کد خبر: ۹۶۶۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۵ 27 May 2021

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: در ۲ ماهه نخست امسال حدود ۱۹۲ هزار تن کالا از طریق بازارچه‌های مرزی استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مبین علی میر اظهارداشت: در این ۲ ماه یکهزار و ۲۴ راس دام شامل گاو، گوساله و شتر از بازارچه‌های مرزی وارد سیستان و بلوچستان شده است.

وی افزود: با توجه به مصوبه‌های هیات دولت ورود برنج، انبه، چای، کنجد و اقلام میوه‌های گرمسیری آزاد است که تجار می‌توانند با ثبت آماری این کالاها را به سیستان و بلوچستان و کشور وارد کنند و از تخفیف‌های ویژه بهره‌مند شوند.
مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: همچنین هم‌اینک سیمان، آهن، مواد غذایی، لوازم یدکی، خرما و دیگر محصولات کشاورزی مانند گوجه و سیب‌زمینی از بازارچه‌های مرزی استان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تجار می‌توانند واردات کالا را انجام دهند و از تخفیف‌های ویژه پیله وران و مرزنشینان بهره‌مند شوند افزود: سیستان و بلوچستان هیچ منعی در ورود کالا ندارد و واردات همه کالاها از بازارچه‌های مرزی استان آزاد است.
میر تصریح کرد: تجارت در بازارچه‌های مرزی به معنی واقعی صادرات غیر نفتی را شامل می‌شود و کمک قابل توجهی به چرخه اقتصاد و تولید کشور دارد.

به گزارش ایرنا بازارچه‌های مرزی محوطه‌ای است محصور، واقع در نقطه صفر مرزی در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا، یا مکان‌هایی که طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین ایران و کشورهای همجوار تعیین می‌شود و اهالی ۲ طرف مرز می‌توانند تولیدات و محصولات کشور خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات برای داد و ستد در این بازارچه‌ها عرضه کنند.

سیستان و بلوچستان بالاترین تعداد بازارچه‌های فعال در میان استان‌های مرزی کشور را دارد، از میان آن‌ها ۲ بازارچه در مجاورت مرز مشترک با افغانستان و پنج بازارچه دیگر در مجاورت مرزهای مشترک ایران و پاکستان قرار گرفته‌اند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار