مختاری ضمن اشاره به میزان بارش های فصلی با مدت مشابه سال های گذشته تصریح کرد: بر اساس آمارهای هواشناسی در تمامی حوضه های استان حداقل 30 درصد کاهش آورد داشته ایم و در برخی حوضه ها مانند زهره و جراحی که حوضه آبریز سد جره هستند با کاهش 48 درصدی آورد رودخانه ها مواجه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: تاثیر کاهش میزان آورد بر روی سد جره باعث شده است که از 260 میلیون مترمکعب حجم سد، 48 درصد حجم مفید سد پر شود در حالی که به نسبت مدت مشابه سال گذشته که 158 میلیون مترمکعب بوده امسال تنها 119 میلیون مترمکعب از حجم ذخایر آبی سد تکمیل شده است.

مدیر امور بهره برداری سد مخزنی جره با بیان اینکه مطالعات نشان می دهند با وضعیت شدید خشکسالی روبرو هستیم؛ اظهار کرد: با توجه به مدل هایی که در بخش مطالعات و برنامه ریزی سازمان آب و برق خوزستان بررسی شده، متاسفانه در بدترین حالت ممکن آورد به مخزن روبرو هستیم.

وی افزود: سال گذشته 82 درصد از حجم مفید مخزن ذخیره سازی شده بود که امسال به 48 درصد تقلیل یافته است. شرایط امسال نشان می دهد با تنش آبی شدیدی روبر شده ایم که بخش های صنعتی، کشاورزی و حتی شرب را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

مختاری خاطر نشان کرد: در حوضه های جراحی، زهره و اعلا نسبت به سال گذشته با 7 درصد کاهش و نسبت به نرمال با 13 درصد کاهش روبرو هستیم. در صورتی که هر ساله در ماه فروردین آوردهای مناسبی را تمام حوزه ها تجربه می کردیم امسال تنها 11 میلیون مترمکعب آورد داشته ایم و این عدد در مدت مشابه سال گذشته 35 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیر امور بهره برداری سد مخزنی جره گفت: پیش از احداث و آبگیری و بهره برداری سد جره، کشاورزان منطقه حداکثرهزار هکتار از زمین های زراعی خود را با استفاده از دبی کم رودخانه کشت می کردند در حالی که پس از بهره برداری سد جره تا 7 هزار هکتار محصولات کم مصرف و در سال گذشته حتی کشت برنج نیز صورت گرفت.

وی در پایان میزان آب تخصیص داده شده به کل کشت در دشت رامهرمز را حداکثر 35 میلیون مترمکعب دانست و اظهار کرد: حجم آب تخصیص داده شده نشان دهنده وضعیت وخیم کم آب است. این میزان آب بایستی برای کشت های دائمی و کم مصرف و نیز حفظ EC آب رودخانه صورت بگیرد زیرا بخشی از آب شرب مردم رامهرمز از سد انحرافی پایین دست و رودخانه اعلا تامین می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار