مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود گفت: آشنایی کشاورزان با فواید کشت گیاهان دارویی موجب شد که امسال ۲۳ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت گل محمدی برود.
کد خبر: ۹۶۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱ 26 May 2021

۲۳ هکتار اراضی کشاورزی شاهرود زیر کشت گل محمدی رفت

 

به گزارش تابناک سمنان علی اصغر حجی  افزود: طی ۶ سال گذشته ۵۸ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان شاهرود زیر کشت گل محمدی رفته بود که با شناخت مردم از فواید کشت این نوع گیاه دارویی امسال ۲۳ هکتار به سطح زیر کشت اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه امسال ۸۱ هکتار گل محمدی در شهرستان شاهرود کشت شده است، تصریح کرد: ۴۰ هکتار از این اراضی دارای گل محمدی بارور است که پیش بینی می شود ۱۲۰ تن گل برداشت شود.

حجی با بیان اینکه برداشت گل تازه در هر هکتار حدود ۳.۵ تن است، گفت: با برنامه ریزی مناسب و تلاش بیشتر می توان این برداشت را به هفت تن در هکتار افزایش داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود ادامه داد: از هر ۳.۵ تن گل محمدی تازه می توان یک کیلو اسانس هم گرفت که ارزش افزوده بسیاری بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه برداشت گل محمدی از نیمه دوم اردیبهشت آغاز و تا اواسط تیرماه در شهرستان شاهرود ادامه دارد، ابراز داشت: گل محمدی یکی از گونه هایی گیاهی است که می تواند در الگوی کشت خیلی از مناطق کوهپایه ای استان سمنان جایگاه خوبی داشته باشد.

حجی با بیان اینکه کشاورزان بیشتر با فواید کشت انواع گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی آشنا هستند، تصریح کرد: این آشنایی موجب شده کشاورزان رو به کشت این نوع از گیاه آورده و حتی صنایع تبدیلی برای فرآوری آن در شهرستان راه اندازی کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون فرآوری تمامی گل محمدی برداشت شده در داخل شهرستان انجام می شود، افزود: امسال اعتبارات بسیار خوبی برای هشت گونه از گیاهان دارویی از جمله گل محمدی برای کل کشور تصویب شده که امیدواریم در سطح شهرستان سهم عمده‌ای از این اعتبارات را جذب کنیم.

به گفته وی، گل محمدی یکی از محصولات کشاورزی مهم در شهرستان است که پس از برداشت به منظور مصرف خوراکی، دارویی، غنچه خشک، گلاب گیری و گرفتن اسانس، مورد استفاده قرار می گیرد.

 سطح زمین های زراعی شاهرود ۱۸ هزار هکتار است که ۲۴ درصد از زمین های کشاورزی استان سمنان را شامل می شود.

همچنین سطح باغ های شهرستان شاهرود هم ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۳۲ درصد باغ های استان سمنان را شامل می شود

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار