این سراب در سال‌های پرآبی محل تفریح و شنای بسیاری از مردم بود و در سال‌های خشکسالی محل مرگ هزاران قطعه ماهی، لاک پشت، قورباغه و... شد.
کد خبر: ۹۶۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸ 27 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،امسال که با کاهش جدی بارندگی‌ها مواجهیم دوباره نگرانی خشک شدن این سراب جدی است، زیرا کاهش بارش‌های موثر آنقدر قابل توجه بوده که بسیاری از چشمه‌ها و رودهای فصلی از همین حالا که هنوز در فصل بهار قرار داریم خشک شده و این خطر سراب نیلوفر را نیز تهدید می‌کند.

اما معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه می گوید، امیدواریم امسال شاهد خشک شدن سراب نیلوفر نباشیم.

علی مرادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: خشک شدن سراب نیلوفر در چند سال گذشته به این دلیل بود که کم بارشی و خشکسالی طی چند سال پی در پی رخ داد و اکنون چنین شرایطی نداریم.

وی با بیان اینکه امسال نزدیک به ۳۰۰ میلی‌متر بارش در استان داشتیم و وضعیت مانند آن سال‌ها چندان بد نیست، خاطرنشان کرد: امیدواریم این سراب تا پایان فصل گرما خشک نشود و پس از آن نیز شروع بارش‌های فصل آبی جدید را داشته باشیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه افزود: از سوی دیگر سراب‌ها بر خلاف منابع آب روان، کمتر از کاهش بارندگی‌ها تاثیر می‌پذیرند.

مرادی یادآور شد: با این وجود این سراب نیز مانند سایر منابع آبی استان با کاهش قابل توجه دبی مواجه شده و اقدامات حفاظتی از جمله برخورد با چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از منابع آبی زیرزمینی نزدیک به آن ضروری است.

اما رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه نظر متفاوتی دارد و معتقد است خشک شدن سراب نیلوفر دور از انتظار نیست.

محمد حسین فلاحتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تاثیر کاهش بارندگی‌ها بر تمام سراب‌ها و چشمه‌های استان، عنوان کرد: سراب نیلوفر نیز مانند همه سراب‌ها در معرض خشکی قرار داد، همانطور که چند سال قبل شاهد خشک شدن آن بودیم.

وی تاکید کرد: منابع آبی مانند سراب نیلوفر که ماهیت کارستی دارند، احتمال خشک شدن آنها به دلیل عدم تغذیه مناسب آبخوان وجود دارد.

به گفته این مسئول، منبع تغذیه این سراب عمدتا از برف به عنوان منبع تامین آب پایدار است که متاسفانه امسال بارش برف قابل توجهی نداشتیم.

فلاحتی بر لزوم حفاظت از این سراب و مقابله با برداشت‌های غیرمجاز حاشیه آن با همکاری سایر دستگاه‌ها تاکید کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار