سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان در قالب پویش #هرهفته الف_ب_ایران با دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۹۶۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶ 25 May 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، آیین بهره برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان روز سه‌شنبه با حضور "سیدحسن رضوانی" مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیرو، "بهمن مرادنیا" استاندار کردستان و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

مدیرعامل توسعه منابع آب و نیرو در آیین افتتاح این سامانه اظهار داشت: سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم به طول ۸۸ کیلومتر بزرگترین سامانه انتقال آب استان کردستان است.

سیدحسن رضوانی با بیان اینکه فاز اول این سامانه سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید و امروز فاز دوم آن با ۴۴ کیلومتر خط لوله و ۱۱ کیلومتر تونل افتتاح می‌شود، افزود: پیمانکار برای فاز سوم این پروژه و به منظور انتقال آب به دهگلان و قروه انتخاب شده و در اولویت قرار دارد.

وی اضافه کرد: برای این طرح در مجموع ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده که برای فاز نخست آن پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و برای فاز دوم ۶ هزار ۸۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده شد.

مدیرعامل توسعه منابع آب و نیرو با اشاره به ثمرات طرح انتقال آب سد آزاد به سد قوچم و دشت‌های دهگلان و قروه گفت: افزایش چشمگیر تولیدات باغی و کشاورزی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای سه هزار نفر از ثمرات این طرح است.

سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان به بهره‌برداری رسید

وی با بیان اینکه با افتتاح این طرح کشت دیم به آبی تغییر می‌کند و ۱۸ میلیون مترمکعب در استفاده از آب در باغات و زمین‌های کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود، یادآور شد: فاز سوم این پروژه هم به زودی آغاز می‌شود و در این فاز ۳۲ میلیون مترمکعب آب به دهگلان و قروه انتقال داده خواهد شد.

استاندار کردستان نیز در این آیین اظهار داشت:در حوزه آب کار‌های بزرگی در استان انجام شده که نمونه آن تخصیص آب برای ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان است، ضمن اینکه تامین آب قروه، دهگلان و روستا‌های اطراف که از نبود آب شرب سالم رنج می‌برند در فاز سوم انتقال آب انجام می‌شود.

بهمن مرادنیا خواستار تامین آب شرب بیجار، حسن آباد یاسوکند و روستا‌های اطراف آن از سوی وزارت نیرو شد و گفت: تامین آب شرب باید در اولویت قرار گیرد و هم‌اکنون سد ژاوه می‌تواند ۱۰ هزار هکتار از کشاورزی منطقه را تحت پوشش قرار دهد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار